sex hikaye

filmelemzések



egy oldalon
111-121  /  159

Még kér a nép (1971)

Jancsó Miklós

Egy Petőfi verssor szolgáltatta ennek a Jancsó-filmnek a címét – állítólag Bacsó Péter volt a „keresztapa”. A kész mű zavarba ejtette a rendező munkásságának addigi híveit is. Fodor András például „térbe gondolt ördögi praktikának” nevezte a minden jelentős kulturális eseményt rögzítő naplójában, a Szegénylegényekhez mérve a filmet. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2006. szeptember 28.

Megáll az idő (1981)

Gothár Péter

A börtönből amnesztiával szabadult férfitól (Őze Lajos) kiváncsian kérdezi disszidált barátjának felesége: „Milyen volt bent?” Őze Lajos ránéz: „Miért? Kint milyen volt?” Bereményi Géza soha be nem fejezett regénytöredékéből Gothár Péter az új magyar film egyik legérdekesebb, mai szemmel szinte korszakváltó filmjét rendezte meg. „Megállt az idő / Az égen néma álló csillagok” – a sláger talán 1965-ös, a film kicsit előbb, 1963-ban játszódik. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Megszállottak (1961)

Makk Károly

Az ötvenes évek első felének mérnökfigurája állhatott jó oldalon, de persze lehetett megátalkodott kártevő is a munkaverseny-operettekben, valóságos ellenség a szabotázsfilmekben. Ha netán a néző nem ismerte volna föl sanda tekintetéről, akkor abból lehetett tudni, hogy rossz oldalon áll, hogy miféle értékek is tartoznak hozzá. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 11.

Mephisto (1981)

Szabó István

A magyar filmművészet fölemelkedését részben a magyar irodalomnak köszönheti. A Hideg napok, a Húsz óra, a Szerelem, a Szindbád a két múzsa kapcsolatának fontos bizonyítékai. Rendezőink néha a külföldi literatura forrásaiból is merítettek. A leghíresebb példa Szabó István nemzetközi hírű alkotása, a Mephisto, melynek egy német regény, Klaus Mann prózája volt az ihletője. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Mese a tizenkét találatról (1956)

Makk Károly

A mély-sematizmus szűk fél évtizede után mindjárt a két első „igazi” vígjáték fűződik Makk Károly nevéhez. A Liliomfi az első politikai didaxis nélküli kosztümös mozidarab, és két évvel utána az első jelenben játszódó vidám történet, ugyancsak agitprop küldetés nélkül. A Mese a tizenkét találatról természetesen már határozottan türelmesebb idők cenzurális lehetőségeit használta ki: valószínűleg kortárs közegben kacagtatni politikai üzenet nélkül a puhuló diktatúrában is egy későbbi előrehaladottabb állapotot feltételez, mint propaganda-mentesen oldani meg egy népszínmű filmre vitelét. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 11.

N.N. a halál angyala (1970)

Herskó János

Az N.N. a halál angyala annak idején (1970) korosztályi film volt: a negyvenes értelmiségiek mozija. Furcsa újranézni, mert ugyan kit érdekelnek ma Magyarországon a negyvenesek, pláne az értelmiségiek? Sajátos vakság. Hiszen - erősen szorongatva ugyan a harmincasok által -, de ma is a negyvenesek csinálják a politikát, az üzletet, a kultúrát, ők ülnek a kuratóriumokban, az igazgatói állásokban, miközben nem kevésbbé rutinos árulók, mint ama szocializmusbéliek. Jung szerint, akit az N.N...hőse, Korin György pszichológus - feltesszük, hivatalból ismer - az embernek negyvenévesen valójában újra ki kellene találnia önmagát. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Napló gyermekeimnek (1982)

Mészáros Márta

Mészáros Márta ma, pályája csúcsán igazi „besorolhatatlan rendező”. De miért is most? Hiszen mindig is az volt, már indulásától. A hatvanas évek végén erős dokumentarista stílusú, kicsit (de csak kicsit) a cseh új-hullámra hasonlító filmekkel tűnt fel. Első munkáját, az Eltávozott napot új és öntörvényű alkotót megillető üdvözléssel fogadta a magyar kritika. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 20.

Oldás és kötés (1963)

Jancsó Miklós

Jancsó Miklós második játékfilmjében egy majdnem krisztusi korú (egy híján harminchárom éves), elsőgenerációs értelmiségi szembesülés-történetét meséli el. Jávor Ambrus ambíciózus és sikeres sebész, úgy érzi, hogy övé a világ. A három tételből álló film egyetlen napja alatt azonban majd minden biztos pont megkérdőjeleződik a főhős életében. A film három tétele három szimbolikus pillér: a munka, a szerelem és a család. Oldás és kötés, azaz hagyománykeresés és elszakadás, személyiségünk és értékrendünk biztosnak hitt elemeinek újraértékelése, felülvizsgálata jelenti a történet alapproblémáját. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 17.
Őszi almanach (1984)

Őszi almanach (1984)

Tarr Béla

Tarr Béla életművéből és az egész magyar filmtörténetből egyedülálló hegycsúcsként mered ki az Őszi almanach. tovább
filmtörténet, elemzés, tarr béla
filmhu | 2004. május 17.

Pacsirta (1963)

Ranódy László

Gyárfás Miklós fejtegette egyik esszéjében, hogy az emberi arcnak a filmen stílusa van: Greta Garbo arca olyan, mintha Tolsztoj írta volna meg, Wallace Berry-t Steinbeck, Makláry Zoltánt Mikszáth. Érdekes megfigyelés, melyet kiterjeszthetünk rendezők és tollforgatók szellemi rokonságára is. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.
111-121  /  159

Rendező Bereményi Géza
Szereplők Eszenyi Enikő (Marika, Monoriék lánya)
Papcsik András (Valkó Imike)
Tóth Barnabás (Imi Valkó)
Sőth Sándor
Andorai Péter (Berci)

nka emblema 2012