sex hikaye

A filmkép helyzete a televízióban

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2008. június 18. szerda, 12:33

rendezés  


egy oldalon
1-1  /  1


 
2008. június 18. szerda, 12:33 1. | ukiyo
Üdv,

szerintem ez egy nagyon érdekes kérdés, noha nem vagyok benne biztos, hogy a helyén van kezelve. A 'televízóban' - amely maga sem monolit tömb, vagyis különböző szeletei vannak - vetített film nem azonos annak 'eredetijével'; annak maximum utóképe, jele. Ez - hirtelen - három dolog miatt is így látszik:

1. a fizikai tárgyként értett film hordozója, formátuma, s így szintaktikailag leírható paraméterei gyökeresen megváltoznak annak eredetijéhez képest, mikor is televízióképernyőn kerül levetítésre. Az így levetített film mindig (önmagába átvitt) transzformáció (és csakis transzformáció) tud lenni, ami definíció szerint azt jelenti, hogy nem lehetséges 1:1 átvitel.

2. más a kép 'helye', minden értelemben. Ezt a cikk elég sokrétűen trágyalja, noha (talán)nem hangsúlyozza kellőképp, hogy a 'hely' határozza meg, hogy a 'kép' miként tud funkcionálni 'benne', és nem fordítva.

3. és természetesen más a dolog pragmatikája, pszichológiája: elég összehasonlítani egy 'filmszínház műsoraként értett kép' - et egy 'televízióban bemutatott kép' - el. Egyszerűen a szituáció(k) közti különbség(ek) olyan nagyok, hogy összefésülhetetlenné válik a televízióban bemutatott, illetve a moziban bemutatott kép.

Noha a filmalkotókkal és szempontjaikkl - a cikk alapján - intuitíve is egyet lehet érteni, szerintem világosan kell látni, hogy a transzformációk legalább e hármas perspektívájából mi minden következik szükségszerűen. Mint ahogy senki nem gondol(hat)ja (komolyan), hogy a tévéújságban megjelenő 10cm - es repró alapján LÁTTA (pl) a Vladimiri Istenszülő ikonját, úgy komolyan nem gondolhatja a cikkben bemutatott körülmények közt megtekintett film spektátora sem, hogy LÁTTA a filmet.

A fent említett ikont is meg lehet nézni (a) 10cm - es gagyiban, (b) a4 - es jó minőségű reprodukción , (c)valamint el is lehet menni a képtárba, (d)továbbá lehet alkalmat találni arra, hogy eredeti helyén - vagyis liturgikus körülmények között - szemléljük. Nyilvánvaló, hogy (a)-(d) 'helyeket' az egyes filmek esetében is definiálni lehet, azonban (a)-n számonkérni (b,c,d) körülményeit...nem biztos, hogy érdemes.

Természetes továbbá, hogy a 'hely' nem pusztán mint fizikai x:y:z/t képzelhető el, hanem intézményt, színteret stb. is lehet alatta érteni. A mozgóképek kapcsán pedig ilyen potenciális 'helyek' éppenséggel alakulóban vannak, vagy már kialakultak(mozicsatorna, házimozi stb.): nyilván lehet majd olyat találni, ahol a cikkben megfogalmazott aggályok könnyen kiküszöbölhetőek. Valószínűleg.

nka emblema 2012