sex hikaye

A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció

Van-e esély a megbékélésre?

2008. augusztus 27. - filmhu
A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció
Minden Filmszemlén visszatérő kritika dokumentumfilmekkel kapcsolatban, hogy kevés olyan van, amelyik a rendszerváltással járó társadalmi, politikai átalakulások következményeit vizsgálná kisebb csoportok vagy az egyén szintjén. Hajdú Eszter és Gát Balázs filmje egy házaspár és két barát kapcsolatának megszakadását, majd az eltávolodott felek kibékítésére tett kísérletet követi nyomon – a rendezőt kérdeztük.

Lehet egy zsidó fideszes?!

A film ötlete Gát Balázs forgatókönyvírótól származik, aki Hajdú Eszterrel azt vizsgálta, hogy a rendszerváltást követően a politika beszűrődése az egyének életébe milyen mélyreható változásokat okozott. A rendező  szerint nagyon nehéz volt a kamera előtt véleményüket, problémáikat vállaló személyeket találni. A tavaly augusztusban a tévében, rádióban tett felhívások eredménytelenek voltak, és végül Hajdú baráti, ismerősi köréből kerültek elő a szereplők.

Eredetileg négy pár története szerepelt volna A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció című dokumentumfilmben. Végül két pár története mellett döntöttek az alkotók, és a címből már sejthető a konfliktusuk oka. Az egyik vonal egy zsidó közösségen belül két barát eltávolodását mutatja be, mindkettejük ismert személy, de nevüket a rendező egyelőre nem árulta el. Egyikük a rendszerváltást követően belépett a Fideszbe, majd annak jobboldalra fordulásával megszakadt a kapcsolata korábbi barátjával, és az egész zsidó közösség kivetette magából.

A filmben el is hangzik az alapkérdés, miszerint egy zsidó lehet-e jobboldali. Mert mint a közösségből kiszorult szereplő mondja, nézeteinek vállalása miatt úgy értékeli őt korábbi társasága, „mintha a szoba közepére szart volna.”

Melyek a jó anya ismérvei

A másik vonal egy házaspár történetét bontja ki, amelyben apa és lánya az 2002-tól kezdődő nagy, fideszes utcai rendezvények idején fordult a politikai jobboldal felé, velük szemben az édesanya nem mutatott ilyesfajta érdeklődést. „Ha nincs benned nemzeti érzés, akkor nem vagy alkalmas anyának” - reagálta le az anya magatartását az apa, és a házaspár  ezt követően külön is költözött.

A film alapvetően azt igyekszik bemutatni, hogy a mostani 50 körüli korosztály mennyire kivetkőzött magából a politika által gerjesztett hisztéria miatt. Hajdú Eszter számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy az általa megkérdezettek mennyire nem voltak képesek kommunikálni egymással  valós vagy vélt sérelmeikről. Végső soron a politikai nézetkülönbségek felszíne alatt titkos félelmek rejtőznek, és ezek kimondására tettek kísérletet egy közvetítő, vagyis mediátor segítségével. Ezeknek az elfojtott konfliktusoknak a kimondása pedig legtöbbször magukat az alanyokat döbbentette meg legjobban.

A 3,7 milliós MMK-s támogatásból leforgott film októberre kerül mozikba, ekkor kiderül, hogy a mediátor segítségével a kibeszélésre tett erőfeszítések milyen eredménnyel jártak. A 72 perces doku alkotói DVCam-re forgattak, az operatőr Németh Viktor, a zeneszerző Mester Sándor (MS3), aki disztóniában szenved(ett) több, mint tíz éven keresztül, amely az ujjízületek részleges vagy teljes bénulásával jár – Antal Imre annak idején emiatt volt kénytelen befejezni zenei pályafutását. Mesterről és erről a sokakat kínzó zenész betegségről kíván legközelebb filmet forgatni a rendező, a másik terv pedig pár év múlva lekövetni a nemzetérzés nélküli anya-vonalon, hogy a kamaszlány életére miként hatott a jelenleg is tapasztalható politikai hisztéria.



Címkék

hír



nka emblema 2012