sex hikaye

A megtalált Nyugalom

Alföldi-forgatáson jártunk

2007. augusztus 26. - Libor Anita
A megtalált Nyugalom
Hol voltál, fiam– olvasom az egyik világosító trikóján, utánafordulok, milyen rohadt jó már ez a póló, erre a hátára meg az van írva, hogy Dolgom volt, anyám. Két mondat Bartis Attila nagyszerű regényéből, és máris a futkos a hátamon a hideg. Félidejénél tart Alföldi Róbert első nagyjátékfilmjének a forgatása.
(Fotó: Pál Rebeka)

A film gerincét adó belső jelenetek forgatása zajlik a pici budaörsi stúdióban. Most tartanak ott, hogy Weér Rebeka levelet kapott külföldre emigrált lányától, (Juditot Láng Annamária alakítja – a szerk.), hogy éppen Paganinit játszik Stockholmban. A levelet a Weér Andort alakító Makranczi Zalán olvassa fel az egész teret betöltő kellemes hangján. „Paganini? Hogy nem unja meg?” kérdez vissza már-már derűsen az anya, mire fia a fejéhez vágja, hogy ő sem unta meg soha Macbethet. Az anya felbőszül, és fiának támadna, ám Udvaros Dorottya hirtelen a rossz irányban slisszol el fia mellett, úgyhogy kezdik elölről a próbát. Alföldi Róbert pedig kedvesen és udvariasan, de ellentmondást nem tűrően kitessékeli a sajtómunkásokat a felvételről.

Nem most kell áthangolni magam egy finomabb játékstílusra
Jelenet a filmből (Fotó: Pál Rebeka)

Molnár Ferenc gyártásvezetővel elegyedek szóba az előtérben, ugyanis az Uniofilm igencsak rákapcsolt 2007-ben. „Hát igen, nem volt könnyű évünk, három filmmel jövünk a szemlére” -  magyarázza nekem sóhajtva. „Az év elején leforgattuk Hajdu Szabolcs negyedik játékfilmjét (az Április, majd később Adel versus Friday munkacímen futó produkció végül a Roham címet kapta – a szerk.), július végére dobozba került Paczolay Béla bemutatkozása, a Kalandorok, most meg ezt csináljuk.” A Magyar Televízió a Sorstalanság óta nem vállalt ilyen mértékben szerepet magyar film gyártásban: a gyártási kapacitása mellett készpénzzel szállt be a filmbe. A Nyugalom forgatása szeptember 7-én zárul, majd három októberi napot forgatnak az Erzsébet hídon, ahol megismerkednek egymással a szerelmesek: Fehér Eszter szerepében Gryllus Dorkát láthatjuk majd.

A vágás már a forgatással párhuzamosan zajlik, Politzer Péter vágó szerződésben vállalta, hogy november közepére elkészül egy olyan változat, amelyet már meg tudnak mutatni a Berlini Filmfesztivál válogatóinak. Bartis Attila regénye roppant népszerű a német nyelvterületen is, és bár volt róla szó, hogy esetleg koprodukcióban készül el a film, végül az alkotók úgy döntöttek, kizárólag magyar gyártásban készítik az adaptációt.

A magánkézben lévő Lloyd stúdiót főleg kisebb tévéműsorok, és sok helyszínt nem igénylő reklámok használják, ezért volt tökéletes választás, hogy a Nyugalom gyártási szempontból egyszerű, ám lelkileg és színészileg megterhelő jeleneteit rögzítsék. A budaörsi ipartelepen található kis épület nagyon barátságos, az épületben a filmplakátok között bóklászva a főszereplő Makranczi Zalánra bukkanok.

A magára erőltetett, felszíni nyugalom
Makranczi Zalán és Alföldi Róbert (Fotó: Pál Rebeka)

A történeti hűség kedvéért: Makranczi Zalán a negyedik Weér Andor. Hujber Ferenc és Fekete Ernő játszották a regény színpadi adaptációjában, Trill Zsolt pedig a tévéfilmben. A Kecskeméten játszó Zalán nevét és arcát nem sokan ismerhetik: Alföldi Róbert dolgozott vele Kecskeméten a Don Carlosban, de csak akkor látta meg benne a Weér Andort, amikor megérkezett a castingra.  Zalán nem is tud visszaemlékezni erre a találkozásra, annyira izgult. „Alföldi, meg a nagy Udvaros? Majdnem elájultam. Talán ez a feszültség látszott meg rajtam.”- nevet fel.

„Egyébként Weér Andor szerintem sem cinikus. Ő mindig őszintén úgy gondolja, amit mond, csak nem gondol bele, hogy ezzel megbánt másokat. És emiatt van benne valami állatias és hátborzongató.” Próbálom szembesíteni az előbb látott jelenettel, amikor szerintem már-már gúnyosan vágta az anyja arcába a Macbethet. Zalán arca átrendeződik, szeme villanásában hirtelen én is meglátom a Weér Andort. „Nem, nem rosszindulatból mondta. Hibázott. Azt hitte lesz egy jó napja, az anyjának végre jó kedve van, és véletlenül kicsúszik a száján, abban a pillanatban, hogy eszébe jutott. Ez nem apátia, a cím, a Nyugalom is erre a magára erőltetett, felszíni nyugalomra utal, amit próbál tartani, de Eszter érkezésével minden a felszínre tör.”

Zalán a film összes női szereplőjével testi kontaktusba kerül, de eddig még csak Hernádi Judittal vannak túl a nehezén, aki a szerkesztőnő, Jordán Éva szerepét játssza. „Színpadon csináltam már ágyjelenetet, de más az, amikor egy kamera ötcentiméterről bámul rám, nem is tudom, hogyan lehet ezt megszokni. Ilyenkor nagyon fontos a partnerrel való kapcsolat, szerencsére Judit nagyon sokat segített nekem, próbáltuk oldani a feszültséget, megbeszéltük közben ki hova megy nyaralni.”

Alföldi Róberttel elég sokat beszélgettünk a filmről még júliusban, akkor a rendező azt mondta, a fejében látja a filmet, és azt igyekszik leforgatni, ezért most csak gyorsan rákérdeztünk a megvalósítás mikéntjére. „Hatalmas élmény számomra, hogy ez a negyvenfős stáb engem elfogadott rendezőként. Rettegtem attól, hogy nem beszélem a filmes instruálás nyelvét, hogy nem tudom majd jól elmondani nekik, hogy mit és hogyan szeretnék, miközben minden kérdésben én döntök. De sikerült megtalálnom a válaszokat. ” – gyújt rá Alföldi. „Bodzsár István, a film producere is mindig azt mondja: Ez a te filmed. És tényleg minden segítséget megadnak. Az én feladatom a rendezés, és ezt igyekszem a lehető legjobban végrehajtani. Nem okoskodom, végzem a dolgom.” – mondja a rendező és eloltja cigarettáját.

A múltban tündökölhetek, a jelenben meg lerobbanhatok
Udvaros Dorottya és Alföldi Róbert (Fotó: Pál Rebeka)

A Nyugalom-ból Bartis Attila készített egy színpadi változatot is, Anyám, Kleopátra címmel a Nemzeti Színházban játszották Garas Dezső rendezését, amelyben a címszerepet Udvaros Dorottya játszotta. Bartis Attila ragaszkodott hozzá, hogy a filmben is Udvaros alakítsa Weér Rebeka színésznőt, így most ugyanaz a szerep, mégis más. „De ezt inkább folytatásként élem meg. Kiteljesíthetem a szerepemet, még újabb színeit tudom megmutatni a karakternek. Az Anyám, Kleopátrá-t egy stúdiószínpadon játszottuk, ahol olyan közel voltunk a nézőkhöz, hogy nem most kell áthangolni magam egy finomabb játékstílusra. Nem is kér Robi feltűnően mást mint Dezső. Mindketten színházi emberek, színészből lett rendezők, hasonlóan gondolkozunk, értjük egymás nyelvét.”.

A forgatásban már a történet vége felé járnak: Weér Rebeka már jónéhány éve nem mozdul ki a lakásból, ennek megfelelően Udvaros hófehér haja arasznyira le van nőve. „Hogy jó-e rondát játszani? Ebben az esetben kifejezetten élvezem, mert megvan a másik pólus is, a múltban tündökölhetek, a jelenben meg lerobbanhatok. De ez most kifejezetten jó, mert nem kell olyan korán jönnöm a sminkbe.”

A Nyugalom tehát a 39. Magyar Filmszemlén debütál. Addig már csak egész keveset kell aludni.

Aki itt jól figyel, már láthat részleteket a készülő filmből.



Címkék

, riport



nka emblema 2012