sex hikaye

A Warner DVD-árai

Megéri olcsóbban adni

2006. február 28. - filmhu
A Warner DVD-árai
Az utóbbi években gyors ütemben nőtt a DVD-lejátszók és lemezek eladása, a folyamatosan változó piacon most az egyik legnagyobb hazai kiadó, a 40%-os részesedést birtokló Warner Home Video  azzal kívánta forgalmát növelni, hogy lemezei árát ismét csökkentette. Az árváltozás hátteréről kérdeztük a WHV marketing igazgatóját, Stern Gábort.

Majd' minden második háztartásban a van DVD-lejátszó

A WHV nemrég kiadott sajtóközleményében a GfK csoport adataira hivatkozva idézi, hogy a hazai DVD-piac továbbra is jelentősen bővül. A kiadványban olvashatók szerint A DVD-lejátszók és DVD-felvevők száma jelentősen növekedett az elmúlt években. „2003-ban a háztartások 9%-a rendelkezett DVD-lejátszóval, 2004-ben már 22%-uk birtokolt ilyen eszközt. (…) 2005-ben ez a szám 40%. A házimozik (DVD-lejátszó és hangfal) esetében már nem ilyen magas a penetráció. Csupán a háztartások 8%-a rendelkezett vele a 2004-es év végén, bár nem elhanyagolható tény, hogy 2003-ról 2004-re megnégyszereződött, 2005-re pedig 10% körüli az ellátottság. A lejátszók mellett a DVD-filmek eladása is gyors ütemben nő, az elmúlt évben a karácsony egyik slágerterméke volt” – olvasható a kutatóintézet korábban kiadott közleményében.

Ölben is lehet
„A hét-nyolc éve néhányezres rétegpiacból mára széles fogyasztói kör lett, így a Warner is igyekszik egyre jobban elérni a mára millióssá vált DVD-vásárló tábort. Az a józan megfontolás vezetett a döntésre, hogy a csökkentett árakkal növelhető az eladás” – indokolta Stern Gábor a cég döntését. Vagyis a gyarapodó eladás nemcsak fedezi az árcsökkenés miatti veszteséget, hanem nyereséget hoz.

A hazai DVD-fogyasztók rendkívül árérzékenyek , ennek következtében leginkább az olcsó, 990 Ft-os korongok fogynak. Ezek közt ugyan időnként találni figyelemreméltó alkotásokat is, de nem ez a jellemző. Leggyakrabban B-szériás mozikról, tévében már lefutott filmekről, vagy újságmellékletek maradványáról van szó.

Pusztán az ár miatt nem érdemes lemondani a stúdiólemezekről, a viszonylag olcsóbb, 1000 forintos DVD-k javára. A ma már körülbelül három mozijegy áráért beszerezhető A-kategóriás korongok jobb minőségben tárolják a filmeket és jobban el vannak látva extrákkal.

Árak lejtmenetben

„Itthon a gyári DVD-t drágának tekintik, sokan még mindig azt gondolják, hogy egy korong ára 7000 Ft körüli, és ezzel nyugtatva magukat választanak akár kalózlemezeket is” – folytatta Stern Gábor. A korábbi évek egyik tendenciája az is, hogy a nagy stúdiók filmjeinek árai is folyamatosan csökkentek. 2003-ban még majd’ hatezer, 5773 forint, 2004-ben 5179, 2005-ben pedig 4500 forint volt egy átlagos A-kategóriás premier-DVD ára. Az árak minden esetben ajánlott fogyasztói árat jelentenek, amit még befolyásolhat a viszonteladók kalkulációja.

Az idén, pedig már 3990 forintba kerülnek az igazán kiugró, mozikban kasszasikernek számító filmek DVD-i, mint például a Harry Potter, a Mr. és Mrs Smith, vagy a később megjelenő Da Vinci-kód. Vagyis évente két-három moziról van szó, az újonnan piacra kerülő stúdiófilmek többsége azonban 2990 forintért vásárolható meg, például a Sziget, Charlie és a csokigyár, a Kutyátlanok kíméljenek vagy az Anyád napja című romantikus vígjáték.

Élettel teli doboz
A különböző fogyasztói igényeket figyelembe vevő árpolitika eredménye a 1990 forintos klasszikus/rétegfilm kategória, olyan mozik tartoznak ide, mint az egyik korai Madonna-mozi, a Ki ez a lány? vagy a Vak végzet. A hazai piacon a többi típushoz képest mostohagyereknek számító kicsiknek szóló filmeket szintén 1990 forintos áron kínál a kiadó. Ilyen a Mizújs, Scooby-Doo? - A múmia átka, a Bolondos dallamok legújabb darabjai, a Tapsi Hapsi: Az 1001 nyúl meséje vagy a Gyalogkakukk története.

Még nem vagyunk DVD-nagyhatalom

„Nem volt egyszerű az olcsóbb DVD-k elképzelést kiharcolnunk Warner stúdióval szemben. Szinte szó szerint küzdenünk kellett az elképzelésünkért, amivel tavaly áprilisban álltunk elő. Az akció előtt több piackutatást végeztünk, és végül 2005 novemberében a Batman: kezdődik! és a Polar Expressz volt az első két tesztfilmünk. Ezek eladásait figyelve, 3-4-szer több fogyott belőlük, mint hasonló filmekből ugyanilyen hosszú idő alatt, ami nem csupán a Karácsonynak köszönhető.”

Pontos eladási számokat, sajnos nem tudhattunk meg, mert, a gyorsan változó hazai piacon, ahol nagyon erős a konkurenciaharc, és a forgalmazók általában bizalmatlanok egymással, így jellemzően nem szeretnek adatokat közölni, amit a versenytársak esetleg felhasználhatnak. „Mi szeretnénk adni – mondta Stern Gábor -, csak varjuk, hogy ehhez hasonlóan álljon hozza a többi piaci szereplő is.”

A Warner vezetőit tehát meg lehetett győzni az árcsökkentés fontosságáról, ám a korábbi reményekkel szemben még nincs itt az ideje, hogy Magyarország váljon a DVD korongok összeszerelésének, szakszóval, authoringjának központjává. Ennek ellenére Stern Gábor azt is elmondta, hogy a gyártásliberalizáció eredményeképpen most több olyan film is megjelenik, amely korábban magyar szinkron nélkül jött ki, ami sarkalatos pontja a hazai DVD-eladások növelésének, hiszen az ár mellett ez a másik legfontosabb szempont a vásárlók többségének. A Kerülj szinkronba-sorozatban eddig 14 film jelent meg, és olyan mozik vannak előkészületben, mint a Halálos fegyver-sorozat, Az utolsó cserkész vagy Az ördög ügyvédje.

Bármelyik lehet még befutó
A DVD-n megjelenő stúdiófilmek egyik konkurense az illegális letöltés, most a WHV azt tervezi, hogy már az idén lehetővé tegye filmjei törvényes netes elérését, de ennek részletei még nem ismertek.

Végül Stern Gábor szerint korai lenne még a közeljövőben esedékes technológiaváltás (Blue Ray és HD DVD) miatt temetni a jelenlegi digitális korongokat, mert nem valószínű, hogy a háztartásokban gyarapodó lejátszókat szívesen lecserélnék a fogyasztók a közeljövőben. Azonban mindez nagyon erősen függ az újgenerációs lejátszók és lemezek árától.



Címkék

dvd , warner , stern gábor , hír



nka emblema 2012