sex hikaye

Cigányok és filmes megjelenésük a 41. Szemlén

Cigányok ideje

2010. február 7. - Gorácz Anikó
Cigányok és filmes megjelenésük a 41. Szemlén
A tavalyi fórum után idén másodszorra is megrendezték a Cigányok ideje elnevezésű szakmai programot, melynek célja a mindenkori szemle mezőnyébe kerülő roma érintettségű filmek elemzése, bemutatása, értékelése. A témában elkötelezett szervezők idén is Sós Mari és Kalla Éva voltak, s bár az érdeklődés nem nőtt tavaly óta, a kérdések aktualitása annál inkább.


Sós Mari: Második éve rendezzük ezt a beszélgetést, ennek hozományaként decemberben megrendeztük az első Európai Magyar Cigány Filmfesztivált, ahol a rajzfilmtől a dokumentumfilmen át a játékfilmig minden helyet kapott. A Szemle nagyszerű alkalom arra, hogy a következő fesztivál alapanyagát összegyűjtsük. Éva még ennél is tovább ment, elkezdte összeállítani a magyar gyártású cigány filmográfiáját.

Kalla Éva: Az idei szemlén 17 cigány témájú film volt, két kisjátékfilm: Groó Diana Eldorádója és Nagypál Orsolya Hidegzuhany című filmje, egy nagyjátékfilm (Groó Diana Vespája), a többi kivétel nélkül dokumentumfilm. Ezek általában nagyon hosszúak, több, mint 100 percesek. Ám ez a nagy terjedelem még jelenti azt, hogy többet tudok meg a szereplőkről.

Sós Mari: A cigányfilmek között nagyon sok filmben megy el az idő azzal, hogy bemutassa a cigány életmód néprajzi érdekességét, pedig már rengetegszer láttuk, hogy milyen egy putri belülről. A hősöket szervesen kell bemutatni, erre még mindig kevés film képes. Az idei Szemlén a dokumentumfilmes termés az átlagosnál erősebb, de a mi témánkban, a cigányokat megjelenítendő filmekben még mindig sok a félrevezető elem. Bódis Kriszta kisjátékfilmje, a Virrasztás hosszasan elidőzik annál, hogy milyenek egy cigány kisfiú mindennapjai, milyen a putri, milyen a család élete a nyomorban, aztán nagyon kevés ideje marada téma kifejtésére.

cignyok_ideje03

Még mindig sok a félrevezető elem a filmekben


Kalla Éva:
Ami nekem, cigányként még sértő is, az az, hogy számos film szánalmat igyekszik ébreszteni a cigányok iránt. Mi, köszönjük szépen, nem kérünk ebből. Ettől függetlenül számos filmet nagyon szerettem, kifejezett kedvencem Mészáros Antónia filmje, a Megtagadva, amit Bogdán Árpádról, a Boldog új élet rendezőjéről készített. Hasonló Nordin Eszter filmje, vagy Gerő Péter filmje, melyek ugyancsak nagyon figyelemre méltóak. Bársony Kata két filmjéből, amely a Duna Televíziónak készült, a jobban sikerült 26 percben remekül vázolja fel a kiválasztott problémát. Sajnos én nem láttam Groó Diana Vespáját, arról inkább Mari szóljon.

Sós Mari: Ennek a szemlének az lehetne a tematikája, vagy a mi fórumunknak a szlogenje, hogy a Szíven szúrt országtól a Vespáig. Mindkettő óriási nagy csúsztatás, és akkor inkább azt mondanám, hogy az előbbi a kisebb csúsztatás, mert az egy közfigyelemnek "örvendő" tényből, a cigánybűnözésből indul ki. Ha egy cigány szíven szúr valakit, még ha nem is ebben a minőségében tette, rögtön elő lehet venni a cigánybűnözés kategóriáját. Ez tévút, de legalább logikus egy bizonyos hibás gondolkodás szerint. A Vespa viszont azért jár tévúton, mert pontosan azt adja ki, amit a Szíven szúrt ország hordoz és sugall. Ez a film nem igazán mesefilm, de mesebeli figurákkal és a cigányok idealizált képével (összetartók, nem válnak, a család a legfőbb érték stb.) operál. Engem sokkal jobban izgatna a főhős kisfiú édesanyjával való viszonya, mint az a mesebeli történet, ahogy a kisfiú ismeretlen édesapja után indul a városba. A csóró romatelepre helyez olyan szokásokat, amelyeket egy fővárosi családban élnek meg, pl. amikor a kisfiú nem akar a mamájával egy ágyban aludni. A ruhák, a gyerekek viselete is teljesen hiteltelen. Talán az a leghitelesebb jelenet, amikor a zseniális színész és zenész (aki üvegeken játszik) hangszerét, az üvegeket összetörik, mégis majdnem őt viszik el a rendőrök. Ez a jelenet közelít már a valósághoz. Amikor a faluszéli cigányokat gyilkolásszák, nem olyan világban élünk, amikor egy kisfiú egy piros robogón elindulhat az éjszakába, és napokat kóricál a nagyvárosban, hiszen mostanában kevesebbért is ölnek cigányt, sőt, a semmiért is ölnek cigányt, nemhogy egy piros robogóért. Az is hiteltelen, hogy a mama csak másfél nap után kezdi el keresni a fiát, holott ezeken a telepeken olyan szűken, szorosan élnek, hogy az is feltűnik, ha néhány órára szem elől veszítik a gyereket. Elnézést, hogy ennyire kemény voltam, de nem mondhatok mást, mint amit gondolok.

Kalla Éva: Azt azért tegyük hozzá, hogy Groó Diána Eldorádója viszont gyönyörű, ha annak a költészete megjelenne a Vespában, nagyon boldogok lennénk.

Hozzászóló: Nekem az volt az érzésem, hogy ez nem cigányfilm volt kalandokkal megfűszerezve, hanem egy kalandfilm cigányokkal megfűszerezve. Ez egy road movie, ha úgy tetszik, ezért nem is a cigány részek voltak benne a legizgalmasabbak.

Sós Mari: Hozzá kell tenni, hogy a Vespát az egyik legkiválóbb magyar operatőr, Kardos Sándor fényképezte, emellett a zenéje is nagyon jó, tehát a csapat, a rendezőt is beleértve, kiváló - ezért is vártunk, vagy legalábbis reméltünk többet.

Kalla Éva: Inkább az a baj, hogy játékfilmek cigány témában nem igazán készülnek, tehát azt a néhányat kell kiveséznünk, ami erre vállalkozik.

Hozzászóló: Ez jut el majd talán a közönséghez, hiszen a dokumentumfilmek biztosan nem.

Sós Mari: Nekem pont az a bajom, hogy ez a film kellemes, túl kellemes, így hamis képet nyújt a cigányokról, mert nem megy elég mélyre. Valószínűleg ez egymaga csinál majd akkora nézettséget, mint az összes, egy évben készült cigány témájú film, ezért lett volna kívánatosabb, ha pontosabban nyúl a témához. Lehet, hogy túl szigorú vagyok, pedig én kedvelem Groó Diánát.

cignyok_ideje02

Kalla Éva: Számos tévhit él még


Hozzászóló: Értem én, hogy nem jó, ha nem ás elég mélyre, de azt is problémaként említették, ha szánalmat kelt a cigányok iránt. Akkor mi lenne az az ideális arány, ami kívánatos lenne?

Sós Mari: Nincsen általános recept. Láttunk egy kedves, de kizsűrizett filmet egy vajdasági cigány zenészről, a Gettósort, ami az egyik legjobb dokumentumfilm volt ebben a témában. Magyarkanizsán, három nyelven játszódik. Egy egészen kicsike élethelyzetet mutat be szeretettel, hitelesen, okosan.

Kalla Éva: Nem is Gettósor, hanem Gettósors kellene a címe legyen, hiszen abből az élethelyzet mindmáig nem lehet kilépni. Végül mindenkinek meg szeretnénk köszönni, aki ebben a gyűlölködő társadalomban cigány témával foglalkozik. Talán a Szíven szúrt országot nem köszönnénk meg, bár ezt a zsűri nem is sorolta a cigány témájú filmek közé, holott szerintünk nagyon is az. Szintén problémásnak éreztük Szederkényi Júlia filmjét, a Barlangot, ezért én személy szerint nagyon dühös vagyok.  (Kalla Éva a beszélgetés után tudta meg, hogy az általuk megtekintett film szerkesztetlen és vágatlan volt - a szerk.) Viszont, hogy egy ellenpéldát is hozzak rögtön, nem említettük még Sós Mari Jajgatán című filmjét, amit ugyancsak nem soroltak a cigány filmek közé, pedig az, és érdemes megnézni.

Sós Mari: Kicsit tompítani szeretném, amit a Vespáról mondtam, mert a film szándékát szerettem, és örülök, hogy végre ismét készült egy játékfilm roma témában, mert ez nagyon ritka, de a cigánykérdés szempontjából jobban is meg lehetett volna csinálni.

cignyok_ideje01
Sós Mari: A Vespa azt adja ki, amit a Szíven szúrt ország sugall

Kalla Éva: Mi annyira örülnénk neki, ha végre valaki a cigányság történelmi szerepét is vizsgálná játékfilmen, mert sem a ‘48-as, sem az ‘56-os szerepvállalás nincs filmen feldolgozva. Számos tévhit még mindig él, például az, hogy iskolázatlanok, pedig a romák már rég fontosnak tartják az iskolába járást, és járatják is a gyerekeiket, de ezek a sztereotípiák még mindig uralják a filmeket. A cigányok is ugyanolyanok, mint a magyarok, dobog a szívünk, bőr fedi a testünket, és ahány cigány, annyi sors. Ezt szeretnénk látni filmen is, az egyéni sorsokat, nem a sztereotípiákat, legyenek azok pozitívak vagy negatívak.

Hozzászóló: Mi a véleményük Nagypál Orsolya Hidegzuhany című filmjéről? Szerintem ez úgy mutatta be a cigánygyereket, hogy neki is vannak fenntartásai a magyar gyerekekkel szemben, ezért mindkettejüknek kell tenni azért, hogy ledőljenek a falak.

Kalla Éva: Számomra ez a film azért fontos, mert megmutatja, hogy ha közös az érdeke a cigány és a nem cigány gyereknek (mint a strandról kimenekülés), onnantól szövetségesek lehetnek. Ha érzelmi síkra terelődik a viszony, az előítélet szertefoszlik. Ennek a filmnek ez az értékes mondanivalója. A közös érdek, a szövetség összehozza a feleket - a magyar iskolarendszernek is ezt a tapasztalatot kellene felhasználnia, amikor integrálni akarja a roma gyerekeket.





(2) 
Hozzászólások
2-1  /  2
2010. február 12. péntek, 07:07#2| Minovics

"rasszista Sos Mari"

GigaLOL! Te beteg vagy, ember!

 
Előzmény: tothlali #1
 
2010. február 10. szerda, 00:52#1| tothlali

A legtobb ember gondja a Vespaval, beleertve az okoskodo szakertoket, csupan ennyi: alapvetoen nem all ossze nekik a kep. nem all ossze az, hogy mikent lehet, hogy egy cigany gyerek nem koszos,  hogy szereto es torodo anyja van, es noha akadalyos uton jar, nem torik ossze es amikor elesik felall, szepen szaval pedig az utolso sorba ultetik stb. Alapvetoen a gond az, es ezzel ugyanolyan rasszista Sos Mari es tsai nevetseges ervelese, hogy Lali es a kornyezete, ugy vizualisan mint viselkedesben, nem azt hozza amit a szemunk oly megszokott nyugodtsaggal mar szinte var: a sztereoptip putrit, a sumak ciganyt stb stb. Nem tudjuk elkepzelni, hogy vannak ciganyok, akik ugy is elhetnek mint mi, es ez itt az alap problema. Hat kedves Sos Mari, ajanlom, hogy jarja egy kicsit az orszagot: talan azt is meglatja majd, hogy a sok nyomor es hatranyos helyzeten kivul es belul is van olyan cigany csalad akinek sikerul, akinek van munkaja, iskolaba jar es karrierje lesz, tiszta, es almai vannak es remenyei, es alapvetoen megkuzd a mocsarral, amibe naponta pakolja oket ez az orszag es tarsadalma. En szivesen mutatok maganak meg nagyon sok pozitiv peldat, hatha elhiszi egy napon, hogy az eselyegyenloseg azt is jelenti, hogy elhisszuk, hogy ok is kepesek a 'normalis' eletre. En speciel orulok, hogy a Vespa azt hozza amit, ja, es mellesleg, ez nem egy cigany film, de hat ugye ha ciganyt latunk egy foszereplonek akkor az megy maris a ciganyfilm kategoriaba. Mert a szemunk ahhoz sincsen hozzaszokva, az elvarasunkrol nem is beszelve, hogy cigany ember lehet csak ugy egy filmben. Megdobbento hogy a megszolalok mennyire nincsenek tisztaban sajat eloiteletesegukkel.


nka emblema 2012