sex hikaye

Csökkent Hollywood közönsége

Drága filmek, kérdéses trendek

2004. december 20. - filmhu
Csökkent Hollywood közönsége
Két héttel az év vége előtt úgy tűnik, a hazai amerikai jegybevétel túltesz a tavalyi 9,27 milliárd dolláron, és megközelíti a 9,4 milliárdot, írja a New York Times, az adatokat nyomon követő Exhibitor Relations filmes statisztikai cégre hivatkozva. A növekedést azonban a jegyárak átlagosan 3,85%-os emelkedése okozta (így az átlagos jegyár az USÁ-ban 6,25 dollár lett), míg a látogatottság 2,25%-kal csökkent (2003-ban 3,8%-os volt a visszaesés). Miközben tehát a hollywoodi stúdiók - a Trójától a Pókember 2.-ig - több nagyköltségvetésű produkciót dobtak a piacra, az amerikai mozinézők száma a tavalyihoz hasonlóan idén is csökkent.

A közönség enyhülő érdeklődése aggasztó lehet egy olyan évben, amikor Mel Gibson Passiója és Michael Moore Fahrenheit 9/11 című filmje új rétegeket is becsábított a filmszínházakba. A Passió a hazai jegybevételeket tekintve a 3. helyen végzett 370.3 millió dollárjával, Moore filmje szintén jelentős összeget, 119.2 milliót hozott a konyhára, miközben mindkét filmet független forgalmazó vitte a piacra.

A filmek költségvetése ugyanakkor továbbra is egyre nő. A blockbusterek 140 milliós költségeket is elérhetnek, és ezután még több tízmillióba kerül a marketingjük.

Győztesek és vesztesek

Az Arthur király nem ért célba
A legtöbb bevételt idén a Dreamworks Shrek 2-je érte el 441 millió dollárral (az egész világon mintegy 886 milliót produkált), 374 millióval zárt a Pókember 2. (a világpiacon 784 millióval), a negyedik helyet pedig a Harry Potter és az azkabani fogoly szerezte meg 250 milliós hazai bevételével (790 milliót keresett összesen).

Nagyobb bukást könyvelhetett el a Warner Catwoman-je, a Walt Disney A tűz óceánja és The Alamo című produkcióival, valamint a Universal A sötétség krónikájával. A középmezőnyben a computer-animált Polar Expressz-hez csalódást keltő debütálása ellenére még fűznek reményeket a Warnernél (jelenleg 124 milliónál jár), a Universal viszont már nem várhat sokat a Van Helsing-től (120-nál megállt), a Disney pedig kifejezetten sajnálkozhat az Arthur király 52 milliója miatt.

A stúdióvezetők ugyanakkor hozzáteszik: a drága produkciók nemzetközi jelenléte erős, valamint további rétegeket érnek el a virágzó DVD-piacon is. "Az amerikai mozipiac nagyon telített, a nemzetközi terepen viszont rekord bevételek és látogatottságok születnek", állítja Dan Fellman, a Warner Brothers moziforgalmazási igazgatója. "A piac most ezen a terepen bővül."
 
Mások azonban beismerik, hogy a legjövedelmezőbb filmek közül sok közepes költségvetésből készült vígjáték vagy horrorfilm volt, melyek nem kerültek ugyan sok pénzbe, mégis megragadták a közönséget. Így például a Ben Stiller főszereplésével készült Derült égből Polly című romantikus vígjáték csupán 42 milliós költségvetéssel 171 millió dollár világpiaci bevételt produkált. A The Grudge című, japán horror alapján készült remake a Sonynak mindössze 10 millióba került, de 124 millió dollárnyi jegyet váltottak rá a világon. Hasonló arányban jövedelmezett a Fox-nak a Kidobós: Sok flúg disznót győz című másik Ben Stiller-komédia is.

Lemony Snicket erősen kezdett
Ezen a hétvégén erősen nyitott (30,2 millió dollárral) egy újabb blockbuster: a Lemony Snicket - A balszerencse áradása. James L. Brooks Spanglish című vígjátéka szintén fantasztikus kezdést tudhat magáénak, miután 2400 moziteremben 9 milliót kaszált. A Fox The Flight of the Phoenix-szel viszont nem tudott ilyen eredményt felmutatni, Dennis Quaid neve sem volt elég, hogy 5,2 milliónál többet termeljen. Scorsese új filmjét, a The Aviatort eddig mindössze 40 moziteremben játszották, 831 ezer dollár jegybevételt hozott a Miramaxnak. 

Egyetlen olyan film van még az évben, amelyik fontos bevételt termelhet a DreamWorks és a Universal számára: a Vejedre ütök című produkció (az Apádra ütök folytatása Ben Stillerrel, Robert de Niróval, Barbra Streisand-dal és Dustin Hoffmannal). 
 
Zsáner vagy effekt?

Néhány filmipari szakértő szerint az idei eredmények láttán alaposan meg kell vizsgálni, mennyire trendi még a nagyköltségvetésű eposzok és a speciális effektekkel zsúfolt filmek világa. Bob Weinstein, a Miramax társigazgatója szerint nem a bevételek csökkentek, hanem a költségek emelkedtek. "Nem lehet minden évben 20-30%-kal növelni a produkciók és a marketing költségeit, még akkor sem, ha a látogatottság csökken. A bevételek növekedése nem fogja meghaladni a 2-4%-t".  

Orlando Bloom újra csatában (Kingdom of Heaven)
A nagy stúdiók ugyanakkor már újabb komoly pénzeket fektettek blockbusterekbe. A kisebb zsánerfilmek sikerei ellenére ugyanis szeretnék fenntartani változatos kínálatukat, beleértve ebbe azokat a filmeket is, melyek szélesebb közönséget tudnak magukhoz csábítani. A Fox például jövőre három nagyobb dobásra készül: a Robotok című animációval, Ridley Scott új történelmi eposzával, a Kingdom of Heaven-nel, valamint a Star Wars utolsó epizódjával.    
"Nem lehet csupán egyfajta mozit csinálni", mondja Jim Gianopulos, a Fox igazgatója. "Nem a film típusa az érdekes, hanem az a hozzáállás, amivel a film készítői belevágnak a munkába. Hogy az vajon elég friss-e, eredeti-e, elég mély vízió van-e mögötte, és hogy kinek is szól valójában."

Részesedők és sereghajtók

A legnagyobb részesedést a hazai piacon 2004-ben a Sony tudhatja magáénak 1,3 milliárd dolláros jegybevételével. Valószínűleg a Warner Brothers lesz a második 1,1 milliárddal, akit egy kissé lemaradva - a Pixar Hihetetlen családja által megtámogatva - a Disney követ majd.

A Shrek 2-nek és a Cápamesének köszönheti a DreamWorks, hogy 924 millió dolláral zárhatja az évet, míg a Fox és a Universal a mezőny közepére estek vissza. A Paramount sorozatos bevételi bukások miatt messze lemaradt a többiek mögött, hazai jövedelme mindössze 550 millió dollárra rúg 2004-ben.



Címkék

hollywood , blockbuster , hír



nka emblema 2012