Csúszik a Márió forgatása
Almási Tamás visszanyúl Ózdhoz
Almási Tamás időre, május 15-re fejezte be a 23 évet felölelő „Ballagás-sorozat” negyedik darabját, a Harmadik találkozást, amelyben a kádárizmusba szocializálódott mai negyvenes korosztály portréja rajzolódik ki többek között olyan ismert közéleti szereplők sorsán keresztül, mint Szulák Andrea. A számtalanszor díjazott dokumentumfilmes a Márió csúszása miatt egyelőre a tizenkét évig forgatott nyolcrészes Ózd sorozat újabb szériáján dolgozik. Mint azt az alkotó elmondta, annak idején befejezettnek gondolta a munkát, ám tavaly, hat évvel az utolsó Ózd-film elkészülte után, úgy döntött, a Magyarország Unióba lépését jellemző változásokat ismét Ózdon keresztül tudná a leghitelesebben bemutatni. Az új sorozat első filmje másfél év múlva készül el.
A 300 millió forint összköltségvetésű Márió, a varázsló tavaly elnyerte az MMK 90 millió forintos gyártási támogatását, a német koprodukciós partner pedig 100 millió forinttal száll be a produkcióba. Amennyiben a leendő olasz koprodukciós partner további 50 milliót bocsát a filmesek rendelkezésére, a Panoráma Film hozzájuthat a koprodukciós pályázaton megígért 50 millió forinthoz, így hamarosan összeállhat a Márió teljes költségvetése. – tudtuk meg a producertől, Berta Lászlótól. A „négyévszakos” film, a kis faluban megjelenő olasz cipőgyárosok és a helyi asszonyok története leghamarabb télen kezdhet forogni. A szereplők egy része már biztos, noha még nem publikus, a női főszereplőt azonban még keresik. Almási Tamás a június 3-án megnyílt Pécsi Országos Színházi Találkozóra készül, hogy megtalálja azt a nem nagyon ismert színésznőt, aki eljátszhatná a szerelem hatására kivirágzó 45 és 55 közötti vidéki asszonyt, a Márió hősét.
A Színház és Filmművészeti Főiskola Film és Tv rendezői szakán 1979-ben végzett alkotó, aki olyan mesterektől tanulta a szakmát, mint Fábri Zoltán, Gábor Pál vagy Illés György, eredetileg játékfilmesként kezdte pályáját, de már nem bánja, hogy a nem fikciósok terén bizonyította tehetségét. Ahogy a rendező fogalmazott, hálás ezért a Sorsnak, hiszen ha megmarad játékfilmesnek, talán rendezett volna három-négy nagyjátékfilmet, így azonban lehetősége adódott 30-40 dokumentumfilmet megalkotni. Ezeken keresztül pedig annyit tanult az emberi lélekről és az emberi kapcsolatokról, hogy azt bizonyosan kamatoztatni tudja majd egy fikciós forgatásakor is. Almási Tamás szerint egyébként ma már nincs igazi határ a két műfaj között, hiszen voltaképp minden filmes ugyanazt a vizuális nyelvet beszéli.
How Long Does the Tree Live ? 1977.
(rövid játékfilm)
Grand Prix at Wasington SILECT Festival
Ballagás
Graduation. 1980.
(játékfilmfilm)
Legjobb első film, XIII. Magyar Játékfilmszemle.
Kölyköd voltam
I Was Your Kid. 1983.
(dokumentumfilm)
Dokumentum kategória díj, Miskolci TV fesztivál
Input festival Granada.
Teho-napló
Teho Diary 1986.
(dokumentumfilm)
Fődíj, Miskolci TV fesztivál
Szorításban
In a Vise 1987.
(dokumentumfilm)
Különdíj, XX. Magyar Játékfilmszemle
Documentary Festival at Nyon
Ítéletlenül
Women Condemned 1991.
(dokumentumfilm)
Silver sestertius Award at Nyon
Magyar Filmkritikusok Díja
Input festival at Baltimore, USA
Prix Europa, Berlin
Miénk a gyár I-II
The Factory Is Ours 1993.
(dokumentumfilm)
XXIV. MFSZ. dokumentum fődíj.
Meddő
Barren 1995.
(dokumentumfilm)
Magyar Filmkritikusok Díja
Prix Europa, Berlin
Dokumentumfilm fesztivál, Lipcse
Cinema du réel,Paris
Szívügyem
The Matter of the Heart 1996.
(dokumentumfilm)
Golden Gate Awards Certificate of Merit Winner at San Francisco
Prix Italia Television Documentary Awards Special Commendation
Magyar Filmkritikusok Díja
Special Mention at Carlovy Vary
Cinema du réel, Paris
FIPA, Biarritz 1997.
Tehetetlenül
Helpless 1998.
(dokumentumfilm)
Megosztott dokumentum fődij, XXIX. Magyar Filmszemle
Magyar Filmkritikusok Díja
Prix Europa, Berlin
Silver Plaque.TV FEST, the Chicago International Television Competition
Special mention of Prix International de la SCAM, Cinema du réel, Paris
Rendezői díj, Kamera Hungária’99
Fődíj, Kamera Hungária’99
Szerelem első hallásra
More Than Love 1999.
(dokumentumfilm)
Dokumentum fődíj, XXXI. Magyar Filmszemle
Magyar-Román Filmszemle, Sepsiszentgyörgy
Alagsor
Down and Out 2001.
(dokumentumfilm)
DaKINO International Film Festival-2001, Bucharest
Kitüntetetten
2001.
(dokumentumfilm)
Sejtjeink
Our Cells 2001.
(dokumentumfilm)
Prix Italia 2001.
FIPA, Biarritz 2002.
Diákzsűri különdíj
Dokumentum fődíj. XXXIII. Magyar Filmszemle 2002.
Az út vége
The End of the Road 2002.
Fődíj XXXIV. Magyar Filmszemle
Diákzsűri fődíj