sex hikaye

Hollywood vs. nemzeti filmek

Az olaszoknál győztek a hazaiak

2006. január 4. - filmhu
Hollywood vs. nemzeti filmek
Az utóbbi napok bevételi tudósításai leginkább arról szóltak, hogy a mozipénztáraknál a King Kong és a Narnia krónikái vezettek Amerikában és a Távol-Keleten. Azonban Európában nem minden országban volt jellemző az álomgyári szuperprodukciók uralma, például Olaszországban.
 
 
 
 

Lenyomták az óriásokat: Narnia és Kong visszaszorultak

Ahogy az elmúlt években karácsony környékén az olasz mozik idén is átvették a vezetést a hollywoodi szuperprodukcióktól. A helyzet a szilveszteri hétvégén sem változott, ahogy karácsonykor is, az olasz közönség leginkább a Boldi-De Sica színészpárosra volt kíváncsi. A Cinetel adatai szerint a Natale a Miami, amely Neri Parenti rendezésében, Aurelio De Laurentiis producerségével készült, összesen 2.56 millió eurót gyűjtött – ebből az elmúlt hétvégén 5000 euróval a legmagasabb mozitermenként jegyzett bevételt hozta, a premier óta pedig összesen 16 millió euró felett gyűjtött. Ezzel átvette a vezetést a Roberto Benigni rendezte A tigris és a hó című filmtől, amely majd 15 milliós bevételével pár napja még 2005 legsikeresebb itáliai filmje volt.

Az olasz sikerkomédia, Natale a Miami
A taljánoknál a második helyet is hazai produkció foglalja el, a Ti amo in tutte le lingue del mondo, nem pedig a közelmúlt hollywoodi blockbustereinek egyike. A film Leonardo Pieraccioni munkája, amely 2.35 millió eurót ért el a hétvégén, a termenkénti bevétele 4700 euró, az összbevétele közel van a 12 millióhoz.

A múlt hétvége igazi vesztesei az olasz mozikban az álomgyári produkciók. Közülük csupán a Narnia krónikái volt képes dobogós helyezést szerezni. Andrew Adamson rendezése 2.21 millió eurót hozott, és 4500 eurós termenkénti átlagot ért el, azonban nem sikerült átlépnie a tízmillió eurós bevételi határt. A korábban világszerte szépen teljesítő Peter Jackson-mozi, a King Kong jóval elmaradt a dobogósoktól, hétvégi jegyeladásai nem érik el az egymillió eurót sem (765 ezer) a szupertechnikával felturbózott szupermajom 2100 eurót hozott termenként, összbevétele 6.4 millió.

A top tízben az előkelő ötödik és hatodik helyet a Rumor Has It… és az Egy Gésa emlékei (Memories of a Geisha) szerezték meg. A Csodacsibe pedig a tizedikről a hetedik helyre lépett elő, miközben az Erőszakos múlt és a Bee Season egy hellyel esett vissza. A legjobb tízes csapatban helyet kapott még a Harry Potter és a Tűz Serlege.

Ezen kívül figyelmet érdemel még egy spanyol film az olasz mozikban, a Reinas. A Manuel Gómez Pereira rendezte komédia a közönség érdeklődésének köszönhetően megduplázta eddigi bevételét, annak ellenére, hogy korlátozva, mindössze 17 vásznon láthatta a közönség.

Franciaországban 17 filmre volt kíváncsi egymilliónál több néző

Azonban nem mindenütt a hazai produkciók vezettek a pénztáraknál az európai országokban. Furcsa módon a franciáknál, ahol nagyon erős a nemzeti filmgyártás, a karácsonyi-szilveszteri időszakot a hollywoodi mozik uralták. Az élen a Narnia krónikái álltak közel két millió euróval, amit 855 ezerrel a legutóbbi Harry Potter-kaland követett, majd a harmadik helyre, nem sokkal lemaradva, 850 ezerrel a legújabb King Kong-remake került.

A dobogósok után is egy amerikai film következett a franciáknál, a Csodacsibe, nem sokkal elmaradva a félmillió eurótól eddigi összbevételében. A tízes listán az első nemzeti darab a Kirikou és a boszorkány főszereplőjének kalandjait folytató történet, Kirikou et les bêtes sauvages, majd pedig a francia film megizmosítójának, Luc Bessonnak az Angel-A-je következik körülbelül 10 ezerrel lemaradva az előző alkotástól, majdnem elérve a 330 ezer eurót. A franciáknál Benigni filmje, A tigris és a hó alig 100 ezer felett teljesített december végéig.

Óriási, de legyőzhető
Miközben a 2005-ös évben Franciaországban is érezhető volt a tendencia, miszerint csökken a mozik látogatottsága, körülbelül 11-12 %-kal, a hazai filmek részesedése a piacon továbbra is magas maradt. Mindez számokban kifejezve azt jelenti, hogy a gall filmek viszonylag nagy részét, 39%-át teszik ki a látogatott alkotásoknak, és 17 nemzeti a produkcióról mondható el, hogy nézőszáma meghaladta a Magyarországon elképzelhetetlen 1 milliós nézőszámot.

Az éves francia top tízben három egészestés hazai alkotás szerepel, közülük az első a lista harmadik helyén álló Brice de Nice. A Riviérán hullámokra váró „wannabe” szörfös kalandjaira 4.3 millió néző volt kíváncsi. Kilencedik a The Russian Dolls, 2.8 millió nézővel, a tizedik helyen pedig az Iznogoud áll 2.5 millió eladott jeggyel. Az egymillió néző felett teljesítők közé tartozik a hazánkban is forgalmazott Pingvinek vándorlása. Luc Jacquet alkotását hazájában eddig 1.8 millió néző látta, amely indul a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjért is.






nka emblema 2012