sex hikaye

Nézőink kérték - mozis kísérlet az Odeonban

Filmek igény szerint - közönségcsalogatás

2010. június 28. - filmhu
Nézőink kérték - mozis kísérlet az Odeonban

Az egyre lanyhuló mozilátogatási kedv feltüzelésére rengeteg ötlet látott már napvilágot a filmes szakma számos szegmenséből, most bemutatunk egy követendőnek szánt példát a moziüzemeltetés vidékéről. A budapesti Odeon-Lloyd mozi is onnan közelít a problémához, ahonnan nyugat-európai kollégái: ha a kínálat nem elég vonzó a nézőknek, akkor azt kell vetíteni, amit a nagyérdemű látni szeretne. Sári Tamással, az ötletgazdával beszélgettünk.

A mozinézők fogyása évek óta tendencia, amire a mozik így-úgy próbálnak reagálni - ki filmklubot üzemeltet, ki közönségtalálkozókat, ki pedig megfordítja a folyamatot: ahelyett, hogy megpróbálná kitalálni, mit is szeretne látni a közönség, megkérdezi őket, és azt vetíti. Ez lenne az Odeon-Lloyd Moziban audience wanted néven meghirdetett közönségtoborzó akció.

A rendszer egyszerű: a mozihoz kapcsolódó DVD- és videókölcsönző kapcsán elég nagy felhasználói közösség alakult ki, amellyel hírleveleken és egyéb, újabb kommunikációs csatornákon (facebook, twitter) keresztül kommunikál a cég (amely a fentieken túl filmforgalmazó is). Így eleinte péntekenként, később már vasárnaponként (és elképzelhető, hogy nemsokára szerdánként is) egy olyan film kerül vetítésre, amelyre érdeklődés mutatkozhat, esetleg kifutó film, máshol már nem látható - a közönség a visszajelzéssel, a regisztrációval jelez, hogy mennyire vevő az ötletre. Fontos megjegyezni, hogy nemcsak az Odeonra jellemző art-, függetlenfilmes felhozatalból lehet vetítés, hanem bármilyen olyan alkotásból, amelyre érvényes vetítési jog van a legkommerszebbektől a leginkább rétegérdeklődésre számot tartókig. Az Odeon régebben forgalmazott filmjeiből is újra műsorra tűz párat a mozi.

bibpasc_500
Ez lenne a cél - dugig az Odeon

Az Odeon eleinte tehát maga próbálta eltalálni és felmérni az igényeket, az előadásokról hírlevélben tájékoztatta a közösséget, amely a weboldalon regisztrált. Így jobbára a helyek 70%-a kelt el, a többit pedig azok töltötték meg, akik az utolsó pillanatban, netán az utcáról benézve értesültek a vetítésekről. Az eddigi tapasztalatok alapján a kísérlet sikeresnek mondható: hét előadás 70-80 fős átlagokkal ment le, ami hatalmas előrelépés - de a vetítés mindenképp, minimális érdeklődés esetén is lezajlik.

Az eddig korlátozottan interaktív kommunikációt most a szolgáltatás weboldalának fejlesztésével teszi az Odeon kétirányúbbá. Itt már ténylég kifejezheti a nagyérdemű az óhaját, így egyértelmű lesz, mire is van igény, vagyis létrejön a tényleges A nézők kérték-konstrukció.

shehateme_500
Spike Lee 2004-es filmje is látható volt

A kínálat is kulcsfontosságú, a merítést a magyarországi vetítési joggal rendelkező filmek mezőnye biztosítja. Szép lenne, ha bármilyen filmet lehetne kérni, de az egy alkalomra szóló vetítési jog annyira drága, hogy egy odeonos terem dugig töltésével sem térül meg a befektetés.

Az odeonnak nem ez az egyetlen közönségcsalogató fegyvere, itt megy a Kortárs Magyar Filmklub, ahová az alkotók is ellátogatnak, illetve további tematikus filmklubok is, mint a Funzine Filmklub (magyar filmek angol feliratos vetítése), valamint a Pázmány Filmklub is megemlítendő.




nka emblema 2012