sex hikaye

Szerelmi háromszögben Ónodi Eszter, Nagy Ilona és László Zsolt

Kortalanított Kaffka-novella

2008. szeptember 10. - filmhu
Szerelmi háromszögben Ónodi Eszter, Nagy Ilona és László Zsolt
Az elsősorban huszadik századi magyar irodalmi anyagon alapuló tévéjátékok készítőjeként ismert Esztergályos Károly nemrég Kaffka Margit Májusi zápor című novelláját adaptálta televízióra, amelynek utómunkálatai most is folynak. A rendező az írást kiindulópontként használva, a háromszög minden csúcsánál elhelyezkedő szereplő szempontjából mutatja be a drámai helyzetet.

Egy sztori, három nézőpont

Esztergályos Károly Kaffka Margit 1909-10-es novelláskötetének, a Csendes válságok-nak egyik darabját, a Májusi záport választotta az azonos címmel készülő tévéfilmjének alapjául. A szerelem és a féltékenység és minden, amit ez a két szó takar és felfed, erről szól ez a film. A szerelemről, arról a képtelen és mégis mindent felülíró valamiről, amiről mindent elmondtak már és mégis minden egyes alkalommal a teljes tapasztalatlanság meztelenségében állunk vele szemben. Az emberi kapcsolatok lehetetlenségéről. Három emberi arc története és három emberi test története.  Talán még az eső fontos. A végig zuhogó, porzó, lázongó, sziszegő májusi zápor.

A filmben keverednek Kaffka más művei, az írónő privát levelezésének részletei a rendező saját elképzeléseivel. Ez utóbbi legmarkánsabb jellegzetessége, hogy a kamera előtt kibontakozó szerelmi háromszög és a szereplők ezzel kapcsolatos elképzelései a feleség, a férj és a szerető nézőpontjából is láthatóvá válnak. Ebben a változatosságban rejlő lehetőség izgatta leginkább Esztergályost, amikor ismét az emberi viszonyok filmes ábrázolására nyílt lehetősége.

"Férfi-verzió" - László Zsolt, Ónodi Eszter, Nagy Ilona

A Májusi zápor az MMK és a Magyar Televízió támogatásával hozzávetőleg 40 millió forintból forgott le, a munkálatok augusztus közepén és második felében összesen hat napot vettek igénybe.

Az ideális helyszínt Gödöllőn, Nagy Sándor szecessziós festő egykori lakhelyén találták meg az alkotók. A forgatás szempontjából kiváló enteriőr várta a stábot, köztük egy hatalmas műterem, így nem is volt szükség külön díszlet építésére, és a ház kertjét is jól be tudták illeszteni a tévéfilm képi világába. A patinás épület ellenére Esztergályos Károly kortalan történetet forgatott, amelyben a környezet mellett sem a ruhák, sem a kellékek nem utalnak konkrét történelmi korra, ugyanakkor a mai reáliák jelenléte sem tolakodó. Mindezt az emberi viszonyok időtlen, egyetemes jellegével indokolta a rendező.

Folytatás variációkkal?!

A színészek közül Ónodi Eszterrel és László Zsolttal korábban nem forgatott a rendező, ellenben Nagy Ilonával pár napig, a Férfiakt készítésekor már dolgozott. Esztergályos évtizedek óta Bíró Miklós operatőrrel forgat, ám annak betegsége miatt most egy fiatal kollégát, Győri Márkot választotta a feladatra. A rendező, akárcsak a színészek kapcsán, elragadtatottan beszélt fiatal kollégájáról, a közös munka során élvezetes inspirációt jelentettek a különböző generációk különböző nézőpontjai.

Esztergályos Károly és Győri Márk - forgatás közben

Esztergályos Károly korábban már több Kaffka Margit-novellát is feldolgozott. Nagy-Kálózy Eszter, Blaskó Péter, Szabó Sándor, Gyöngyössy Katalin, Hirtling István, Dévai Balázs szereplésével 1995 készítette el a Fekete Karácsonyt, és ezt megelőzően, 1989-ben Tóth Ildikó, Benedek Miklós, Nagy-Kálózy Eszter, Gálffi László, Venczel Vera részvételével forgatta le a Levelek a zárdából című írás tévéadaptációját.

A rendező arról is beszélt, hogy a forgatás után némi hiányérzete van, és úgy véli, nem kizárt a történet folytatása, a szereplők nézőpontjait bemutató variációs módszerből kiindulva. Jelenleg folynak a Májusi zápor utómunkálatai, amelyek előreláthatóan november végén, december elején zárulhatnak. Az 50 percesre tervezett film bemutatójára pedig február környékén számíthatunk a Magyar Televízióban.






nka emblema 2012