sex hikaye

A Filmírás Napja a 39. Magyar Filmszemlén

Forgatókönyv-fejlesztés Európában

2008. január 21. - filmhu
Az első közép-európai forgatókönyv-börzét szervező Fade In Script Consulting 2008. február 1-jén, pénteken rendezi meg a Filmírás Napját a 39. Magyar Filmszemle keretén belül. Az esemény célja, hogy fókuszba helyezze a magyar filmgyártás egyik legproblémásabb területét, a forgatókönyvírást, és fórumot biztosítson a nyílt véleménycserének.

A Filmírás Napja valójában egy délutánt tesz ki a Szemle programjai közé illeszkedve. A rendezvény helyszínéül a Mammut I. 7-es terme szolgál. Az esemény keretein belül mutatkozik be a frissen megalakult szakmai érdekvédelmi szövetség, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesülete (MFE), valamint az idén ősszel Pécsett debütált Central European Pitch Forum, Közép-Európa első forgatókönyv-börzéje. A rövid prezentációkon túl a nap legértékesebb s legnagyobb érdeklődésre számot tartó szakmai programjai a forgatókönyvírói kerekasztal ill. Richard Kwietnowski angol forgatókönyvíró-rendező előadása és alkotói szemináriuma lesznek.

A forgatókönyvírói kerekasztal keretében a magyar filmírás kérdéskörében mérvadó alakok ütköztetik véleményüket a szakma jelenét és jövőképét illetően – eddigi meghívottaink: Divinyi Réka forgatókönyvíró, Hegedüs Bálint, a Fade In Script Consulting képviseletében, Köbli Norbert, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének elnöke, valamint Németh Gábor és Schulze Éva, a Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró szakának vezető tanárai. Vendégeinkkel a már ismert, csatolt vitapontokat beszéljük át negyedórás etapokban, a megoldási lehetőségekre koncentrálva. A tanulságok nyomán cselekvési tervet állítunk össze, melynek megvalósítását az MFE céljai közé emeli.

Vendégeink között köszönthetjük Bruno Pellandinit és Fritz Ludl-t, a bécsi székhelyű Drehbuchforumvezetőit is, akiknek segítségével betekintést nyerhetünk abba, milyen lépéseket tesznek hasonló méretű filmiparral rendelkező nyugati szomszédaink az osztrák forgatókönyvírás minőségi szintre emeléséért. 

A kerekasztalon túl prominens külföldi vendéget is köszönthetünk a Filmírás Napján. Az esemény kiemelt programjaként alkotói szemináriumot és előadást tart Richard Kwietniowski angol forgatókönyvíró-rendező, egyetemi tanár. A British Film Awards-ról (BAFTA) és Cannes-ból a legjobb elsőfilm díját elhozó Kwietnowski a forgatókönyv-fejlesztés fontosságáról fog előadást tartani. Az előadásra az érdeklődőkön túl igyekszünk minél több magyar producert meghívni, ugyanis úgy látjuk, továbbra is a forgatókönyv-fejlesztés az a szakasza a filmkészítésnek, amelyen a legtöbbet igyekeznek spórolni a hazai filmgyártók – ez pedig nagyon is meglátszik a végeredményen: a közönség előtt megmérettetett magyar filmeken. Az előadás angol nyelvű, tolmácsgépet biztosítunk. A programok ingyenesek és bárki által látogathatók.

Az eseményhez kapcsolódóan a Fade In treatment pályázatot hirdetett, melynek  három nyertese egy alkotói szeminárium keretében szkriptdoktori konzultáción vehet részt a Richard Kwietniowskival a Filmírás Napján.  A konzultáció eredményeként folytatódhat a történet további fejlesztése, melyhez a Fade In Script Consulting kreatív segítséget nyújt. A három filmterv közül a legjobb bekerül a jövő év első felében induló Fade In nemzetközi online forgatókönyves piactér prémium szekciójába, és így elérhetővé válik illetve kiajánlásra kerül számos nemzetközi producer és filmes döntéshozó számára. Amennyiben az esemény újra megrendezésre kerül, az adott könyv szintén automatikusan bekerül a 2008-as Central European Pitch Forum mezőnyébe.

PROGRAM
A Filmírás Napja
2008. február 1., péntek
Mammut I., 7-es terem

14:00-14:15 Megnyitó, bemutatkozik a Magyar Forgatókönyvírók Egyesülete

14:15-14:45 Beszélgetés az osztrák Drehbuchforum képviselőivel, Bruno Pellandinivel és Fritz Ludl-lal, moderátor: Krigler Gábor (Fade In)

14:50-16:20 szakmai kerekasztal és nyílt vitafórum a magyar forgatókönyvíró szakma jelenéről és jövőjéről, kitörési lehetőségeiről
eddigi meghívottaink: Divinyi Réka forgatókönyvíró, Hegedüs Bálint (Fade In), Köbli Norbert (Magyar Forgatókönyvírók Egyesülete), Németh Gábor és Schulze Éva (Színház-és Filmművészeti Egyetem)
moderál: Varga Balázs

16:20-16:40 kávészünet

16:45-16:55 bemutatkozik a Fade In Central European Pitch Forum

17:00-18:30 Richard Kwietnowski előadása a script developmentről

18:30-19:00 állófogadás, kapcsolatépítési lehetőség

Bővebb info: www.fadein.eu

TÁMOGATÓK:
39. Magyar Filmszemle, Magyar Filmunió, MEDIA Desk Magyarország





(1) 
Hozzászólások
1-1  /  1
2008. február 2. szombat, 00:53#1| torolt felhasznalo
Mit is mondhatnék? (Egyesek már itt azt mondják, hogy "semmit, és húzz a picsába"! Ez van srácok, ezt dobta Nektek a gép!)

Szóval tök jó volt, mert megint tök sokan voltunk.

Aztán tök jó volt, mert voltak ott gyakorló szakemberek is, nem csak műkedvelők.

Meg az is tök jó volt, hogy volt moderáció, és emiatt nem kellett tangenseket hallgatni hosszú 10-perceken keresztül.

Meg az is tök jó volt, ahogy Grunwalsky állást foglalt a forgatókönyvírás fontossága mellett, és ezt most némi indulattal tette, ami jót tett a dolognak, mert meggyőző erőt adott neki, azok számára is, akik esetleg őt nem ismerik.

Szóval sokminden jó volt.

Ami nem volt jó. Kicsit sok a paranoia. Senki nem akarta bántani a művészfilmet és az ő integritásukat, mégis megint ott kötöttünk ki, hogy csak jó film van meg rossz. Egy faszt kérem. Van olyan film, ami azért készül, mert valaki a gondolatait akarja elmondani szabályozás nélkül, és van olyan, ami azért készül, mert valaki pénzt akar keresni. Egyikben sincs semmi szégyelnivaló, de vegyük már tudomásul basszameg, hogy van olyan, hogy sebész, meg olyan, hogy kardiológus, és nem csak olyan van, hogy "jó orvos", meg "rossz orvos". Nem ugyanaz a csávó turkál a seggemben, aki visszavarrja a karomat. Nem ugyanaz a csávó dönt a vasútról a Parlamentben, mint aki a katonaságról. Fogadjuk már el végre, hogy nincsenek univerzális polihisztorok. Minden tiszteletem Németh Gáboré, és az MMK szakkolégiumainak többi tagjáé, de csak én gondolom úgy, hogy én nem tudnék megítélni egy művészfilmet, viszont egy műfaji filmet igen? Csak én vagyok korlátolt? Vagy tényleg lehet, hogy van olyan, hogy taxisofőr meg kamionos? Mind a kettő vezet, és szállít, de nem tudnám átültetni egyiket a másik kocsijába, hogy most csináld, amit a másik. És ezek még a megtanulható dolgok...

Épp emiatt nem tetszett, hogy amikor felvetődött annak a gondolata, hogy más ítélje meg esetleg a közönségfilmet (minden tiszteletem Szász Jánosé, én ezt a szót szoktam meg, és már unom a backspace-elgetést. Majd a későbbiekben figyelek rá. Mindazonáltal elég szomorú, hogyha ez a legfontosabb probléma-felvetés ebben az egész témában), mint a művészfilmet, akkor azt mondták, hogy az csak megint egy bizottság lenne, ami növelné a bürokráciát. Szerintem meg nem. Még egy bizottság lenne. De ez nem olyan, hogy azt kérjük, hogy minden műfajnak legyen külön bizottsága. Az valóban sok lenne. De valahol kellene húzni egy határvonalat. Az a csávó, aki felhőkarcolót tervez nem épít metróállomást. Ez is egy szakma. Miért nem vonjuk akkor össze a kisjátékfilmet, meg a nagyot mindjárt? Mert faszság lenne. Mert almát körtével összehasonlítani nem lehet. Na, ez meg barack.

Baromira tetszett az, amit Schulze Éva mondott, hogy a film a forgatókönyv után is elbaszódhat. Ez így van. Csak épp sokan ezt használják takarónak arra, hogy eleve ne legyen a könyv rendesen megcsinálva. Így pedig nem lehet műfaji filmet csinálni (most jobb?). Mert csak és pont. Arról nem is beszélve, hogy volt szerencsém olyan könyvet olvasni, ami forgatókönyvnek is szar volt, aztán nagyjából úgy is forgott le, azokkal a hibákkal.

Téma volt még a Műhely kontra Freelancing. Hát, ez személyes preferencia, de én például nem szeretem a társaságot. Grunwalsky Ferenc nem szereti a műhelyeket. Továbbá 20 éve még nem volt Internet. Ha ma van egy könyvem, akkor azt ha akarom elküldöm 6 embernek egy perc alatt, akik akkor válaszolnak, amikor akarnak ill. amikor tudnak. Ehhez nem kell találkoznunk. A másik pedig, hogy a műhelybe általában egymás búráját bíró emberek tömörülnek. Ami meg feltételezi, hogy hasonló gondolkodásúak. Egy könyvnek viszont sokszor az tesz jót, ha különböző emberek véleményezik, akik egyébként az anyjuk picsájába küldik el egymást, ha találkoznak. És ez nem baj. De akkor minek erőltetni? Arról már nem is beszélve, hogy ha egy producer elkezd dolgozni scriptdoctorokkal, és a 4. könyvnél ugyanazokat az arcokat használja, mert beváltak, akkor egyszercsak kimondva-kimondatlanul ott a műhely, és az arcok is meg fognak ismerkedni. De ne azzal kezdjük szerintem, hogy tömörülünk, mert az megint csak arra jó, hogy egyesek kirekedjenek.

UGyanakkor pont ilyen kérdésekről nem beszéltünk, hogy ki minősül scriptdoctornak majd? És hogy hogyan lehet valakiből az? Mi kell hozzá? És ki a szar scriptdoctor? Pedig ezek olyan dolgok, hogy hiába vigyáz az MMK, hogy a producer által odavitt számlán ne a gyerekei neve szerepeljen, ha esetleg barmok adnak majd hülye tanácsokat a könyvre, és a leszámlázott összeg 25 százalékát visszarakják a producer zsebébe... Nem, nem vagyo vészmadár. Arrafelé, ahol én dolgozom, ez a szokás sajnos. És még a végeredmény is szar. Vagy hogy hogyan kerüljük el azt a csapdát, hogy ami támogatásra pályázik, abból aztán legyen is film, és ne sikkadjon el, mikor megkapta a pénzt? Vagy hogy a több lépcsőben hány embert is kelljen megszólaltatni? És hogy mennyi az a pénz, ami normálisnak számít a forgatókönyv körüli különböző munkálatokért? SZóval sajnálom, hogy ezeken a gyakorlati kérdéseken átléptünk.

Ahogy arról se beszéltünk, hogy a Fade In praktikus reklámján kívül tényleg hogy is lehet eljutni egy producerhez egy könyvvel. Mert lesznek, akik nem akarják felrakni majd a könyvüket egy portálra a Neten, azért, hogy mindenki lássa. Egyszerűen azért, mert ez a gyereked. És nem egy lányt ismerek, aki nem rakja ki a modell-portfólióját sem az iwiw-re. Azt a munkához használja. Szóval azokkal mi lesz? Azok kapják be, ez van? Én dícséretesnek tartom ezt a kezdeményezést a Fade In részéről, de emellett nem lehetne arra a honlapra összegyűjteni producerek, rendezők, színészek KÜLÖN ERRE A CÉLRA GYÁRTOTT e-mail címeit is, hogy akinek averziója van a publikum iránt, az csak nekik küldhesse el a holmiját? Arról nem is beszélve, hogy a producerek igenis messze nem olyan fasza gyerekek, hogy mindenkinek a szarját elolvassák, aki odaviszi a könyvét. Nem gondoljuk komolyan, hogy majd ők ott nekiállnak böngészgetni a könyvek közt? Még akkor is, ha műfajra van bontva. Akkor meg az lesz, hogy a kung-fu film ott fog állni, és mindenki kattintgat majd a vígjátékokra. Pedig mondjuk a Mátrix meg a B13 nem volt olyan szar film szerintem, és megérte megcsinálni őket... Szóval tényleg kéne egy ilyen directory, ahol azokat lehet elérni, akiket célirányosan akar az ember. Hasonló aggályaim vannak a pitch fórumok iránt is. Képzeljük magunkat egy pillanatra a producer helyébe - egy nap alatt a 17. ember faszságát hallgatom meg. Ebből 10 használhatatlan volt, 5-ben nem volt elég anyag, egy egész jó volt, és egyébként a 8.-at akarom megcsinálni. Ez olyan, mint egy 24 órás munkanap a Tescoban. Nem tudom, hogy én pont akkor szeretném-e a producernek tálalni azt az ötletemet, ami olyan komplikált, mint a Mátrix, mert lehet, hogy annyira fáradt, hogy amint meghallja, hogy kung-fu, már ki is kapcsolt az agya. PEdig a Mátrix lényege nem csak a bunyó volt. Szóval ettől még jó lehet egy pitch fórum, félreértés ne essék. Legyen is. Csak legyenek alternatív utak, ahol a döntéshozókat meg lehet keresni.

A döntéshozók mellé meg nem ártana, ha olyan emberek is kerülnének, akik kurva jó kávét tudnak főzni. Hanem arcok, akik azért kapják a fizetésüket, hogy a producer előtt szűrjenek, ill. neki tanácsokat adjanak. Ez MÉG nem a scriptdoctor. De enélkül a producerek minden szart elolvasnak, és mindegyikre közlik, hogy szar, még akkor is, ha nem teljesen az, de már kiégtek, és észre se veszik a jó ötletet. Szóval szerintem igenis ki kéne dolgozni annak a rendszerét, hogy ha nem is anyagilag, de pontokkal, akármivel (annyi olyan dolog van, ami sokat számíthat és nem pénz) támogatja az MMK (ha úgy tetszik jutalmaz), hogy vannak producerek, akik igenis KERESIK a jó könyveket (és ezt a readerek véleményével bizonyítani is tudják).

Persze az se rossz, amit Szász János mondott, hogy ő szeretne könyveket olvasni. Csak nem tudom minek? Miért? Keres öteletet a következő filmjéhez? Vagy csak szeret olvasni? Ez persze tök jó, de minek küldjek el neki egy romantikus komédiát? Vagy egy akció-vígjátékot? Persze lenne olyan, ami őt érdekelné, ezt nem kétlem, de pont ezért kellene létrehozni az adatbázist fordítva is, és akkor azok, akik az ő vonalán gondolkoznak, egyből neki küldhetnék a könyveket. Nem olyan nagy ez a szakma, hogy ne lehessen összeszedni azt a 100 e-mailcímet.

Szóval nem vitatom, hogy az első lépést egy írónak kell megtenni, de nem az író a köcsög azért, ha a vonal másik végén nem hajlandóak a producerek olvasni/olvastatni ismeretlenektől, mert abban nincs pénz. Erről szólna ez a dolog, hogy érdekeltté tegyük a producereket is abban, hogy ne csak a rendezőktől várják a mannát -- ÉS EHHEZ NEM PÉNZ KELL. Lehetnek másfajta juttatások is. Hogy mik? Ki kell találni.

Aztán az is tök jó volt, hogy Grunwalsky Ferenc és minden oldal egyértelműen kimondta, hogy a mostani támogatási rendszert meg kell újítani, mert bizonyos szempontból idejét múlta. És elhangzott az is, hogy az is útjában van ennek, hogy ha kap valaki pénzt, akkor túl rövid időn belül be KELL mutatnia a filmet. Ez persze jó, mert így nem lehet elpöcsörészni évekig és kummantani, de szar is, mert egy jó könyv akár 2-4 évig is íródik normális körülmények közt. Most viszont ötlet és forgatás közt gyakran nem telik el fél év sem. Egyébként ha lenne folyamatos fejlesztés, akkor a megítélés és a megvalósítás közt tényleg nem kellene sok idő. Tehát a feladat az lenne, hogy rábírják a producereket a fejlesztésre. És ismét ezt NEM ANYAGI eszközökkel kellene elérni. Például azzal, hogy előre terveztetünk velük. Hogy ha megint lesz valami olyasmi, mint az 56-os évforduló rendkívüli filmpályázata, akkor azt mondjuk, hogy aki részesülni akar belőle, az 3-4 évvel előre le kell rakja a first draftot az asztalra. És mindezt nem csak évfordulókkal, hanem tematikus pályázatokkal is lehetne. A lényeg, hogy az MMK-nak előre kellene gondolkodnia, és ezzel a producerekben is az előregondolkozást serkenteni.

Na mindegy. Szóval jó volt, hogy volt, mert megmutatta, hogy van érdeklődés a kérdés iránt, és azt is, hogy van elkötelezettség a megoldás irányába. Úgyhogy a következő ilyen találkozón (ami megint csak jó ötlet volt, hogy legyen) nem másfél órában, hanem minimum 3-ban el kellene gondolkozni a megoldásokon, és a konkrét kérdéseken. Mert most már látszik, hogy sokan akarják, és senki sem azért akarja, hogy másokban kárt tegyen vele, hanem azért, hogy jobb filmek szülessenek. De most van az a pont, ahol akarni meg szarni az két különböző dologgá válik. A szar, gagyi filmötleteket és forgatókönyveket ki kell szűrni, a tehetséges embereknek meg segíteni előrejutni, és szomorú, ha ehhez az MMK baszogatására meg jutalmazására vár mindenki, mert azt azért Grunwalsky Ferenc nyilvánvalóvá tette, hogy az MMK nem azért van, hogy minden lófaszért pénzt osztogasson. Épp ezért jó lenne, ha a következő találkozón képviseltetnék magukat a producerek is, hogy elmondják: ők mit tudnának ehhez a dologhoz hozzátenni, mit szeretnének, mit nem, és miért...

Az MFE és a nem-tag forgatókönyvírók és jelöltek oldaláról mindenesetre egyértelmű az érdeklődés, a nyitottság és a remény. És ez tök jó volt...

UI: Elnézést kérek, hogy Szász Jánost többször emlegettem, nem áll szándékomban belekötni, se vitatkozni vele, még mielőtt valaki megvádol, tehát a nevét nem ezért hoztam elő többször is. Továbbá az MMK-t sem akarom baszogatni. Épp elég volt az, hogy kimondatott, hogy nem korszerű a működési rendszere. Ez ugyanis magyarázat arra, amit valaki kérdezett, hogy miért is kapott a Hasutasok és a Megy a Gőzös is pénzt az MMK-tól, ugyanarra az Indul a Bakterház 2 koncepciójára? Azért, mert a rendszer nem elég korszerű, és így különböző pályázatokon egymástól függetelenül támogatást nyertek. Erre is figyelni kellene tehát, hogy ezek a pályázatok összehangoltan működjenek, és hogy ilyen malőrök ne forduljanak elő - pláne két ilyen filmnél. Mert ha még két Konyec készült volna, azt mondom, belefér. De így... Szóval itt az ideje, hogy konstruktív javaslatok hangozzanak el. Itt, ezen a fórumon is. Egy volt: az írói ösztöndíjé. De ehhez kellene az is, hogy a producerek hajlandóak legyenek befogadni. Meg hogy egyáltalán dolgozzanak - és ne csak akkor, amikor az MMK támogatja őket. Javaslom tehát, hogy próbáljuk megtalálni azokat a megoldásokat, amik a rendszer átalakításának hogyanjára, és a meglévő pénzek átcsoportosítására fókuszálnak, miközben minél kevesebb embertől várunk el szívességet, sőt, mi magunk ajánljuk fel azokat. Garantálom, hogy még így is a mi kurva anyánk lesz emlegetve, de ezen kívül, meg azon, hogy bízunk, sokmindent nem tehetünk. Max. járhat a pofánk, mint az enyém szokott. De nem biztos, hogy mindenkinek annyi ellenség kell, mint amennyit én eddig összegyűjtöttem. Persze a minőség meg a mennyiség nem feltétlenül ugyanaz. Kellemes hétvégét...

nka emblema 2012