Az ELTE Filmszak filmjei az A38-on
Ambíciók és összmunka
December 21-én délután egy maratoni filmvetítésen- közel 6 órán keresztül- bemutatták az ELTE Filmelmélet és Filmtörténet szak 4 évfolyamának ebben az évben készült filmjeit. A filmeket évfolyamonkénti blokkokban vetítették, aminek sorrendjét sorsolással döntötték el. Az alkotások túlnyomó többsége valamilyen előzetesen meghatározott feladat alapján született. Így az egyes blokkok nagyon hasonló karakterű filmeket tömörítettek, mint pl. adaptációk, városfilmek, thriller.
A következő hosszabb lélegzetvételű blokk a harmadévesek irodalmi adaptációit mutatta be. Alapanyagul Petri György Egy szép nap című verse, Mrozek két novellája, illetve Irvine Welsh Szomszédok című novellája szolgált. A legtöbb és legváltozatosabb formában Petri verse jelent meg: televíziós vetélkedő, akciófilm, lírai film lett belőle. A harmadévesek munkái elsősorban technikai felkészültségükkel emelkedtek ki a mezőnyből. A komolyabb képi szerkesztés, vágás és hangmérnöki munka nem kis részben az akár 15-20 fős stáboknak volt köszönhető.
Az igazán üde színfoltot az elsős évfolyam alkotásai jelentették a vetítés immár negyedik órájában. Filmjeik többsége klipbe álmodott budapesti városfilm, vagy önarckép. A változatos és izgalmas zenékre érzelmesen és bátran vágott képek szinte elementáris erővel jöttek át a vetítővászonról. A klipmámor közepette kellemes felüdülést jelentett néhány helyzetre építő humoros alkotás, mint pl. Helló! vagy a Kallerok című némajáték.
A sort a negyedévesek filmjeinek bemutatása zárta, amely néhány új alkotás mellett a korábbi évek feladataiból is válogatott egy-egy filmet. Simonyi Balázs három filmje nem a szak keretein belül forgott, komoly filmes ambíciókról árulkodik mindahány. Pongrácz Nikoletta werkfilmje külön a szak speciális gyakorlati kurzusára készült. Az i-re a pontot Mészáros Attila közel félórás alkotásával tette fel.
A filmeket komoly érdeklődés kísérte a hajón. Az egyetem hallgatói mellett megjelentek a tanárok is, és persze a barátok, ismerősök, rokonok. Bár a szak elsősorban elméleti jellegű, ezek a filmek szolgálnak bizonyságul arra, hogy mennyire fontos szerepet tölt be a gyakorlati képzés hallgatók tanulmányaiban. Egyes munkák egyértelműen elárulják alkotójuk filmrendezői vagy operatőri ambícióit, de az igazán amatőr jellegű filmek is lelkes csoportos összmunkáról tanúskodnak.