sex hikaye

Budapest, Végállomás

Pesty László

2005. január 20. - filmhu
Budapest, Végállomás
A drogos lét legpokolibb bugyrát, a legmélyebb emberi drámát úgy hívják: heroin. A rendező és stábja kamerájukkal 3 hajléktalan heroinista nyomába eredtek, hogy egy naturalista és egyszerre filozófikus film elkészítésére tegyenek kísérletet.

- Miért ezt a filmet csináltad meg, mi izgatott benne?

Pesty László: Voltairenek tulajdonítják a mondást, miszerint a legnagyobb emberi bűn a butaság. Ha hiszünk a mesternek, azt kell, hogy mondjam, igen csak bűnös korban élünk. Idegesítő az a tájékozatlanság, ami ma Magyarországon a drogokkal kapcsolatban tapasztalható, és idegesítő, hogy mennyi butaság hangzik el a közéletben a drog-kérdéssel kapcsolatban. És nem csak a politikusok múlják alul, a tőlük amúgy megszokott amúgy sem túl magas színvonalat, "avatott" szakemberek is hetet-havat hordanak össze a drogokkal kapcsolatos nyilatkozataikban. Az átlag embernek ma fogalma sincs, hogy mi a különbség egy füves cigi, és egy heroinos injekció között.

Nem tisztem állást foglalni a könnyű drogok liberalizációja körül kialakult vitában, bár higgye el, van véleményem. Legyen elég annyi, hogy mindkét oldal téved egy-két dologban, és ezek a téves elképzelések (mindkét oldalon) nem egyszer a törvényalkotás szintjére is emelkednek. Engem a könnyű drogok, jelen esetben mint filmkészítőt, nem izgattak, bár a probléma ezen a fronton is kezd ijesztő méreteket ölteni, szóval azt gondolom, a drogos lét legpokolibb bugyrát, a legmélyebb emberi drámát úgy hívják: heroin. Alkotótársaimmal arra tettünk kísérletet, hogy naturalista és egyszerre filozófikus filmet készítsünk 3 hajléktalan heroinista életéről.

- Hogyan állt össze a stáb és a film anyagi háttere?

Sehogy. Mint producer, benyúltam a zsebembe, és megcsináltuk a filmet. Produkciós irodám máshol megkeresett pénzét költöttem rá, pedig a mozgókép piac ismeretében pillanatnyilag a legcsekélyebb esély sem látom arra, hogy ebből az összegből akár egy fillér is visszajöjjön. Szóval "befektetésről" nincsen szó. Megjegyzendő azonban, hogy míg egyes közreműködők ugyanúgy megnyomták a ceruzát, mintha egy kereskedelmi tv profitábilis műsorában dolgoznának, volt olyan operatőr (Poór Attila) és szerkesztő is (Kubus Mari), aki felajánlotta, hogy ingyen dolgozik, és pl. a montírozóját Gödrös Frigyes (Coral Film) ingyen ajánlotta fel, hogy segítse az általa is fontosnak ítélt ügyet.

- Mi tette emlékezetessé a forgatást?

Főszereplőin őszintesége. Hiba lenne ezt bátorságnak nevezni, inkább a kínzó szükség, és a totális függés megnyilvánulása lehetett, hogy munka közben egyszer már annyira erős volt az elvonás, hogy fogták magukat, és a nyílt utcán, a Hősök terétől kb. 100 méterre megcsinálták a dózist, és belőtték magukat, nem törődve az amúgy súlyos jogi konzekvenciákkal. Nem tegnap óta dolgozom heroinistákkal, de ez még minket is meglepett.

- Milyen hatását érezted eddig a tavaly elfogadott Filmtörvénynek a filmkészítés során?

Egy biztos. Az a bizonyos "20 %-os" szponzor bevonás, (adó csökkentő okosság) nagy ötlet, és bár meg nem oldja az ilyen nehezen piacra vihető produkciók finanszírozását, de nagy mértékben segíti azt.



Címkék

filmnévjegy , szemle 36



nka emblema 2012