sex hikaye

Életek a Sorskerékbe vetve

Monoszkópé

2004. június 21. - filmhu
Életek a Sorskerékbe vetve
Két híres alkotói kapcsolat a filmművészetben: a Ki kicsoda a filmművészetben? sorozatban Martin Scorsese és Robert De Niro, a Híres párok, híres párosok újabb darabjában Elia Kazan és Marlon Brando. Böszörményi Géza ismét Recskre kalauzol fikcióval és nem fikcióval, Meskó Zsolt a sztárok árát méricskéli, Mundruczó Kornél Szép napokkal Dér András A kanyaron túlról érkezik.

A Ki kicsoda a filmművészetben? (június 21. 22:45, m2)  sorozat ezúttal Martin Scorsese munkásságát veszi górcső alá. Az eredetileg papnak készülő olasz-amerikai, aki kezdetben a nem fikciósokat részesítette előnyben, az 1973-ban készült Taxisofőrrel tört be a köztudatba. Itt kezdődött el azóta is tartó munkakapcsolata a már-már alkotótársnak is tekinthető másik olasszal, Robert De Niroval, aki a New York, New York (1977), A komédia királya (1982), a Rettegés foka (1991) és a Nagymenők (1990) mellett a most vetítésre kerülő Jake La Motta öklöző életét feldolgozó Dühöngő bikában (1980) is együtt dolgozott honfitársával.

Ismét két jeles darabbal folytatódik a Böszörményi Géza-sorozat. Legutóbb Faludy György kapcsán került szóba Recsk, ahol annak idején maga a rendező is raboskodott, most viszont igazi történelmi portré tárul a szemünk elé, amely 1989-ben elnyerte a legjobb európai dokumentumfilmnek járó Félix-díjat. A Gyarmathy Líviával közösen jegyzett Recsk 1950-53, Egy titkos kényszermunkatábor története (június 21. 22:30, DUNA Televízió) két részben, volt rabok és volt ÁVH-s őrök vallomásain keresztül mutatja be az internálótábort. Recsk neve nem csak itt merül fel a Böszörményi-életműben. 1986-ban készült Laura (június 23. 01:40, DUNA Televízió) egy sorsforduló kiindulópontjaként illeszti játékfilmszövetbe az egykori félelmetes rémvalót. Básti Juli egy kórház személyzeti vezetőjeként szembesül a történelemmel egy kényszernyugdíjazása elől menekülő főorvos, ellenpontként pedig egy csomó nagyhatalmú funkcionárius rokon segítségével. Történelem és személyes sors összefonódásaiból született Mészáros Márta Napló sorozatának utolsó darabja is. Amíg az első napló a rendezőnő sztálingrádi megtorlások idején meggyilkolt apjának állít emléket, addig a Kisvilma - Az utolsó napló (június 22. 01:30, TV2) a gyermekével egyedül maradó anyát, a hazájából kényszerűen „száműződött” csonka családot állítja fókuszba. A ma rohanó, „értékzavart” emberét választotta hőséül Meskó Zsolt. A Szent Iván napjának (június24. 20:00, DUNA Televízió) érdekessége, hogy a címszereplőt alakító Kamarás Iván akár saját magát is megszemélyesíthetné, hiszen Sz. Iván színész és sztár egy napjának bemutatása során szembesülünk a ténnyel: nem lehet mindent egyszerre, döntenünk kell a fontosságokról.

A hétvége programján néhány Szemle-díjas. Sós Ágnes Teri nagyija (június 25. 22:55, m2), amely az idei mustrán a Duna Televízió Különdíjában részesült, az élet és halál közti állapotról készült dokumentumfilm, melyben a „távolodó” megdöbbentően bölcs, szívszorító gondolatokat hagy hátra örökül az itt maradóknak. Két évvel korábban a 33. Magyar Filmszemle legjobb női mellékszereplője Tóth Orsolya lett Mundruczó Kornél Szép napok című filmjében (június 26. 01:50, DUNA Televízió) nyújtott alakítása kapcsán, míg magát a rendezőt az Európai Filmakadémia az év felfedezettje díjra jelölte, a film pedig elnyerte a Szófiai Nemzetközi Filmfesztivál fődíját. A Szemle után újravágott verzió alkotója szerint egyszerűbben, sűrítve mutatja be a sivár valóságot és annak következményeit. Emberi pszichékre összpontosít "a megértés és a meg nem értettség útifilmje", A kanyaron túl (június 26. 22:00, DUNA Televízió) is. Dér András alkotásában a drogos lány körül kialakult alternatív zenei világ és az egyházi miliő küzd a lélekért.


Küzdelmek „külföldiül”: Mario Monicelli filmje, a Pirandello-regényből készült Mattia Pascal két élete (június 25. 03:40, m2) szinte megoldhatatlan problémát feszeget. A kérdés, kibújhatunk-e saját korábbi énünkből, a családban, a barátok között játszott szerepeinkből úgy, akár egy megunt kabátból? A főszerepben az a Laura Morante, akit tavaly John Malkovich rendezői bemutatkozásában, a Táncos a házban című filmben láthattunk viszont.
És ha már klasszikusok adaptációinál tartunk, érdemes egy percre elidőzni Tennessee Williams leghívebb filmes tolmácsolójánál, a tavaly 94 évesen elhunyt Elia Kazannál. A Híres párok, híres párosok sorozat (június 26. 18:35, DUNA Televízió) ezúttal az örmény származású rendező és az éppen Tennessee Williams darabból forgatott A vágy villamosa című munkája kapcsán  felfedezett Marlon Brando kapcsolatát tárja elénk, akivel Kazan még további három film (A rakparton – 1954, Viva Zapata! – 1952) során működött együtt.



Címkék

szakma



nka emblema 2012