sex hikaye

Erős, szép, hallgatag - A torinói ló kritikái

Tarr Béla utolsó filmjének sajtóvisszhangja

2011. február 16. - filmhu
Erős, szép, hallgatag - A torinói ló kritikái
A Berlinale keddi sajtóbemutatója után sejthető volt, hogy megosztó lesz a Tarr Béla életművét lezáró alkotás, A torinói ló. Sokan elhagyták a termet, de akik maradtak, vagy utálták vagy imádták. A sajtóvisszhang is ennek megfelelően meglehetősen vegyes.


A német sajtó nem rajongott egyöntetűen az új Tarr-opuszért. A Tagesspiegel kritikusa a következőképpen fogalmaz: „Tarr Béla torinói lován lovagol a halálba.” A szerző Gregor Dotzauer szerint Tarr ennél az önplágiumnál jobban nem is nyilváníthatná ki, hogy A londoni férfi-val már mindent elmondott, amit tudott. „Tarr abba vetett hite, hogy csak a teljes reménytelenségből van remény a megváltásra, saját lassúságának fogságába kerül és dugájába dől. A film elejétől a végéig egy pancsolt Tarr-alkotás, ezért tehát jobb, ha ezt a művet nem tekintjük végrendeletnek”- folytatja. Dotzauer inkább a mester előző három alkotását sorolja a kiemelkedők közé, amelyekből az európai mozi még sokáig fog táplálkozni. „A torinói ló-ban a prológus humorából nem marad semmi, ellentétben Tarr korábbi kétségbeesési ceremóniáival. És pont szegény lovat, ezt a sajnálni való teremtést sem használja egyébre, mint projekcióra. A ló a két szerencsétlen, hallgatag főhős projekciója, akiket szintúgy állati lényként ábrázol, ahogy a ló megtagadja magától az ételt, úgy a végén a szereplők is ezt teszik. A betérő szomszédot és a cigányhordát leszámítva minden megy a végzet, a megsemmisülés felé. A torinói ló hat napban mesél el egy fordított teremtéstörténetet, ahol a végén nem jön meg az Isten, hogy befejezze a művét. Aki utoljára megy el, az oltja ki a fényt.”- zárja sorait Dotzauer.


A Berliner Morgenpost szerint A torinó ló a Berlinalén elképzelhető a legnehezebb vizsga. Tarr Bélát a végtelen beállítások mesterének tartja és ajánlja a filmet azoknak, akik lelassulnának a forgatagban, ugyanakkor kevesli a történetet a közel két és fél órás film során. „És mivel nagyon művésziek vagyunk, a film végig fekete-fehér, sír a hegedű és 144 percen át süvít a szél.”- fogalmaz kissé cinikusan Matthnia Wulff, aki szerint a forgatókönyv néhány részletét Krasznahorkai Sátántangó-jából kölcsönözték. (Valójában a Legkésőbb Torinóban című írás szolgált alapul) A film alatt a néző elalszik és nincsenek már elvárásai a történettel kapcsolatban, már annak is örülünk, ha a rendező perspektívát vált. „Aki végignézte és túlélte A torinói lovat, az akár a kenguruherét is képes megenni.”- fogalmaz meglehetősen arrogánsan Wulff.

A Süddeutsche Zeitung a leíró kritkába menekült: „A torinói ló-ban keveset beszélnek, a szomszéd Nietzsche-szerű, világégést jósoló monológjától eltekintve. Csak a kocsist és lányát látjuk a pusztaság közepén, a sanyarú életükben, a haldokló lovat, a kint egyre erősödő, apokaliptikus vihart. Hogy mindebből mégis történet kerekedik, mégpedig izgalmas, az a tisztán megkomponált, morbidan szép képeknek köszönhető. A történéstelen történetből egy mágikus örvény kerekedik, ahol a tét a túlélés.” - írja Susan Vahabsadeh. A Berliner Zeitung kritikusa, Anke Westphal az "erős szép és hallgatag" jelzőkkel dicséri Tarr hattyúdalát. "A magyar rendező filmjei kihívások elé állítják nézőt. Tarr filmjei fekete-fehérek, nagyon hosszúak a beállítások, és keveset tartalmaznak abból, amit általában cselekménynek hívunk. Ám mindez szerencsés esetben ahhoz vezet, hogy a néző képes elfeledkezni időről és térről. A kiindulási alap egy filozófiatörténeti esemény Nietzsche szellemi összeomlásáról, de a középpontban nem ez áll, hanem a tomboló vihar és a hat nap ismétlődő cselekvései: az evések, a vetkőzések, az öltözések és a ló ki- és befogása. A torinói ló absztrakt film, lélegzetelállító, szigorúan aprólékos képekkel, ami a nihilizmusba torkollik, de többfajta értelmezése is lehet. Egy biztos: A torinói ló egy monolit, hozzá közel kerülni nem lehet.”- zárja méltató sorait Westphal.

tarr_torinoi_500

A Screen kritikájából arra a sokakat foglalkoztató kérdésre is választ kapunk, hogy ki volt a film meg nem nevezett narrátora: Ráday Mihály. Jonathan Romney szerint Tarr minimalista drámájában meghaladta önmagát és Samuel Beckettet is. A kritikus csak öt napot számlált meg a filmben (valójában hat nap történetét látjuk) - de így is nagyon összetettnek találta a filmet, a nézőket A torinói ló vakmerősége egyszerre untathatja és le is nyűgözheti. A film gyökerei kapcsán említi a némafilmes korszakot és a Taviani testvérek Padre Padrone című filmjét is. Az operatőr Fred Kelemen stílusa kapcsán pedig Haneke A fehér szalag című munkája és a német fotográfus August Sander képei merülnek fel, Víg Mihály filmzenéjét pedig Steve Reich munkáihoz hasonlítja. A Screen kritikusa ugyan sajnálja, hogy Tarr bezárja a boltot, de ő sem látja, hova lehetett volna innen tovább menni.

A Varietyben Peter Debruge a Sátántangó hagyományait véli felfedezni A torinói ló ábrázolásmódjában, Kormos Mihály nagymonológját pedig a Werckmeister harmóniák költőiségével rokonítja. A szerző nagypapa-unoka viszont vél felfedezni a két szereplő között, de állítása szerint A torinói ló még a művészmozik közönségének is komoly fejtörést fog okozni, ő maga sem tud felfejteni egy csomó mindent a filmből: hiányolja Nietzsche és a ló történetének folytatását. Párhuzamként A homok asszonya című filmet említi, amelyhez hasonlóan Tarr is az élet értelmét akarja ábrázolni a két ember mikrokozmoszában, de a céljait nem látja tisztán, számos kérdést fel is tesz a kritika: nem érti a cigányok szerepét, a fordulatot, sőt, egyenesen a Harmadik típusú találkozások a referencia, amennyiben nem sikerült a rendelkezésre álló jelekből megfejtenie az allegóriát.

A filmhu kritikáját itt találod.





(34) 
Hozzászólások
34-32  /  34
2011. április 5. kedd, 19:42#34| Minovics

Hát ebben asszem nem értünk maradéktalanul egyet. Nem hiszem, hogy „az egyik kutya másik eb” típusú magyarázatok pontos diagnózist adnának. :)

A ballibséggel önmagában is sok baj van, de ennek kifejtése messzire vezetne. Az igazi problémák persze ott kezdődnek, mikor a ballibség szaremberséggel és magyargyűlölettel párosul.

A másik oldalon is sok a seggfej és a dilettáns (sajnos), de ha mérlegre tesszük a két oldal által okozott károkat, azt hiszem nem kétséges, hogy a mérleg melyik serpenyője billen le (főleg, ha - összhangban a tényekkel - az mszpt az mszmp jogutódjának tartjuk).

Mindenesetre a Tarr-Gulyás ügyet a következőképpen lehetne rekonstruálni.

Gulyás NEM politikai, hanem gazdasági okokból akarta kevesebb kópián forgalmazni a filmet. Az más kérdés, hogy előtte kifejtette a véleményét a nyilvánosság előtt Tarr nyilatkozatáról, vagy miről (azt most fedje jótékony homály, hogy Tarr tényleg mondott-e olyanokat, amilyeneket.) Miért ne tehetné meg? Hiszen szólásszabadság van.

Ellenben Tarr esetében erős a gyanú, hogy politikai okokból bontott szerződést a MOKÉP-pel. Hiszen ha volt rá anyagi forrása, miért nem ajánlotta föl a MOKÉP-nek, miért kellett másik forgalmazót keresnie?

Szóval úgy tűnik, pont fordítva áll a helyzet, mint ahogy szerencsétlen paranoid Fekete feltételezte.

 
Előzmény: Harvey Weingard #33
 
2011. április 5. kedd, 18:43#33| Harvey Weingard

Kedves Minovics!

 

Az a baj tudod, hogy nem a ballibséggel van a baj, hanem a seggfejséggel. Az viszont nem oldalfüggő. Pont annyi hülye van egyik oldalon, mint a másikon. Különbség van a hülyeségük fajtája közt, de a ballibek támadását azért érzem igazságtalannak, mert el lehet kezdeni listát állítani a skála másik végében is. És mind a két oldalnak vannak igen jellemző módszerei, hogy bebizonyítsák saját baromságukat miközben a másik baromságát bizonygatják.

 

Kedves Fekete!

 

Esetedben kevésbé politikai, mint inkább művészeti elfogultságot véltem felfedezni. Tarr-ra gondoltam, és az ő művészet-szemléletére, ami szerintem kicsit elhomályosítja az objektivitásodat.

2011. április 5. kedd, 17:51#32| Minovics
Írtam már ennél jobbat is. De örülök, hogy ilyen jókedvre derítettelek.
 
Előzmény: Fekete #31
 

nka emblema 2012