Filmünnep 1.
Nem pihen a szem
Az önkormányzati választások viharos éjszakáját követő napsütéses reggelen indult útjára a budapesti Keleti pályaudvarról a Filmexpressz, hogy a fővárosból Pécsre repítse a filmrajongókat, akik egy héten át a fiatal film ünnepének szentelhetik minden percüket. „Te is a workshopra jöttél?” – kérdezi tőlem két fiú a vonaton. Én ugyan nem, de tíz szerencsés, előzetesen kiválasztott ifjonc egy hét alatt megtanulhatja a kritikaírás csínját-bínját a Báron György és Vaskó Péter vezette Filmkritikus Workshopon.
A második alkalommal megrendezett Filmünnepet egy nap alatt háromszor nyitották meg: először a Művészetek Házában rendezett sajtótájékoztatón. Dr Kunszt Mária alpolgármester elmondta, hogy a közép-kelet európai régió elsőfilmesei számára szeretnének színvonalas bemutatkozási lehetőséget biztosítani. Szekeres Dénes fesztiváligazgató kiemelte, hogy a versenyprogram összetételét illetően elsősorban az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok filmes felhozatalából válogattak: Málta és Ciprus ugyan nem képviselteti magát, de a lett és litván nevezésekre nagyon büszkék. Abban mindkét felszólaló egyet értett, hogy a rendezvénynek 2010-re kell kicsúcsosodnia, de a filmhu azon kérdésére, hogy a fesztivált milyen irányban akarják fejleszteni, nem tudtak konkrétumokkal felelni. Jancsó Miklós az ismert kézmozdulattal a pénzre utalt, és Szekeres Dénes is csak annyit tudott mondani, hogy igyekeznek minél több európai ország felé nyitni. A fesztivál szakmai rendezvényei közül kiemelte a Fade In Pitch Fórumot, és hangsúlyozta, hogy egyre több hasonló programnak kívánnak helyet adni a jövőben.
Az Arany Benjamin |
A sajtótájékoztatón leplezték le a fesztivál fődíját képező szobrot: tizennégy ország nagyjátékfilmje száll versenybe az Arany Benjáminért. „Pécs Európa Kulturális fővárosaként felelősséggel kíván fellépni az európai mozi érdekében. Az Arany Benjámin díj a folyamatosan újjászülető európai film egyik értékmérőjévé válhat, és a Filmünnep a jövő igaz tehetségeinek iránymutatója lehet.” – olvashatóak a kiadott sajtóanyagban a szobrocska jövőbeli céljai. Benjámint, a legismertebb „legkisebb fiú”-t ábrázoló, márványtalapzaton álló, 24 centis masszív bronzszobor Malovecz Ildikó munkája. Kárpáti György, a fesztivál nemzetközi kapcsolataiért felelős munkatársa (aki nem azonos a Mozinet munkatársával!) elmondta, hogy mivel minden állatnév foglalt volt már, és Pécs város címerében is hiába kutattak ihletért, a régió legfiatalabb fesztiváljaként választották a Benjámin nevet.
Az öttagú nemzetközi zsűri két francia tagot is számlál, Barbara Lorey és Luce Vigo újságírók mellett a Cottbus-i Filmfesztivál igazgatója, Roland Rust valamint a török újságíró Alin Tasciyan döntenek a szobor sorsáról. A zsűri magyar tagja eredetileg Hajdu Szabolcs lett volna, ám családi okokra hivatkozva kénytelen volt lemondani a fesztivált, és helyét Enyedi Ildikó rendező veszi át.
A Filmünnepet másodszorra a Pannon Filharmonikusok koncertje nyitotta meg. A Széchenyi téren rendezett megnyitón Ménesi Gergely vezényletével felcsendültek a Bolero, az Egy amerikai Párizsban és a Csillagok háborújának dallamai. Fő attrakcióként bemutatták Bartók Béla Csodálatos Mandarin című művét, amelyet M. Tóth Géza animációs filmrendező alkotása kísért: a felhangzó zenével egyidőben animációs technikával előállított képsorok jelentek meg a zenekar melletti filmvásznon.
Werkfotó az Ede forgatásán |
A gyorsíró iskolákban használt értelmetlen mondatot címéül választó nagyjátékfilm az értelemképződés hiábavalóságáról szól, ha szól egyáltalán valamiről. Pepe nősül, egy nagyon gazdag ember lányát készül elvenni, a hozomány összegéből pedig filmet akar forgatni. Ám ahogyan az lenni szokott, Pepe nem nagyon érti a dolgokat („De hát Ede nem is ette meg az ebédet!”), Kapa pedig szokás szerint mindent tud, kettejük szokásos évődése kitöltené a szükséges kilencven percet, de emellett még Steven Lovy, Rózsa György, Fazekas Csaba és Mundruczó Kornél is feltűnnek hoszabb-rövidebb szerepekben. Utóbbiról egyetlen mondatban: egy egészen stilizált jelenetben a római tógában felravatalozott Jancsót Mundruczó Kornél kése végzi ki. („Ez biztos valami szimbólum!” – mondaná Pepe, és mondom én is.)
A halál itt van játékos formában is: Kapa és Pepe egymást váltják a „kurva kemény” ravatalon, ám közben két másik fájdalmas halálesetről is megemlékezik a főcím. Hernádi Gyulának és Halász Péternek ajánlja a rendező a munkáját: Hernádi fájó hiányára kontrázik Halász Péter bizarr, tavaly ősszel rögzített „fiktív” haláljelenete. A vetítés után Albert Györgyi is rákérdezett a halállal való játékra, és a nemrégiben 85. születésnapját ünneplő Jancsó sem tudott mást mondani: „Hernádi meghalt, Halász meghalt, én meg kínomban röhögök.”
A beszélgetésen kiderült az is, hogy hellyel – közzel megírt forgatókönyv alapján dolgoztak: meg volt írva, el volt képezve, és ami a fegfontosabb: Miki bácsi fejében kész volt a történet, és tizenöt nap alatt le is forgatták. László Boldizsár is, akit a Cotton Club Singersből ismerhet a közönség, nagyobb szerephez jut: a sok szöveges jelenete mellett jobban élvezte, amikor „csak” énekelnie kellett a filmet. „A filmes karrierem ezennel véget ért, gyakorlatilag a csúcson hagytam abba.” – mondta nevetve a premier után.
Halál játékosan |
Többek között arról a jelenetről, amelyben Mundruczó Kornél, Kapa és Pepe cigiznek egy padon, és Pepe kifejti, hogy mennyire utálja, hogy mindig ő játssza a hülyegyereket, mert így azzá lesz, amit mások gondolnak róla, vagy ami még rosszabb, amit ő gondol magáról. Arra már Garami Gábor producer is célzott, hogy nem egyszer csorgott a víz a homlokán, olyan improvizációk követték egymást a forgatáson. Scherer Péter elárulta, ehhez a jelenethez sem volt konkrét utasítás, bár „Miki bácsi biztos tudta előre, hogyan fog ez illeszkedni, de nekünk csak annyit mondott, kellene valami rizsa, így kezdtem el erről beszélni.” A közös cigizés után bevágott „A dohányzás impotenciát okoz” felirat azonban még Scherer számára is újdonság volt, hiszen a film teljes változatát ő is csak Pécsen látta először. A fesztiválon azonban nem tud tovább maradni, ugyanis kedd hajnalban már forgat Schwechtje Mihállyal Az alma című kisfilmben.
Kedden különleges programok sorával várja az érdeklődőket a Pécsi Filmünnep, amelyek közül különösen kiemelendő a Huszárik életműkiállítás. A rendezői életművet, személyes tárgyakat, jegyzeteket felvonultató egyedi expozíciót Sára Sándor filmrendező, operatőr nyitja meg 1700-kor a pécsi Művészetek Házában. Ugyanitt 1800-kor kezdődik Romvári József legendás díszlettervező kiállítása.