sex hikaye

Flashbe öltözött Pécs városa

Ufótámadás és városlélek

2008. október 20. - Libor Anita
Flashbe öltözött Pécs városa
A magyar moziportált is üzemeltető Film.hu Kft. -- a Pécs2010 program keretében, az NKA támogatásával – pénzdíjas flashanimációs pályázatot hirdetett: a pályázat során tíz kiválasztottnak lehetősége nyílt egy egyperces flashanimációs etűdfilm elkészítésére. A közel másfél hónapos pályázati szakasz során létrehozott, és döntőbe került tíz darab, egyenként egy perces animációs filmet Pécsen vetítették, értékelték és díjazták.

A több, mint egy millió forintos összdíjazású másfél hónapos pályázat eredménye, a tízperces Pécsi Flash-film vetítésére Pécsen került sor a hétvégén. A pályázat zsűrije, Wahorn András, képzőművész, zenész, a zsűri elnöke, Gróf Balázs, grafikus, animációs rendező, Hegedűs Márton, grafikus, animációs rendező, Igor Lazin, animációs rendező, producer, M. Tóth Géza, animációs rendező, tanár értékelték, vitatták és díjazták a döntőbe jutott tíz pályamunkát.

Péntek este indult a fesztivál, füstölgő motorháztetőkkel és vontatókötelekkel terhelt autóút után a Film Noir című szerb-amerikai animációs film premier előtti vetítésén lehetett kiengedni a fáradt gőz. A Los Angeles-i éjszakában magához térő magányos hős önmagát kereső kalandjait eddig csak az augusztusi AniTime elnevezésű animációs fesztiválon lehetett látni, ám decembertől a mozikban is látható, most pénteken viszont csak a HungaroFlash fesztivál közönsége előtt mutatkozott be a film.
 
A szombati nap is a bemutatkozásoké volt, animációs filmstúdiók munkáit vetítették már korán reggeltől kezdve: az Anilogue fesztivál, a Myfilm, valamint a Studio Beastars legjobbjaié volt a délelőtt, az ebédhez a Perfect Blue című agymenés szolgáltatta az alaphangulatot. A délután már a pályázók nagy részét kitevő MOMÉ-seké volt mindenestül, első körben az animáció szakon készült legjobb munkák kerültek vetítésre, köztük a díjnyertes Hanne vagy a mozikban is bemutatott Vizen, majd a zsűri tagja, M. Tóth Géza videódj-zett saját filmjeiből. Az egyébként is ritkán látható fesztiváldíjas művek között a különböző alkalmazott munkák (csatornaazonosítók, reklámok) is vetítésre kerültek, miközben alkotójuk folyamatosan kommentálta, magyarázta, véleményezte őket. Nem maradhatott ki az Oscar-díjra jelölt Maestro és Cannes-i fesztivált megjárt Ergo sem, de a ritkaság számba menő Csodálatos mandarin egy részletét is megtekinthettük alkotójának értő tolmácsolásában. A különleges és ritkaságszámba menő vetítés után a zsűri három tagja, M. Tóth Géza, Wahorn András és Hegedűs Márton beszélgettek a pódiumon.

Füstölgő motorháztetők és vontatókötelek után Film Noir

 
A fesztivál folyamatosan, újra és újra más formában felmerülő kérdése volt, hogy mi a művész, mi a művészet feladata, ami egy ilyen alkalmazott műfaj (kulturális főváros számára készült szpot) számára kiírt pályázaton talán a legfontosabb. A zsűri két tagja, Wahorn András és M. Tóth Géza két teljesen eltérő álláspontot képviseltek: míg Wahorn szerint a művész csak szabadon, korlátok nélkül alkothat, M. Tóth véleménye szerint egy művész legelvontabb önmegvalósítása is másoknak szól.

Érdekes módon épp ez a kettőség jelent meg M. Tóth Ergo című munkájában is: fehér koma szabadon jár-kel, korlátok nélkül zenél, ám csak egy nyomorult C-t képes megszólaltatni, addig a fekete koma ugyan óvatosabb, röghöz kötött, ám képes egy csak rá jellemző egyedi zene megalkotására. A címben rejlő pedig Ergo éppen ennek a szükségszerűségnek a felismerésére utal, és ezzel megint visszatértünk a "Mi a művészet most?" alapkérdéshez.

Az Egyesült Államokból nemrégiben hazatért Wahorn András Mezőszemerén telepedett le: az életmódváltásből szükségszerűen (ergo) következett a szemléletváltás is: míg régen Wahorn szerint a művész számára az élet titkainak minden áron való megértése volt a cél, ma már hajlandó elfogadni azt is, hogy vannak igények, amelyeket szükségszerűen (ergo) ki kell szolgálni. "A művész régen nem szolgált közösséget: engem sem érdelt senki és semmi, azt gondoltam, hogy az igazság a szabadságban, a mindentől szabad alkotásban leledzik. Ezt azonban mára meghaladtuk, és az embereket sem érdekli már. Régen még kommercionalizmusnak neveztük, és megvetettük a más igényekre való az odafigyelést, a művészet azonban reakció, most egy újfajta világot élünk, és ebben kell megtalálni a kreativitás új útjait."

Az új világban megtalálni a kreativitás új útjait

 
"A film túl drága mulatság ahhoz, csak magamnak csináljam" - folytatta M. Tóth Géza. "Cipésznek tartom magamat, hiszek a megtanulható művészetben: vannak tágabb értelemben vett megrendelések, igények akár a hirdetők, a megrendelők, akár a fesztiválok részéről, és a művész feladata ma már inkább az, hogy ezeket minél pontosabban értelmezze, és az elvárt igénynek, a saját szakmai tudásának és kulturáltságának megfelelve hozzon létre valami egyedit."

Ez lett volna a pályázók feladata is: megadott háttérképek, zenerészletek segítségével egy Pécset promótáló egy perces animációs szpot létrehozása. A pályázati kiírás téma szempontjából teljesen kötetlen volt, szabadon szárnyalhatott a fantázia, az egyetlen kritérium a film nyitó és zárókockája a kiírók által megadott helyszínfotón kellett alapuljon, valamint a Tövisházi Ambrus által jegyzett és rendelkezésre bocsátott 1 perces zenerészletek valamelyikét kellett aláfestő zeneként alkalmazni.

A díjátadó előtt a zsűri egyenként értékelte a pályamunkákat: 
 
Malom - Hermán Árpád, atöky a MoMe animációs hallgatója
 
Gróf Balázs szerint az Európa Kulturális Fővárosa körüli anomáliákat is nagyon szépen bemutatja ez a film: a két malmozó öreg folyamatosan félreérti egymást, miközben Pécs egyik emblematikus épületét éppen lebombázzák. Gróf szerint a különleges dialógus mindenképpen kiemeli a filmet a többi közül, de az előtanulmányként beküldött Büdöske világát kicsit hiányolta. Igor Lazin szerint is szépen rajzolt az animáció, jól egységbentartott a design, "de ez a film ennyi, amennyi", a rendelkezésre álló egyperces keretet használta ki.

Az EKF körüli anomáliákat is nagyon szépen bemutatja - atöky storyboardja

 
0102 Röküt - Hajnal Zoltán, Zsédely Teréz, zsteri

Zsteri néven érkezett 0102 Röküt című rejtélyes munka: Hajnal Zoltán, Zsédely Teréz készítették egy korábbi rajzfilmus flashanimációs pályázat keretében az  Indul a nyár klipjét. A Szexshop is eléggé titokzatosra sikeredett: a szomszédos pékség és szexbolt párhuzamaira épült elvileg a film (bagett, bráner), de aztán az ördög megette a bagettot, ezért fucsa tükröződések munkálkodnak - talán ennyiből is kiderül, hogy a zsűrinek elég sok nehézséget okozott a film megfejtése, és sajnos az alkotók nem voltak a helyszínen, hogy választ adjanak a felmerülő kérdésekre.

Rajzás - Kreif Zsuzsa, krzsanna, a MoMe animációs hallgatója
 
"Jó sok kaput nyit meg az értelmezésben, szabadságot, játékosságot biztosít a nézőjének." - mondta Wahorn András az az átalakulások sorára épülő munkára. Tetszett a zsűrinek, hogy Kreif nem a megadott fotókat használta egy az egyben, hanem egy rá jellemző nagyon erős grafikus világba stilizálta. Gróf Balázsnak nagyon tetszett, ahogyan a Barbakán bástya a homokozóban jelenik meg, Igor Lazin viszont sajnálta, hogy a háttér nem annyira kidolgozott mint amennyire a figurák. M. Tóth Géza szerint a rajzás egy nagyon szép és érzékeny film, és a Kreifre jellemző tündéri realizmus egy újabb szép példánya. A filmszerű dolgok használásának azonban talán a hossz nem kedvezett, túl sok minden lett belezsúfolva a rendelkezésre álló egy percbe.

Tündéri realizmus egy újabb szép példánya - krzsanna karakterrajza

Attrakció - Gelley Bálint, baalint, a MoMe animációs hallgatója
 
A filmes szerkesztésmód talán ebben a filmben volt a leginkább tetten érhető, és noha négy szereplővel operált, mégsem vált bonyolulttá - vélekedett a zsűri. A népmesei fiurák valóban ebben a filmben néztek ki a legjobban, Wahorn Andrásnak különösképpen tetszett az elmélet, hogy nem kell semmit csinálni, valahogyan úgyis lesz. A történet szerint ugyanis a vásári mutatványosok felelősségre vonják a kocsma előtt semmiféle mutatvánnyal nem készült koldust. 

Vigyél el  - Bera Nándor, beranandi,  a MoMe animációs hallgatója

"Elég nagy kavalkádot vonultatott fel, de végül egy jópofa eklektika keveredett ki belőle" - summázta a zsűri Bera Nándor szintén népmesei elemekkel operáló, szabadon fantáziáló munkáját. A törpe varázsló kacsalábon forgó kastélyt és fehér lovas herceget ad a leányzónak egy percre, de ha ezek sincsenek, akkor sincs gondjuk a fiataloknak. Wahorn számára "szellemes volt a bukósisak", ahogy a mese mítikus idejét modernizálta.

Hangulatok - Dombi Botond és Szabolcs, szuni, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Líceum ötödik és nyolcadik osztályából
 
A legtöbb vitát kétségkívül az generálta, hogy a sepsiszentgyörgyi testvérpár megjelölte a számukra ihletforrásként szolgáló francia animációt, ami alapján dolgoztak: "Az általuk ismert filmek közül kiválasztottak egy francia animációt, a Youtube-os katyvaszból sikerült kiválasztani egy igazán értékes alkotást, egy kortárs követendő példát" - méltatta Wahorn a fiatal alkotókat. A zsűri szerint a pályázók életkora ellenére ez egy nagyon komoly és érett alkotói hozzáállás: a felnőtt mezőnybe egy felnőtt filmmel kellett nevezni, a macis vonalon ezzel a segítséggel tudtak túllépni. Szuniék nyerték egyébként a Flash Fesztivál közönségdíját.

Szín- és formagyakorlat egy zenére - kisbuk storyboardja

Klip - Bukta Zsolt, kisbuk a MoMe animációs hallgatója
 
Bukta Zsolt a rendelkezésre bocsátott helyszíneket animálta meg, a fotókat egyénítette: "Szín- és formagyakorlat egy zenére, kiváló music video" - fogalmazott Gróf, akinek ugyanakkor hiányzott a rajzolt animáció, de a zene logikáját, ritmusát kiválóan sikerült a formai világra értelmezni, kiváló volt a dzsámi fájdalmas böfögése.

János - Polgár András, andrás , Szombathelyi Művészeti Szakközépiskolában tanuló gimnazista
 
3D és a firkás rajzos világkép keveredését értékelte a zsűri: a látását vesztett főszereplő egészen új színben kezdi látni a várost. Igor Lazin szerint azonba több bátorságot is elbírt volna az elvarázsolt világokban, a valódi látásélmény megtapasztalását bátrabban is ábrázolhatta volna az alkotó.

Archív - Bakos Barbara, pötyi, a MoMe animációs hallgatója
 
"Kész akciófilm a szó szoros értelmében" - lelkendezett a zsűri az Apolló mozit megtámadó kis ufók láttám. "Nagyjátékfilmet sikerült készíteni egy perc hosszban, miközben a 2D és a 3D technikák keverésére is van idő" - folytatták a méltatást. A zsűri különösen szerette a szokásostól eltérő ufó ábrázolást: a henger alakú ufók egy kocka űrhajóval érkeznek meg.
 
Légyott Pécsen  - Varga Anikó, Nagy András, Lendvai Gábor, lengab
 
"Szép, gyönyörű, kiváló", "olyan amilyennek lennie kellett erre a feladatra", "Úgy sikerült elvégezni a feladatot, hogy közben teljesen egyedit alkottak" - a zsűri gyakorlatilag csak szuperlatívuszokban beszélt a három fős csapat munkájáról, és hamar fény derült a dicsérő szavak okára, ugyanis...

"Olyan amilyennek lennie kellett erre a feladatra" - Lengabék storyboardja

 
A HungaroFlash fesztivál 300 ezer forintos fődíját ugyanis a város lelkét felöltöztető lengab, azaz  Varga Anikó, Nagy András és Lendvai Gábor alkotta csapat nyerte el. Második lett az Apolló mozi lerombolását megéneklő Pötyi Archív című munkája, ő 150 ezer forintot vihetett haza, és harmadik díjat képező 75 ezer forintot pedig az erdélyi gyerekek, azaz Szuniék vihették haza, akik a közönségdíjat is elnyerték.  Ezen felül minden döntőbe jutott alkotó 50 ezer forinttal lett gazdagabb, ennek örömére a díjkiosztó után a Trafikban mulattak a pályázók: a Ludditák koncertje után Dj Flinter törte az ütemeket.

A tíz pályamunkából álló, összefűzött etűdfilmet ide kattintva tudod megnézni.






nka emblema 2012