sex hikaye

Javaslat Filmes Alkotmányra

Grunwalsky vitaindítója

2004. április 26. - filmhu

Grunwalsky Ferenc a Filmművész Szövetség körlevelében vitaindító javaslatot tett közmegegyezésen alapuló filmes alkotmány létrehozására. Az alábbiakban Grunwalsky tanulmányának első része olvasható - a törvény, az MMK és a szakma képviseleteinek információs és hatalmi viszonyairól. A második rész - amely az első megvitatása után válik időszerűvé - arról szól majd, hogy ha eldől a privatizáció kérdése, hogyan lehet kivitelezni a technikai fejlesztést a filmszakmában.

I. A PIRAMIS

Óriási várakozás van mindenkiben. Adott határidő a törvény hatályba lépése, a kérdés, hogy a rendelkezési részek hogyan legyenek, és hogyan alakuljon át az MMK.

Hihetetlen mennyiségű ötlete és elképzelése van mindenkinek arról, mennyi mindent kellene és lehetne korszerűsíteni. Az, amire én javaslatot tennék, annak a törvény kidolgozása közben és az ötletek, az összes leendő elképzelés előtt kellene létrejönnie. Ez pedig nem más: mint egy közmegegyezésen alapuló Filmes alkotmány.

Ez szabályozná a Törvény, az MMK /mint legföbb elosztó s döntési szerv/  és a szakma képviseleteinek információs és hatalmi viszonyait, ami nincs rögzítve sehol, ami csak közmegegyezésen alapulhat.

Meggyőződésem, hogy e nélkül minden ötlet egy másik ötletet vált ki, vagy kioltja egymást. És minden egymást gerjesztő vitákba torkollik. Csak egy ilyen statutum – vagy nevezzük konstitutionak – letétele után tudjuk helyrerakni az ötleteinket, hogy mi mire vonatkozik, és ehhez képest az összes többi probléma – bármilyen furcsának tűnik, még a törvény végrehajtása is – nem más, mint részmegoldás, konkrét megoldás, egy adott időszakban, és aztán majd meglátjuk, hogy mi meddig érvényes.
 
Tisztáznunk kell, hogy egyszer van a Törvény, és a törvény által megjelölt legfőbb elosztó szerv, az MMK, és az MMK kuratóriuma. A Törvény azért született, hogy a magyar filmművészet folytatólagosan és szüntelenül a feladatoknak megfelelve fejlődni tudjon, és a léte biztosítva legyen. Az állam biztosít bizonyos kereteket, az összes többi pénzt, energiát nekünk magunknak kell hozzárakni. Tekintsük alapnak a bázis évet (2006), azt vegyük komolyan, és minden vitában annak a viszonyaiban, 2006-ban /!/ kell gondolkodnunk.
Ez a 2004-es év egy félig spórolásos, félig kényszeredett megoldásokkal teli év lesz. De nekünk a törvény végrehajtását és mindent, ami hosszabb időre kell hogy szóljon, azt a 2006-os év viszonyaiból vagy elképzelt viszonyaiból kell levezetnünk vagy annak megfelelően formálnunk. A jövőnek dolgozunk. Filmes viszonyaink megtervezésében induljunk ki abból.
Tételezzük, fel hogy a pénz annyi, amennyit az ígér, tételezzük fel azt, hogy a viszonyok politikailag ezt megengedik.

Milyen legyen a szakmán belüli kommunikációs rendszer és a hatalmi viszonylatok?
Az tény, hogy van a Törvény, amelynek végrehajtója a miniszter és az MMK. A kettő egymáshoz való viszonyát a törvény rögzíti. A  Kuratóriumnak minden intézkedésében, különösen a Kuratórium elnökének, büntetőjogi felelőssége van.

Tisztázatlan viszont, hogy az MMK mint közalapítványi szervezet és annak Kuratóriuma, hogyan viszonylik egyrészt a szakma többi részéhez, másrészt hogy hogyan tudja befogadni a szakmának azokat a különböző változó feltételekből, gazdasági és forgatási, szakmai kényszerekből adódó problémáit, hogyan kap erről információt, kiktől, és hogy azokat mennyiben veheti figyelembe?

Ebben a pillanatban óriási a várakozás mindenkiben, hogy a törvény hatályba lépése idejére a rendelkezési részek hogyan legyenek, és hogyan alakuljon át az MMK. EZ A VÁRAKOZÁS MIDANNYIUNK SZÁMÁRA ISMERŐS. ÍGY VÁRTUK A TÖRVÉNYT IS, ÍGY VÁRTUNK A TÖRVÉNYRE IS.
Most is TÜRELMES munkára van szükség.

EZÉRT visszatérnék ahhoz, amivel kezdtem ezt az írást: a törvény hátralévő részleteinek kidolgozása közben és az összes átalakításokra vonatkozó elképzelés előtt létre kell hoznunk egy konszenzusos Filmes alkotmányt!

Ez szabályozná a szakmán belül az információs viszonyokat, másrészt a szakma belső hatalmi viszonyait, közösségi tudatát, a külvilág, a politika felé szükséges reagálásait. Ez a szisztéma csak közmegegyezésen alapulhat. Meggyőződésem, hogy e nélkül minden ötlet, akár az alapítói körre, akár a műfajok egymáshoz való viszonyára, akár az előkészítés-gyártás-terjesztés viszonylatában csak egy másik ötletet vált ki, és az ötletek vitája kioltja egymást.

Tehát: nekünk elöször az érdekellentéteket kell egyeztetni egymás között, azokat kezelni kell, megegyezésre jutni, és állást foglalni benne. EZÉRT minden lényeges dolog, ami a szakmát anyagilag,  politikailag, társadalmilag érinti, keresztül kell menjen a Kerekasztalon.  Minden csoport, minden szakterület joga kérni a Kerekasztal összehívását, és bejelenteni, milyen problémái vannak. A Kerekasztalnak természetesen a vitákon tárgyalt kérdésekben csupán AJÁNLÁSI joga van az MMK Kuratóriuma számára. Állásfoglalásai nem kötelezőek, de ajánlási érvényűek a Kuratórium számára.
 
A Kuratóriumnak véleményem szerint minden lényeges kérdésben, ami a szakma teljes egészét érinti, tehát privatizációs ügyekben, technikai fejlesztésben, az évi keret elosztásában, a bérmunka és a hazai munka viszonylatában, tehát minden olyan dologban, ami kihat a szakma egészére, érdemes meghallgatnia a Kerekasztal állásfoglalását. Fontos, hogy ezeket a vitákat a szakma folytassa le, és tekintse át, hogy milyen érdekek feszülnek egymásnak.
 
A Kerekasztal ajánlását a Kuratórium természetesen, mint büntetőjogi felelősséggel rendelkező szervezet nem köteles figyelembe venni, de az általam javasolt, közmegegyezésen alapuló FILMES ALKOTMÁNY szellemében hasznos kikérnie, és köteles ismerni.

A másik kérdés: hogy hogyan alakul át az alapítók köre, ezt nem tudni, de ki kell alakulnia ebből a körből is egy kisebb létszámú, ugyanilyen parlamentáris testületnek, amely egy másik, egy szűkebb körben, más szempontok, más érdekeltségek szerint, ami szintén lefedi a különböző alapítók érdekeltségi köreit. Ebben a körben szintén létre kell hozni egy hasonló szervezetet, amely ugyanígy megtárgyal minden kérdést, ugyanúgy elékerül minden fontosabb probléma, és ugyanígy állást foglal benne, és ajánlásokat tehet a Kuratórium számára. Amelyek szintén nem kötelező érvényűek!

Ez nem azt jelenti, hogy az ember a levegőbe beszél, amikor egy ajánlást tesz a Kuratórium számára, és az nem kötelező érvényű, hanem azt jelenti, hogy felhívja a Kuratórium figyelmét, hogy saját információi mellett még milyen szakmai információk birtokában kellene döntenie, és mely más szempontokat is kellene ismernie.

Ez egy olyan információáramlási szisztéma, amit kötelező érvénnyel kellene elfogadni ahhoz, hogy ezt valamilyen fajta alkotmányos – nevezzük filmes alkotmányos - berendezkedésnek tudjuk elfogadni.

Az egész háta mögött pedig ott kell álljon a Filmszövetség. Mint látszólag parttalan nagyságú testület, de megújulva óriási szükség van rá, minden szakosztály számára kötelező lenne a tagfelvétel, hogy ezzel a szakmai regisztráció a mai napig teljes legyen. Általa már a Filmiroda is szakmai referenciával rendelkező, regisztrált munkatársakat tudna közvetíteni. Hivatalos referenciát kapna róluk. Ez azt jelenti, hogy a filmművész szakosztályoknak kötelességük lenne folyamatosan regisztrálni, felvenni a tagjaik sorába azokat, akik ebben a szakmában már bizonyítottak. Itt tíz év lemaradás van bizonyos területeken.

Ezen kívül a vitákban itt is artikulálódnak egyes olyan  részérdekek, amik máshol sehol, pl. A TECHNIKAI FEJLŐDÉS KÜLÖNBÖZő IRÁNYAI, mire van szakemberünk és mire nincs? stb.

Összefoglalva: Van az MMK, mellette lenne két olyan szakmai testület, amelyek egymással mindent megvitatnak, minden lényeges kérdést kitárgyalnak, ütköztetik az érdekellentéteket, és ajánló szereppel bírnak a Kuratórium számára. Az egész alatt pedig ott van a Filmszövetség, amibe mindenki beletartozik. Ez egy piramis.

Ennek a piramisnak mi a lényege? Azt hiszem, hogy most érkeztünk el a filmes alkotmány lényeges pontjához, ahhoz, hogy a magyar film, azt, amit kivivott, az nem csak egy Mozgóképtörvény, ami mára szól, hanem egy olyan lehetőség, amelyet őrizni és megtartani kell tudni minden körülmények között. Lehetséges, hogy azért egy adott pillanatban újra ki kell állni, hogy ezt ne módosítsák így vagy úgy. A Filmszövetség azért nem megkerülhető, mint a legalsó és a legnagyobb talapzat, mert volt már az életünkben olyan eset, amikor kénytelenek voltunk összehívni több száz embert, és 216 ember aláírása mentette meg a szakmát. Ez még megtörténhet máskor is, és ezt a törvényes akciót se a Kerekasztal, se az alapítói kör, se az MMK, senki más nem szervezheti meg. Ezért ne keverjük a szerepeket.

Véleményem szerint ez a fajta felépítés tudja garantálni egyrészt az információk folyamatos áramlását, és lehet, hogy nehéz helyzetben, vitákkal, sőt dühhel teli szituációkban stabilitást tud biztosítani. SEGÍT MEGŐRIZNI AZ ÖNKORMÁNYZATI MODELLT.
 
Miért kell ez a piramis? Az egész harcunk arra ment ki, hogy amint lehet, a  függetlenségünket biztosítsuk. Hogy a kultúra saját törvényei szerint működhessen. Ehhez el kellett ismernie a szakmának, hogy szüntelenül egymással kell egyeztetnie, és megtanulni összevesznie egymással a különböző érdekek egyeztetésénél, és ugyanakkor elismerni azt, hogy a döntésben tanácsadói szerepe van, és a saját maga által választott mondja ki a végső szót. EZ AZ ÖNKORMÁNYZATI MODELL. Ennek elismerése.

A Filmes Alkotmány szerkezete pedig nem más, mint annak javaslata, hogyan működhet mindez IDŐTÁLLÓAN.

Én azt mondom, hogy szükség van egy ilyen Filmes Alkotmányra. Utána lehet megkeresni azt, hogy ki, hol lehet hatékony, és milyen fajta módon, mit kell változtatni a szervezeti felépítéseken. Most mindenki azt hiszi, hogy az MMK-ban is, mint egy államigazgatási szervezetben különbözö osztályokat, alosztályokat kell kialakítani és vezetőket, alvezetőket kell kinevezni. Meggyőződésem, hogy nem ez az elsődleges.
 
Egyszer a szakmának újra ebben az egészben kell megegyeznie ahhoz, hogy még tíz év múlva is bárkivel szembe tudjon állni, és újabb és újabb embereket be tudjon fogadni, és újabb és újabb műveket készíteni.

Utána majd meg kell egyezni a vagyonkezelésben, és hogy milyen irányba menjünk technikailag stb.stb.

Mindenesetre én most arra tudom felhivni a figyelmet, hogy egy széles konszenzuson alapuló Filmes Alapalkotmányra van szükség ahhoz, hogy a többi problémát meg lehessen oldani.

                                                                                 Grunwalsky Ferenc

(A tanulmány második része az első megvitatása után időszerű)



Címkék

szakma , tanulmany


(6) 
Hozzászólások
6-4  /  6
2004. május 4. kedd, 17:01#6| Luiz
Bár ne a próféta szólt volna belőlem...
Tisztelt G.F!
tartok tőle, hogy az érdektelenségbe fullad ez a kezdeményezés is, mint oly sok korábban!
maradnak azok, akik eddig is. maradnak a személyek, a metódusok. a gátak, amelyek akadályozzák, hogy mozduljon valami.
komolyan azt gondoljuk, várjuk, hogy a rosszul teljesítők, kevésbé korrektek vagy éppen középszerűek önkritikát gyakorolnak, és meghozzák a megfelelő rendelkezéseket-maguk ellen?!
hogy mi milyen naivak vagyunk!
Luiz
 
Előzmény: Luiz #2
 
2004. április 29. csütörtök, 18:58#5| torolt felhasznalo
Több gondolat is felvetődött bennem javaslatit olvasva, de előzetesen pár "közhelyszámba menő" megjegyzés, amik azt hiszem minden hozzászólásban vissza fognak köszönni, annak ellenére, hyog kérte: 2006-ról álmodozzunk, a jelen kor problémáit azonban addigra orvosolni kellene:

Már Luiz és Saraho is említették, a pénzek körül komoly gondok vannak, és az ember olyan, hogy a pénz szagára vagy hiányára bizony irigyen, fösvényen, és pénzéhesen reagál. Bárkiről is legyen szó. Egyetlen egy szó: korrupció! Ne legyenek hiú ábrándjaink, amíg kollegák döntenek kollégák ill. kollegák önmaguknak, vagy esetleg kollégák kollégáknak írnak ki furán fogalmazott pályázatokat, addig itt nem lesz rend, csak botrány és sértődések. Ha cél, hogy botránnyal adjuk el a magyar mozgókép termékeit (Hídember, Bank Bán) akkor egy szavunk sem lehet, az ellenkezőjéért viszont sokat és bátran kell lépni! Ha nincs cenzúra íme néhány címszó: Apám beájúlna, egri és szolnoki "filmnapok és fesztiválok", Gyártási támogatások, Médiawave túlpénzelése, KVB sértődések, Veöresmarty mozi felújítása, Uránia Nemzeti Filmszínház státusza és folytathatnánk a sort... mindneki tudja ezeket, de beszélni róluk senki sem kezd már el, mert 2-3 vélemény és már sértődések hada indúl meg, és valljuk be, mindenki fél, hogy aki ma megsértődik, holnap lehet, hogy ő dönt feletted...
Jó volna, ha döntésekben valóban a szakma érdekei és nem a szakma dolgozóinak érdekei érvényesülnének: nem érdeke a szakmának, hogy egyesek jól éjlenek, miközben a nézők messze elkerülik a mozikat!

TENNI KELL!!!!

Javaslata, miszerint az MMKA alatt (mint legfelsőbb úr) legyen két "cívil szakmai szervezet" tanácsadói v. ajánlói státusszal, alapvetően nem rossz ötlet. Ám, hogy működjön is, a következőket kellene negyaon erősen kivitelezni: az MMKA valóban úgy dolgozzon és viselkedjen, mint egy szakmát irányító ÚR, és ne úgy, mint egy paralízises 80-as bácsika! Az MMKA adminisztráció szinte csak hibákat termel, késnek a pályázatok, a pénzekről nem is bszélve, üres garanciák és még meg sem fogalmazott szerződésekre való hivatkozások jellemzik a tevékenységét. És ennek csak egy részét lehet a megszorításokra vagy a minisztériumra kenni! Gyakorlatilag senki nem tud semmiről információt adni, amit kap az ember, azt még véletlen sem írásban, és folyatamtosan súgdossák az ember fülébe, hogy "Ne ugrálj, mert lehet nem rád gondoltunk, SŐT MÁSRA!"

Másrészt a vázolt terv egyfajta redundanciát is önmagában foglal: az MMKA-n belül a szakkolégiumok javaslatot tesznek a döntésekre amit általában a kuratórium helyben hagy. A létrehozni javasolt 2 alárendelt szakmai szervezet úgy érzem párhuzamos munkát végezne a szakkolégiumokkal, ami egy idő után nem állna másból, mint a jelelegi visszás és botrányokat kavaró helyzet elmérgesedését, csak esetéleg több ember lenne a "tűzhöz közel"

Egyetlen módot látok arra vonatkozóan, hogy a piramis modell működőképes legyen: az MMKA tisztán és racionálisan csak pénzosztási és elszámoltatási feladatokkal legyen felruházva, kicsit úgy, mint a pizzériában a feltétek (hú, ez erős): nagyon sok mindent lehet mérni számokban, látogatottságban, kihasználtságban, bevételben, eladásban, költségekben, jegyárban!
Nem látni a támogatási rendszerben garanciákat arra, hogy a pénzek a minőségre, a közönség becsalogatására, a VALÓDI nézőszám növelésére mennének! A szakma önmagával szemben elnéző, egy "minisztérium"-hoz hasonló szervezet viszont el is számoltatna: pl. kedves Fliegauf Benedek 160 perces nagyjátékfilmjét (húúúú de művész) ugyan melyik forgalmazó és melyik mozi fogja műsorra tűzni, ha a Rengeteg is bukás volt nézőszám tekintetében!?! Talán ha Gyűrűk ura címet viselne, talán akkor. - ez nem szakmai kérdés (megjegyzem nem láttam a filmet), egyszerű számadatok!

Ami ezeken kívül esne, működési, művészeti, tehetséggondozási feladatokban van szükség a szakmi alapon meghozott döntésekre, amelyben egy olyan MMKA-ra volna szükség, akik megbíznak a piramis alján elhelyezet szakmai bizottságban. Hangsúlyozom, olyan döntsekben, amelyek nem (még nem, vagy alatermészetéből adódóan nem) mérhetőek a nézők valamely visszajelzései alapján.

A pályázatok kiirását komoly jogi és közgazdasági egyeztetéseknek kell megelőzniük, lefektetni a feltételrendszert és az elszámoltatás mikéntját, alapot teremtve akár a tisztán gazdasági alapon történő szelektálásra (Pl. egy Magyar vándor marketingtervéből vagy forgalmazásából valóban hiányzott volna a látogatottsági alap vagy a magyar filmek kiemelt forgalmazására kíírt pályázat pénze....??? - erre egy közgazdász is tudná a választ!)

Összefoglalva: Az MMKA tökösen lépjen oda, tisztuljon meg a szakmában dolgozóktól (szakkollégiumok), és a helyüket vegye át a javasolt két tanácsadó testület! Ahogyan az egyetemre felvétliző nebuló sem a szülők elött kell hogy megfeleljen, úgy a magyar filmeseknek sem a barátaikat kell meggyőzniük, arról, hogy adjanak neki pénzt!

Hatalmi kérdések: a hatalom mindíg annak a dolga, akinél apénz van, aki szétosztja. személy szerint mindegy hogy ki vagy mi, csupán tulajdonságaiban fontos, hogy amennyire lehet racionálisan, és összemérhetően döntsön.

Csak egy felvetés, de elképzelhető lenne talán egy "választott" testület, ahol a tagokat mint "népszavazáson" az érdekvédelmi és szakmai csoprtok (szakszervezetek, , szakmai tömörülések) választanának meg, tszem azt 1-2-3 évente.

Valóban sok a tennivaló, és a felvetés, én egyenlőre itt megállnék az írással.
2004. április 29. csütörtök, 18:54#4| torolt felhasznalo
Több gondolat is felvetődött bennem javaslatit olvasva, de előzetesen pár "közhelyszámba menő" megjegyzés, amik azt

hiszem minden hozzászólásban vissza fognak köszönni, annak ellenére, hyog kérte: 2006-ról álmodozzunk, a jelen kor

problémáit azonban addigra orvosolni kellene:

Már Luiz és Saraho is említették, a pénzek körül komoly gondok vannak, és az ember olyan, hogy a pénz szagára vagy

hiányára bizony irigyen, fösvényen, és pénzéhesen reagál. Bárkiről is legyen szó. Egyetlen egy szó: korrupció! Ne

legyenek hiú ábrándjaink, amíg kollegák döntenek kollégák ill. kollegák önmaguknak, vagy esetleg kollégák

kollégáknak írnak ki furán fogalmazott pályázatokat, addig itt nem lesz rend, csak botrány és sértődések. Ha cél,

hogy botránnyal adjuk el a magyar mozgókép termékeit (Hídember, Bank Bán) akkor egy szavunk sem lehet, az

ellenkezőjéért viszont sokat és bátran kell lépni! Ha nincs cenzúra íme néhány címszó: Apám beájúlna, egri és

szolnoki "filmnapok és fesztiválok", Gyártási támogatások, Médiawave túlpénzelése, KVB sértődések, Veöresmarty mozi

felújítása, Uránia Nemzeti Filmszínház státusza és folytathatnánk a sort... mindneki tudja ezeket, de beszélni

róluk senki sem kezd már el, mert 2-3 vélemény és már sértődések hada indúl meg, és valljuk be, mindenki fél, hogy

aki ma megsértődik, holnap lehet, hogy ő dönt feletted...
Jó volna, ha döntésekben valóban a szakma érdekei és nem a szakma dolgozóinak érdekei érvényesülnének: nem érdeke a

szakmának, hogy egyesek jól éjlenek, miközben a nézők messze elkerülik a mozikat!

TENNI KELL!!!!

Javaslata, miszerint az MMKA alatt (mint legfelsőbb úr) legyen két "cívil szakmai szervezet" tanácsadói v. ajánlói

státusszal, alapvetően nem rossz ötlet. Ám, hogy működjön is, a következőket kellene negyaon erősen kivitelezni: az

MMKA valóban úgy dolgozzon és viselkedjen, mint egy szakmát irányító ÚR, és ne úgy, mint egy paralízises 80-as

bácsika! Az MMKA adminisztráció szinte csak hibákat termel, késnek a pályázatok, a pénzekről nem is bszélve, üres

garanciák és még meg sem fogalmazott szerződésekre való hivatkozások jellemzik a tevékenységét. És ennek csak egy

részét lehet a megszorításokra vagy a minisztériumra kenni! Gyakorlatilag senki nem tud semmiről információt adni,

amit kap az ember, azt még véletlen sem írásban, és folyatamtosan súgdossák az ember fülébe, hogy "Ne ugrálj, mert

lehet nem rád gondoltunk, SŐT MÁSRA!"

Másrészt a vázolt terv egyfajta redundanciát is önmagában foglal: az MMKA-n belül a szakkolégiumok javaslatot

tesznek a döntésekre amit általában a kuratórium helyben hagy. A létrehozni javasolt 2 alárendelt szakmai szervezet

úgy érzem párhuzamos munkát végezne a szakkolégiumokkal, ami egy idő után nem állna másból, mint a jelelegi visszás

és botrányokat kavaró helyzet elmérgesedését, csak esetéleg több ember lenne a "tűzhöz közel"

Egyetlen módot látok arra vonatkozóan, hogy a piramis modell működőképes legyen: az MMKA tisztán és racionálisan

csak pénzosztási és elszámoltatási feladatokkal legyen felruházva, kicsit úgy, mint a pizzériában a feltétek (hú,

ez erős): nagyon sok mindent lehet mérni számokban, látogatottságban, kihasználtságban, bevételben, eladásban,

költségekben, jegyárban!
Nem látni a támogatási rendszerben garanciákat arra, hogy a pénzek a minőségre, a közönség becsalogatására, a

VALÓDI nézőszám növelésére mennének! A szakma önmagával szemben elnéző, egy "minisztérium"-hoz hasonló szervezet

viszont el is számoltatna: pl. kedves Fliegauf Benedek 160 perces nagyjátékfilmjét (húúúú de művész) ugyan melyik

forgalmazó és melyik mozi fogja műsorra tűzni, ha a Rengeteg is bukás volt nézőszám tekintetében!?! Talán ha Gyűrűk

ura címet viselne, talán akkor. - ez nem szakmai kérdés (megjegyzem nem láttam a filmet), egyszerű számadatok!

Ami ezeken kívül esne, működési, művészeti, tehetséggondozási feladatokban van szükség a szakmi alapon meghozott

döntésekre, amelyben egy olyan MMKA-ra volna szükség, akik megbíznak a piramis alján elhelyezet szakmai

bizottságban. Hangsúlyozom, olyan döntsekben, amelyek nem (még nem, vagy alatermészetéből adódóan nem) mérhetőek a

nézők valamely visszajelzései alapján.

A pályázatok kiirását komoly jogi és közgazdasági egyeztetéseknek kell megelőzniük, lefektetni a feltételrendszert

és az elszámoltatás mikéntját, alapot teremtve akár a tisztán gazdasági alapon történő szelektálásra (Pl. egy

Magyar vándor marketingtervéből vagy forgalmazásából valóban hiányzott volna a látogatottsági alap vagy a magyar

filmek kiemelt forgalmazására kíírt pályázat pénze....??? - erre egy közgazdász is tudná a választ!)

Összefoglalva: Az MMKA tökösen lépjen oda, tisztuljon meg a szakmában dolgozóktól (szakkollégiumok), és a helyüket

vegye át a javasolt két tanácsadó testület! Ahogyan az egyetemre felvétliző nebuló sem a szülők elött kell hogy

megfeleljen, úgy a magyar filmeseknek sem a barátaikat kell meggyőzniük, arról, hogy adjanak neki pénzt!

Hatalmi kérdések: a hatalom mindíg annak a dolga, akinél apénz van, aki szétosztja. személy szerint mindegy hogy

ki vagy mi, csupán tulajdonságaiban fontos, hogy amennyire lehet racionálisan, és összemérhetően döntsön.

Csak egy felvetés, de elképzelhető lenne talán egy "választott" testület, ahol a tagokat mint "népszavazáson" az

érdekvédelmi és szakmai csoprtok (szakszervezetek, , szakmai tömörülések) választanának meg, tszem azt 1-2-3

évente.

Valóban sok a tennivaló, és a felvetés, én egyenlőre itt megállnék az írással.

nka emblema 2012