sex hikaye

Kerek összeg, tört ütem

Díjkiosztó a Millenárison

2004. november 15. - Libor Anita
Kerek összeg, tört ütem
A kétnapos animációs fesztivál pénteki zárónapján az IHM és a rajzfilmhu közös beszélgetős-elemzős, vetítős-megnézős, megnyerős-díjazós happeningje volt a középpontban a Millenáris Fogadójában. A Galamb moderálta beszélgetések során először a korábbi pályázatokat vették górcső alá, majd a HungaroFlash flashanimáció pályázaton döntőbe jutott tíz kisfilmet vesézte (volna) ki a zsűri. Az est fénypontjaként borítékok cseréltek gazdát a Millenáris színpadán: a közönségdíj mellett még négy helyezett kapott jelentős összegű jutalmat. A Neo live actje után Dj Kevin pörgette a lemezeket, majd a brit break-beat király, Dj Soul of Man törte az ütemeket a jelenlévő közönség nagy örömére.

A kerekasztal lovaglói

Liquid_Sand : Anima Sound System - Verbal Catapult
Az első kerekasztalt Kubiszyn Viktor, Hegedűs Márton, Tamás Bence Gáspár valaha volt pályázati felelősök és Paján Zsolt, Sándor József, Odegnál Róbert valaha volt pályázat-nyertesek ülték körül, azon célból, hogy a magyar animációs kultúra pályázati kereteit megvitassák. A rajzfilmhu által az elmúlt években indított pályázatok folyamatot szerettek volna beindítani, hogy az animációs kultúra erőre kapjon végre Magyaroszágon is. A résztvevők között kisebb vita alakult ki azzal kapcsolatban, hogy gyerekcipőben vagy hullámvölgyben van napjainkban a magyar animációs kultúra. Kubiszyn Viktor, a rajzfilmhu szerkesztője szerint hiába virágzott a nyolcvanas években a Rofusz-féle Léggyel fémjelzett animációs kultúra és készültek olyan rajzfilmek, mint a Frakk, a Vuk és a Macskafogó, az még mindig fényévekre volt és van attól az animációs (képregény és rajzfilm) kultúrától, ami Amerikában és Japánban dívik. A rajzfilmhu sorozatokra irányuló pályázata kapcsán is irreleváns elvárás lett volna televíziós forgalmazásban gondolkodni: az animáció első számú megjelenési felülete Magyarországon is az internet, esetlegesen az adathordozón való forgalmazás. Az eddigi megmérettetésre beérkezett pályaművek arról tanúskodnak, hogy grafikailag már nincs hova fejlődni az alkotóknak, a dramaturgia terén viszont van mit pótolni. Kubiszyn szerint a vizuális kultúra ezen szegmenséből is feltűnően hiányzik a producer, aki összehozza az írókat és a grafikusokat, a filmhu által kiírt pályázatok talán segítenek befoltozni ezeket a lyukakat is.

patyomkim: Zagar - Taste of snow
A pályaművek értékelésére már jelentős tömeg gyűlt össze a Millenáris Fogadóban. Az értékelésen a zsűri részéről Németh Gábor író és a példamunkát is készítő Heim Zoltán vett részt, valamint Csáki László rajzfilmrendező, aki „csak úgy eljött”. Németh Gábor író laikusként prekoncepciók nélkül vetette bele magát a munkába, majd a beérkezett pályaműveket látva igencsak felvidult. Az általa látott kisfilmekben az alkotók két kézzel szórták az ötleteket. Csáki Laci örvendetesnek találta, hogy nyílt pályázati rendszerben történt a verseny, bárki nevezhetett kisfilmmel. A számítógép adta lehetőségekkel ma már gyakorlatilag bárki olcsón készíthet flashanimációt. A HungaroFlash nevű megmérettetésre zenéhez kellett képi világot komponálni. Ez a könnyebbség egyszerre adott időbeli narrativitást a készítőknek és összehasonlítási alapot az értékelőknek.

A kiskerymat alkotócsoport az Anima Sound System Verbal Catapult című dalára készített „rabszolgás” kisfilmjében Csáki Lászlónak különösen tetszett a feszített tempó és az indusztriális hangvétel. Heim Zoltán azonban bírálta a hagyományos és háromdimenziós technikák keverését. Németh Gábor védelmébe vette a pályamunkát: kánon felől érkező bírálatok nem veszik figyelembe a kisfilmben megjelenő sokrétű absztrakciós szinteket: a zene archaikus rétege mellett megjelent a betű szerinti verbális katapult is.

A Liquid Sand alkotócsoport piros képi világát is az Anima Sound System Verbal Catapultja ihlette meg. A katapulthoz eszközként ragaszkodó klipben Csáki a Lynch-féle Dűne vizuális világát vélte felfedezni, és nagyon merész ötletnek tartotta, hogy az alkotók a mozgásokkal keltettek térérzetet.

A b.a.l.  formáció Zagar Bossa Astoriájára komponálta meg zseniális pulpfictioni sztoriját Nyúl sztárokkal. A lenyűgözött zsűri nem is talált szavakat elragadtatásának kifejezésére.

Zorróék kissé komor hangvételű „temetős” klipjük zenéjeként a Kispál és a Borz együttes Etetés című slágerét vették. Németh Gábort a vizuális hagyományok sokrétű megidézése fogta meg: volt itt fényképtől kezdve a festményen át röntgenfelvételig minden.

A Marix1 alakulat szintén az Etetés című Kispál-nótát dolgozta fel Csáki Laci nagy örömére. A konstruktivizmust idéző fekete-piros-fehér színvilág mellett nagyon ötletesnek találta a szekvenciák közti átmenetek megoldását is.

A Janvi csapat által készített klip is az Etetést vette alapul. Az egészen bizarr figurákkal operáló klip távoli asszociációkkal hozott össze egy sztorit, de Heim Zoltán tetszését nem nyerte el a pályamunka története: ha az erotikus világot merték vállani, akkor a sztoriba miért nem intergrálták? Galamb azonban védelmében vette a munkát, szerinte Picasso sem készíthetett volna ennyire borult klipet.

A Patyomkinék készítette Zagar-klip a Taste of snow dallamait vette alapul a képi világ megteremtésekor. Csáki Laci szimpatikusnak is találta a törekvést, hogy a kiagyalt sztori helyett a zene ritmusából és körvonalak adta hangulatból próbált valamit összehozni az alkotó.

A zsűri értékelésének egy huszárvágással vége szakadt, mert a feszített műsoridő valószínűleg nem bírta volna ki azt a hat percet, amit a maradék három pályamunka értékelése rabolt volna el, nem túl kellemes szájízt hagyva így azon alkotókban, akiket nyilvánosan nem vitathattak meg a zsűri tagjai. Persze „értékeletlenül” azért nem maradt senki. A döntnökök így vélekedtek a három klipről:

art7 - Triton: Mit akar ma a karma: A pályamunka kissé megosztotta a zsűrit, mert amíg Moll Zoltán szerint a jó alapötlet képileg zavaros, Cosmo-reklámdizájnra emlékeztető megvalósításra lelt, addig Ternovszky éppen a profi kivitelezésre, Németh Gábor pedig a klip ötletgazdag, telt világára helyezte a hangsúlyt.

hazsart – Triton: Indul a nyár: A csapat a rendhagyó megvalósítással hívta fel magára a figyelmet. Németh Gábor leginkább azt értékelte, hogy végre valami olyat lát, ami nem illusztratív, hanem elszabadul, míg Moll Zoltán abban látta a lényeget, hogy ezúttal a klip nem alkot didaktikus, buta egységet a zenével, hanem többet nyújt, Ternovszky szerint pedig már nem is klipről, hanem egyenesen filmről beszélhetünk.

Pokeee -  Zagar: Taste of snow...: A döntnökök az egység és harmónia fogalmai körül keringve nyilvánítottak véleményt. Amíg Ternovszky arra hivatkozott, hogy a dramaturgia és a hangulat adekvát a zenével, addig Kerti Géza épp azt kifogásolta, hogy a noiros alapvetés nem vonz megfelelő technikai és hangulati megvalósítást. Moll Zoltán az egységben nem látott hibát, mindössze a profizmus és a stílusérzék mellé némi egyediséget hiányolt.

Díj- és pénzeső

zorro: Kispál és a Borz - Etetés

Show must go on, dr. Csepeli György az Informatikai és Hírközlési Minisztérium államtitkára mondott beszédet a Millenáris Színpadán. Csepeli szerint az elkészült kisfilmek egy szerethető jelenről, illetve jövőről tesznek tanúbizonyságot, miközben iszonyatos lendületben vannak a színvonalas és ötletes történetek. A rövid bevezető után pedig következett az est fénypontja: a díjátadás.

A Studio21 animációs szoftverekre váltható közönségdíját a kiskerymat Verbal Catapultja kapta. A díjat átadó Bakos Gábor külön kiemelte, hogy színvonalas és könnyen emészthető pályamunkát hoztak össze az alkotók: a forgatókönyvet Kis-Kéry Bea jegyezte, a rendezés pedig Maticska Zsolt kezében volt.

A filmhu a harmadik díjat megosztva adta ki: kétszáz-kétszázezerrel lett gazdagabb a két harmadik helyezett: a Patyomkin formáció (Taste of snow) finom képi világa és Hazsartéknak a Triton együttes dallamaira épülő pimasz, de egységes képi világa is harmadik helyezést termett. A második helyezést és a vele járó négyszázezer forintot az Art7 studió klipje kapta, ők egy másik Triton-nóta, a Mit akar ma a karma? című dal számára készítettek egy sztorit. Az első helyezett bejelentését pedig örületes tapsvihar és kitörő lelkesedés fogadta a közönség soraiban is: a b.a.l. formáció kitüntetésével szemlátomást a közönség is egyet értett.

b.a.l.: Zagar - Bossa astoria (Erik Sumo rework)
Kresz László, a filmhu ügyvezető igazgatója elmondta, hogy eredetileg önmaguk és az olvasóik szórakoztatására írták ki a pályázatokat, hogy vidám és szép filmeket kapjanak cserébe. A klipek számára pedig olyan módon próbáltak utóéletet biztosítani, hogy felvették a kapcsolatot a Universal stúdióval. Ajtony Csaba, a Universal képviseletében a Kispál számok feldolgozásához adta meg a szükséges jogokat, ám mivel az együttes sem akart kimaradni a jóból, egy zártkörű pályázat keretében felkértek három alkotó csoportot, hogy készítsenek a most megjelent Én, szeretlek, téged című albumuk első kislemezéhez videoklipet. A pályázat során az Art 7 stúdió nyert, akiknek elkészült animációs videóklipje egy hónap múlva látható lesz a televízókban.

Kresz László hozzátette, a szerkesztőség olyannyira fellelkesedett az animációs filmek láttán, hogy a filmhu saját maga számára is szeretne egy animációs reklámszpotot. A nyílt pályázat lehetőségeiről bővebben majd a honlapon lehet olvasni.

Könnyű zene

A közelgő Neo koncertnek köszönhetően szép számú tömeg gyűlt össze a Millenáris Fogadóban. A büfé előtt hosszan kígyóztak a sorok, a színpad közelében pedig táncra utaló mozgásokat végeztek a fiatalok. A Neo tagjai beköszönőjükben rögtön felkérték a jelen lévő animátorokat, hogy csináljanak nekik is ilyen szép klipeket. A live act után korosztályát tekintve kicserélődött ugyan a közönség, de létszámban nem apadt. Dj Kevin kellemesen tört ütemeire andaloghattak a résztvevők, majd a break-beat király, Dj Soul of Man csinálta a bulit egészen kora hajnalig.



Címkék

beszámoló , fieszta



nka emblema 2012