sex hikaye

Low budget: Mint egy rendes, igazi film

Hello, how low 

2009. június 22. - Libor Anita
Low budget: Mint egy rendes, igazi film
Zányi Tamás és Balázs Gábor hangmérnökök szerint "Önmagában a LB (low budget - a szerk.) film mint versenyképes kategória nem létezik, ez a műfaj egymagában nem is életképes." A London Film School low budget film workshopján jártunk a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetemen, hogy kiderítsük, hogy is van ez. ( A kép innen .)

Budapesten zajlott a London Film School low-budget film workshopja, a For a Few Euros Less június 14. és 19. között: a második alkalommal megrendezett esemény (az első címe A Fistful of Euros volt) szakmai forum is, filmvetítésekkel tarkított fesztivál, és új terveket fejlesztő workshop, ahol francia, dán, angol és magyar filmfőiskolások és filmes szakemberek keveredtek az Uránia moziban és a Színház és Filmművészeti Egyetem Szentkirályi utcai épületében.

A low budget workshop mögött Ben Gibson producer és a London Film School vezetője áll, ő hívta életre a kezdeményezést tavaly Margaret Glover forgatókönyvíróval közösen. A fórum hat napon keresztül tartott, a hallgatók reggelente megnézték az esettanulmányok alapjánul szolgáló filmeket, amelyet aztán részletesen kielemeztek a film rendezőjével és producerével, a filmkészítés teljes folyamatát végigvették, az eredeti és a megvalósult rendezői koncepciót, a gyártási terveket és a forgalmazási problémákat egyaránt - próbálták meghatározni a low budget film sajátosságait.

A négy országból egy-egy film képviseli a low-budget filmgyártást: Franciaországból egy algír film érkezett, az Inland, Tariq Teguia rendezése, Dániából a Brotherhood Nicolo Donato munkája, az angolokat Eran Creevy Shifty című filmje képviseli, hazánkat pedig a szemle fődíjával kitüntetett Utolsó idők, Mátyássy Áron bemutatkozása. Vendégként az alkotókkal együtt meghívták Peter Strickland rendező és Tudor Guirgui producer a Berlinben díjazott Katalin Varga című filmjét (a film az Európa Parlament LUX-díjának tizes listájára is felkerült).

A délutánok folyamán a hallgatók vezető szakemberek segítségével workshopok formájában dolgoztak a benevezett filmterveiken: Dániából érkezik Per Holst (producer,) Ole John (producer), Franciaországból  Bertrand Faivre (a Far North, London River, és a Ratcatcher producere), Algériából Yacine Teguia (a Rome Rather than You és az Inland producere), Angliából Mia Bays (a Shifty producere ) és Margaret Glover (a Shadows in the Sun forgatókönyvírója). Az esemény vezetője pedig Ben Gibson, aki az Under the Skin, Love is the Devil, Beautiful People és a Wittgenstein producere volt, valamint a London Film School vezetője. A Színház- és Filmművészeti Egyetemet Fekete Ibolya képviseli.

Hazánkat az Utolsó idők képviselte


A szakmai programban helyett kapott egy magyar panel is: "Nyugat-Európában elég keveset tudnak a magyar low budget film működéséről" - magyarázta Fekete Ibolya a Francia Intézetben rendezett fogadáson. Erről fog beszélgettek a panel résztvevőivel: Bollók Csaba, Szabó Simon és Szomjas György vitatta meg, hogyan lehet ma Magyarországon kevés pénzből jó filmet forgatni. "Nehezebben, mint máshol. Magyarországon a low budget azt jelenti, hogy valahogy összeszednek valamennyi pénzt, és abból mindenáron elkészítik a filmet. Külföldön ezt inkább no-budget vagy micro-budget filmkészítésnek tekintik, és low budget-en azt értik, ha valaki kis költségvetésből ugyan, de maradéktalanul meg tud valósítani egy, a lehetőségekre tervezett, szigorúan átgondolt rendezői koncepciót. Kialakulóban van egy dramaturgiai, rendezői, gyártási módszertan, Ben Gibsonnak azon dolgozik, hogy a low-budget film mint önálló filmtípus, ha úgy tetszik, ágazat legyen jelen a világ filmgyártásában. Ennek semmi köze az ún. partizánfilmkészítéshez, ezt a módszerességet szeretnénk megismertetni a diákokkal, ezért hoztuk ide ezt a workshopot." - mondta Fekete Ibolya. (Zányi Tamás és Balázs Gábor már idézett vitaanyagában a low budget kifejezés szerepel, noha a szövegből kiderül, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint vett no-budget, cheap filmekről írnak. - LA.)

A low budget film definíciója anyagi értelemben országonként változik, Ben Gibson nem is az összegben látja igazán a különbséget. "Fogalmazzunk úgy, hogy az éves irodai fizetés tízszereséből már akár filmet is lehet készíteni, de ez az összeg országonként eltér. Míg Dániában és Magyarországon is 3-500 ezer euró körül értik a low budget költségvetés felső határát, Franciaországban vagy Angliában ez az összeg kétmillió euró körül mozog. Nagyon fontos, hogy lássuk az olcsó (cheap) film és a low budget különbségét: a low budget olyan, mint egy rendes igazi film, nincsenek benne alkotói kompromisszumok, míg az olcsó film a megvalósítás érdekében rengeteg mindenről lemond, és ez a végterméken is meglátszik. A low budget filmben olyan művészeti alkotást hoznak létre, amely a rendelkezésre álló költségvetéshez passzol. Az alapelv a lot with a little - azaz kevéssel sokat."

Gibson szerint a low-budget filmkészítők olyan értelemben függetlenek, hogy a hagyományos állami, televíziós finanszírozási struktúrákon kívül próbálják előteremteni a filmkészítés lehetőségét. "Ennek érdekében akár szolidarítanak is, ami azért nagyon érdekes, mert a lehető legszélesebb spektrumot fedik le ezek filmkészítők, low budget komédiák, horrorok, thrillerek, narratív dokumentumfilmek és művészfilmek egyaránt léteznek, s amennyire különbözik a végtermék, gyártási szempontból annyira hasonlóak ezek a történetek. Vannak bizonyos production value-k, amelyek bizony pénzbe kerülnek: a sztár, az akciójelenet, vagy történelmi kor egyaránt ilyenek. Ezektől el kell tekinteni, és a történet lényegére kell koncentrálni." - vázolta fel Gibson az alapokat. Hasonlóról írt Zányi Tamás és Balázs Gábor is: "Nagyon sarkosan fogalmazva azt is mondhatjuk, hogy egy ilyen LB filmnek van 50 producere, akik munkájukkal, eszközeikkel, átvitt értelemben a pénzükkel létrehozzák ezeket a produkciókat."

Mike Leigh, Ben Gibson és Jim Broadbent a London Film Schoolban


A Gibson vezetette posztgraduális London Film School-ban filmkészítőket és nem filmrendezőket képeznek: fontos különbség, hiszen a professzionális filmkészítők látják át a filmkészítés folyamatát, nem pedig az egy szakterületre specializálódott szakemberek. Az intézményben tanult az idei szemle meglepetése, Pater Sparrow, valamint Nagypál Orsolya, akinek diplomafilmjét a fórum keretében az 1 előtt vetítték le. A Naked Paktum tavaly készült Magyarországon, főszereplője Péterfy Bori, egy középiskolai tanárnő a fizetése kiegészítéseképpen sztriptízelni kényszerül.

Gibson korábban a British Film Institute-ban dolgozott, ahol How low you can go címmel próbálták vizsgálni az alacsony költségvetésű filmkészítési módját, ennek folytatásaként született meg benne a Few euro less koncepciója. A workshop tavaly Londonban került első alkalommal megrendezésre, a MEDIA program támogatásával. A tavalyi sikerre való tekintettel a kezdeményezés folytatódhatott Budapesten, a Színház és Filmművészeti Egyetemről hat diák jelentkezését fogadták el: Császi Ádám, Lóth Balázs, Szőcs Petra, Selmeczi Nóra, Maly Róbert és Tóth Bermadett dolgozhattak low budget filmtervükön a fórum keretében, őket belső intézményi pályázat útján választották ki, kis költségvetésű szinopszisok illetve treatmentek alapján.

A legnagyobb hatású low budget filmesek sorolásakor Gus Van Sant, Alfred Hitchcock, Jonathan Demme és Martin Scorsese neve egyaránt felmerült, a maiak közül Gibson a 4 hónap, 3 hét és 2 nap koncepcióját értékeli leginkább. "Az a film nagyon pontosan tudta, hogy mit akart, és nagyon precíz struktúrában, tökéletesen megvalósította azt. És mindez nem került sokba, mégis óriásit robbant." - figyelmeztetett Gibson.



Címkék

szakma , beszámoló



nka emblema 2012