sex hikaye

Mátyássy Áron: Az Átok mindig is kísérletező sorozat volt

Interjú a rendezővel

2012. november 28. - filmhu
Mátyássy Áron: Az Átok mindig is kísérletező sorozat volt

A harmadik évad végéhez érkezett a m1-en futó Átok című filmsorozat, Mátyássy Áron rendezőt kérdeztük a műfajváltásról, a casting fontosságáról és az ifjúsági filmekről. Interjú.

 filmhu: Harmadik évadját zárja az Átok című filmsorozat. Jelent még kihívást az Átok számodra, okoz nehézséget, hogy 23 részen keresztül kell vezetned egy egységes történetet?


Mátyássy Áron: Éppen ez a dolog szépsége. Iszonyú jó lehetőség, hogy ennyi időnk van a sorozatbeli karakterek kidolgozására. Olyan helyzeteket csinálhatunk meg velük, amik mondjuk egy játékfilmben esetleg kihullanának, mert nem lendítik előre a cselekményt. Ez a 23x25 perc viszont elegendő mozgástér arra, hogy elmélyedjünk a karakterek jellemvonásaiban. Azt hiszem, a színészek is nagyon szeretik ezt a munkát, talán pont emiatt. S természetesen minden forgatás komoly kihívás számomra, minden napot meg kell oldani valahogy, s a gyártási terv feszessége erre még esetünkben alaposan rá is pakolt. Napi 6-8 perc hasznosat vettünk fel, sokféle plánnal, ahol lehet kameramozgásokkal, szóval volt min agyalnunk Győri Márkkal.

Atok3 adorjani
Hétköznapi hősök zsánerfilmes helyzetekben
Az Átok részei az MTV Videótárban



filmhu: A történet javarészt visszatér az első évadban elindított sűrű szálakhoz. Mennyire vettél részt a történet alakításában a három forgatókönyvíró (Szászi Zsuzsi, Zakál Edit és Tóth Csaba) mellett?

Mátyássy Áron: A történet vázát mindig ők állítják fel, én csak hozzászólok, véleményezek. Ebben az évadban szinte alig szóltam bele, leginkább azért, mert Editék nálam sokkal jobban értenek ehhez. A legelején persze egyeztetünk a főbb irányvonalakról, de utána ők alakítják, tagolják a történetet, én meg igyekszem átlátni, leforgatni a forgatókönyvüket.

filmhu: Kettős a feladat, meg kell tartani az eddigi nézőket, és gondolom szeretnél újakat is megszólítani. Ez volt az oka annak, hogy ennyire jelentősen elmozdult az Átok műfaja a családi drámától az akciódús krimi felé?

Mátyássy Áron: Az Átok szerintem mindig is egy kísérletező sorozat volt. Tavaly egy család belviszályai köré épült a történet, idén nem akartuk ismételni magunkat. Nem akartuk, hogy hasonló, vagy ugyanolyan helyzetek álljanak elő ismét. Azt gondoltuk, ha kaptunk még egy évadra lehetőséget, nézzük meg, mit bír el ez a dramaturgiai alapszerkezet, hogy van egy átlagos, belső konfliktusokkal terhelt család, és két nap leforgása alatt fordul velük egy nagyot a világ. Az én ötletem volt, hogy krimis irányba menjünk el. Mi történik akkor, ha ezekre a szerethető, hétköznapi karakterekre rátelepszik egy náluk sokkalta hatalmasabb, fenyegető erő. Kíváncsiak voltunk, hogy megtarthatóak-e a sorozat korábbi évadaiból ismerős helyzetek, jellemző hangulatok, miközben megpróbálunk egy pörgősebb, zaklatottabb történetet köréjük kanyarítani. Meg tudnak-e maradni hétköznapi hősöknek ezekben a zsánerfilmes helyzetekben. S persze az is benne volt, hogy feltételeztük, a krimis irány talán újabb nézők számára is érdekessé teszi a sorozatot. A legtöbb ember szerintem imád izgulni.

Atok3 luca
Egy náluk sokkalta hatalmasabb, fenyegető erő

Az Átok 20. része az MTV Videótárában

 



filmhu: Az évad központi motívuma a bűn, de ahogy te is említed, más lett a lépték. Miért akartátok így megnövelni a sorozat méretét?

Mátyássy Áron: Én eredetileg egy kevésbé logikusan felépített hadjáratot képzeltem el a Szalai család ellen. Inkább irracionális mozgatórugókban, bosszúvágyban, gyűlöletben gondolkodtam. Az írói csapat találta ki ezt a krimisebb történetet, amit végül leforgattunk. De örülök, hogy ebbe az irányba mentünk el, mert valószínűleg az én Lynch-es nyomasztásom nem bírta volna ki a tíz epizódot, így viszont szépen épülve, mindvégig megvan a feszültség, fordulatok vannak, a rosszakról kiderül, hogy jók és fordítva. Csak utólag, a kész epizódokat nézve jöttünk rá, hogy tényleg, valahogy megnőttek a tétek, mint amikor egy kamasz kikerül a nagybetűs életbe. Szereplőink minden hibájuk ellenére még mindig túl becsületesek ahhoz, hogy otthonosan mozogjanak ebben a korrupt, siker-orientált világban, ahol tényleg nagyot lehet bukni. Ők megpróbálnak szembemenni az erkölcstelenséggel, de nagyon kiszolgáltatottak, esetlenek az igazi nagykutyák között. Örülök, hogy így alakult, hogy nem lettek hétköznapi szuperhősök, hanem annyi történik velük, hogy mázlijuk van, ezért tudják megúszni. A dolgok állása szerint veszteniük kellene. Nagyon jó érzés krimit forgatni, pedig eleinte féltünk tőle. Hosszú jelenetek vannak benne, amikor pl. Hevér Gábor és Pálfi Kata próbálják összerakni a történteket. A forgatáson azt éreztem, hogy ezek túlságosan informatívak, aztán a vágás közben rá kellett jönnöm, hogy ha két ilyen jó színész mondja el ezeket az információkat, a jelenet elkezd sokkal többről szólni. Ehhez persze kellett a remek vágóink munkája, akik ritmust adtak a filmnek. Ezen a forgatáson is sokat tanultam, sokszor kellett az előítéleteimet felülbírálnom, és ez nagyszerű érzés.
 
filmhu: A sorozatot még mindig a színészek viszik a hátukon, főleg Hevér Gábor karaktere nagyon jellegzetes, és humort is általában ő csempész a jelenetekbe. Mennyire engeded szabadon a színészeidet?

Mátyássy Áron: Amennyire csak lehet. Azt gondolom, a casting során a legfontosabb dolgok eldőlnek, kiderül, hogy egy karakter jól áll egy színésznek vagy sem. Jó esetben azt a színészt választjuk, akinek jól áll. Innentől kezdve nekem az a dolgom, hogy mindig képben legyek, tudjam, ki hol tart a nagy sztorin belül a saját történetében. És figyeljek az apró jelzésekre, visszaigazolást adjak a színészeknek. Szerintem a legprofibb színész is egy-két alkalommal csinálja meg a tökéletesebbnél is jobban a jelenetet, nekem Márkkal arra kell figyelnem, hogy az a legjobb felvétel pl. pont akkor legyen, amikor a közelit adjuk róluk. Nekem nagy szerencsém van az Átok szereplőgárdájával, lelkesek, magukénak érzik a figurákat, és ezért 110%-ot adnak bele, pedig tényleg nagy rohanásban kell dolgozniuk. Mivel mindenkit nagyon szeretek, nem akarnék senkit sem kiemelni, de azért mégis, Pálfi Kata iszonyú finoman, apró eszközökkel építi fel az útját a 10 részben, amit ámulva néztünk a vágóasztalon, és annak is örülök, hogy Gáspár Tibor az első évad tesze-tosza ügyvédszerepe után egy ilyen velejéig romlott, cinikus gazembert hozott hihetetlen természetességgel. Nemrég belenéztem a tavalyi évadba, ott Szamosi Zsófi és Németh Alexandra jártak be ilyen szélsőségeket.

Atok3 hever

A casting során a legfontosabb dolgok eldőlnek

Az Átok 21. része az MTV Videótárban

 


 
filmhu: Állandó zeneszerződ Hérincs Dani, akivel most is együttdolgoztál, mégis előszeretettel használsz David Bowie, Nine Ich Nails dalokat. Hogyan válogatod a zenéket, milyen hangulatot akartál megteremteni velük?

Mátyássy Áron: Az Átok-hangulat alappillére szerintem Hérincs Dani zenéje. Az első évad során találkoztunk, azóta is tart a munkakapcsolatunk. Eleinte azt akartam, hogy amerikai jellegű filmzenéje legyen a sorozatnak, ami dallamos is,de legtöbbször inkább atmoszférikus, kitartott zenei szőnyegekre, nyugtalanító töredékes zenei formákra épül. Aztán szinte azonnal kiderült, hogy ezek Hérincs-zenék, összeköti őket egy határozott, erős zeneszerzői véna. Később gyakran használtunk újra korábbi motívumokat, remixeltük előző évadok zenéit. Dani nagyon érzékeny, modern, és mindenféle stílusban tud írni. Nagyon sokat köszönhetünk neki. Ráadásul csakis a film érdekét nézi, tehát ő a leglelkesebb, ha a komponált zenéi mellé beteszünk egy ismert külföldi dalt. Ez egyébként tavaly kezdődött, amikor kiderült számunkra, hogy mivel ez az MTVA-nek készül, nem kell jogdíjat fizetnünk a zenékért, többször rákérdeztünk, de mindig azt a választ kaptuk, hogy bármit használhatunk. Na, ezek után előszeretettel kezdtünk el kedvenc zenekarainktól válogatni, mert erre egy játékfilm esetén soha nem lesz módunk. Így került a tavalyi záró epizód végére egy Tool szám, vagy a mostani évadban egy PJ Harvey, vagy Radiohead. Azt gondoljuk, a film kiköveteli magának a megfelelő zenét, sokszor 10-15 számot is lepróbálunk, míg rátalálunk egy olyanra, ami eszünkbe sem jutott volna. ilyen volt idén a harmadik részben a Lamb-től a Till the Clouds Clear.
 
filmhu: Az Átok elnyerte a legjobb tévéfilm díját, Győri Márk operatőr Aranyszem-díjat kapott a fényképezésért, mégis késői esti sávban sugározzák, nulla promócióval. Nézőszámról tudtok valamit?

Mátyássy Áron: Én a sorozatjunkie-t szoktam utána olvasni, esetenként 100.000 nézője is volt. 300 lájkunk van a Facebook-on, s gyakran a legközelebbi ismerőseim sem tudnak róla, hogy már mindjárt vége az évadnak.

Atok3 bansagi
A dolgok állása szerint veszteniük kellene

Az Átok 22. része az MTV Videótárában

 



filmhu: Folytatásban miben gondolkodtok? Negyedik évad? DVD vagy VOD forgalmazás?

Mátyássy Áron: Nyitva hagytuk a történetet, nyilván örömmel folytatnánk, de ezt egyelőre nem rajtunk múlik. A forgalmazási lehetőségekről nem tudok sokat, a jogok azt hiszem az MTV-nél vannak.

filmhu: Az Átokban is nagyon hangsúlyosak a fiatal színészek, a Tanár Úr Kérem!-ben is gyerekszínészekkel dolgoztál, most pedig leforgattál egy ifjúsági filmet, a Berosált a rezesbandát. Keresed a lehetőséget a fiatalokkal való munkára?

Mátyássy Áron: Nem igazán, ez csak így alakult. De alapvetően a gyerekszínészeknél is a casting a legfontosabb. Ők még nagyon természetesek tudnak lenni, van egy jelenlétük, ami adottság, ebből kell kiindulnunk, és ahhoz képest kérni tőlük dolgokat. Olyan dolgokat amik jól állnak nekik. Érdekes, hogy az Átok Lucája, Németh Alexandra is egy casting alapján került a sorozatba, nem tudtunk róla semmit. Tavaly az írók igen fontos szerepet osztottak rá, és azt gondolom, megállta a helyét. Mint ahogy idén is, amikor válogatott szörnyűségekbe keveredett, volt, hogy egy hétig minden második jelenetben sírnia kellett. És megcsinálta, idén már sokkal inkább technikából is dolgozva. Ezt persze nem láthattuk előre, amikor kiválasztottuk három évvel ezelőtt.   

Atok3 kadas
Sokszor kellett az előítéleteimet felülbírálnom 
Az Átok 23. része az MTV Videótárban



filmhu: A TÚK is ifjúsági filmnek indult, aztán lett belőle egy 16-os karika. Mennyire szól majd a korosztálynak a Rezesbanda?

Mátyássy Áron: Sokkal inkább. Bár egész pontosan családi filmnek mondanám, mert szerintem a felnőttek is találnak majd benne kedvükre valót. A T.Ú.K-nál olyan gyorsan történt minden, hogy csak a forgatás után derült ki számomra, hogy egy ifjúsági pályázaton nyerte a film a támogatást. De én végig azt éreztem, hogy Karinthy novellái sokkal többrétegűbbek, minthogy ifjúsági irodalomként beskatulyázzuk őket. Ez érvényesült a film koncepciójában is. S persze az is tény, hogy egy kora esti krimisorozat, vagy egy hírműsor gyakran sokkolóbb lehet a fiataloknak, mintha megnézik a mi filmünket.

filmhu: A következő nagyjátékfilmedre, a Weekendre kaptatok forgatókönyv-fejlesztési támogatást a Filmalaptól: hogy áll most ez a régóta dédelgetett projekt?

Mátyássy Áron: Folyamatosan egyeztetünk a Filmalappal, és dolgozunk a könyvön. Szeretnénk az első adandó alkalommal leforgatni, ha kapunk rá támogatást.





nka emblema 2012