sex hikaye

Port Ferenc: Meddig mozizunk még?

Interjú a Budapest Film vezérigazgatójával

2010. május 31. - Muhi Klára
Port Ferenc: Meddig mozizunk még?

Általános moziválság: drasztikusan csökkenő nézőszámok, bezáró mozik, piacról kivonuló forgalmazók. Port Ferenc, a Budapest Film Zrt. vezérigazgatója beszél arról, milyen folyamatok vannak a háttérben.

 



Port Ferenc: A filmterjesztésben a válságjelek két-három évvel ezelőtt jelentkeztek. Ez egy sajátos és eltorzult piac, melynek mintegy 80-85%-át két nagy amerikai érdekeltségű forgalmazó uralja -, az Intercom és a UIP - akik közvetlenül kapják a filmeket. A maradék 15 %-on osztoznak a függetlenek, mint pl. a Budapest Film.  Ebben a szegmensben mi piacvezetők voltunk, most is azok vagyunk, kérdés, hogy ez a szerepünk meg tud-e maradni, illetve érdemes-e törekedni arra, hogy megmaradjon. Hiszen az elmúlt években már nagyon komoly veszteségekkel zártuk a filmforgalmazási üzletágat. Az okok többfélék. A multiplex piacon elképesztő túlkínálat alakult ki, különösen Budapesten. A világon sehol nincs ilyen, hogy egy nem egészen kétmilliós városban tizenhárom multiplex legyen százötvenhárom moziteremmel! S mindez azért, mert a bevásárlóközpontok építésének nem volt semmilyen korlátja. A multiplex-bumm nyomán pedig torz szerkezet alakult ki, aminek az a következménye, hogy a multiplexek átlagos kihasználtsága ma 13%-os. Eszement kapacitás-túlkínálat van, emiatt zabálják a filmeket a multiplexek, s ma már ott tartunk, hogy minden olyan art-filmet, amely egy kis eséllyel is érdekelheti a közönséget, elviszik és játsszák. És szociológiai tény, hogy az art-mozis közönség eljár a bevásárlóközpontokba, s ha ott talál magának filmet, megnézi, viszont a bevásárlóközpontok törzsközönsége véletlenül sem téved be az art-mozikba. Az art-mozik válságos helyzetének kialakításához az is nagyban hozzájárult, hogy a nemzetközi filmpiacon két-háromszorosára mentek fel a jogdíjárak, ezért több forgalmazó kivonult a piacról, így beszűkült a filmkínálat.

 

port_corvin500
A bevásárlóközpontok törzsközönsége véletlenül sem téved be az art-mozikba


filmhu: A magyar filmet többféle válság is sújtja, forgalmazási, finanszírozási, túltermelési.

Port Ferenc: Ezt a furcsa túltermelést én is nagy problémának érzem.  Annak idején, a filmtörvény előkészítésénél évi 15 egész estés filmre írtuk a finanszírozási modellt. A törvényt megelőző években egyébként általában 9-10 játékfilm készült.  Örvendetes tény, hogy mostanában ennek a duplája, harmincnál is több, de a kialakult terjesztési szisztéma nem bír el ennyi filmet. A törvény létrejöttekor volt egy megállapodás, hogy a terjesztésre, filmtámogatásra szánt összeg az összes elosztható évi pénzmennyiség kb. 20%-a legyen. Ehhez képest ez ma kb. 13%, ráadásul az MMKA ide számolja a különböző filmes rendezvények finanszírozását is. Duplaannyi filmet kellene eljuttatnunk a közönséghez feleannyi pénzből.

filmhu: Máshol mekkora a forgalmazásra szánt pénzek aránya?

Port Ferenc: A magyar rendszer sajnos túlzottan gyártáscentrikus. Franciaországban pl. a CNC a központi pénzelosztó intézmény, ott 50% megy terjesztésre. Az USA-ban egy film marketingköltsége gyakran meghaladja a gyártási költséget. Az, hogy mi itt a 20%-ért küzdünk, nevetséges.

port_500_nol
Poich Lóránd, Port Ferenc, Alexander van Dülmen
Fotó: Népszabadság - Kovács Bence


filmhu: A rendszerváltás óta stabil, közel egymilliós törzsközönsége volt a budapesti art-film hálózatnak. Mennyire szívja el az új közönséget a DVD és az internet?

Port Ferenc: A netre manapság már az európai bemutatókkal egy időben felkerülnek a filmek, s ezeket épp az art-mozi hálózat törzsközönsége, többnyire a huszonéves egyetemisták töltik le.  Ez a tendencia két éve kezdődött. És ez a közönség egymás közt cserélgeti a filmeket. Budapesten az art-mozik közönsége 850-900 ezer körül stabilizálódott egészen 2008-ig, amikor egyetlen év alatt háromszázezres nézőszámcsökkenést szenvedtünk el. Erre a terjesztési válságra jött 2008-ban a gazdasági válság, minek következtében egy éve gyakorlatilag válságmenedzseléssel foglalkozom. Az a feladatom, hogy valamilyen módon fenn tudjon maradni a cég. Mert ezek a tendenciák tartósak. Tudomásul kell vennünk az új helyzetet, hogy valószínűleg csak egy szűkebb bázisú art-mozi hálózat lesz a jövőben életképes. Összehasonlítva más kelet-európai fővárosokkal, a mostani évi 600 ezres nézőszám egyébként még mindig fantasztikus. Prágában, Varsóban egy-két art mozi van. Nálunk tizenhárom mozi és huszonhat terem. Azért itt egy két évtizedes sikertörténetről van szó, csak most megváltozott a világ.

port_cirko
A Cirko Gejzír megtalálta sajátos profilját


filmhu: A Bem már bezárt,  a Hunniára és az Európára is ez vár. Hogyan tovább?

Port Ferenc: Ez a három mozi nem játszott, nem játszik meghatározó szerepet sem a kínálat, sem a bevétel szempontjából. A Corvin mindenképpen megmarad. Ha megnyílik a Corvin sétány – amit nagyon várunk -, megoldódik a parkolási probléma is. A legjobban a Művész megy, aztán a Puskin, az Uránia és a Toldi. A jó kávézó komoly vonzerő. Minden bizonnyal megmarad az Örökmozgó, a Kino, a Cirko, amelyek megtalálták a maguk sajátos profilját, Budán a tabánosok szintén nagyon ügyesek, jól kiépített törzsközönségük van. Látni kell ugyanakkor, hogy a megmaradó hálózat sem tartható fenn a Fővárosi Önkormányzat támogatása nélkül. A múlt évben egyébként először kapott a Budapest Film 50 milliós támogatást a fővárostól, ami mentőövet jelentett az üzemeltetőknek. De ha ez az összeg nem növekszik, az art-mozik nagy része ellehetetlenül. Vidéken is, ha egy város azt akarja, hogy legyen art-mozija - Szegeden, Pécsett, Miskolcon, Győrött -,  20-50 millió forintokkal támogatja az önkormányzat az üzemeltetőket évente.

port_kino
A jó kávézó komoly vonzerő
Fotó: Szelepcsényi Ferenc


filmhu: A magyar film piaci védelme 20 éve alapelv. De vajon nem emelné-e a filmek színvonalát, ha nem érvényesülne ez a protekcionizmus korlátlanul?

Port Ferenc: Nagyon szűk potenciális fogyasztói rétegről beszélünk.  Évente egyébként 10 millióan váltanak jegyet a mozikba, tehát egy magyar polgár statisztikailag egyszer megy moziba egy évben. Ilyen számok mellett nem lehet piaci elven működő filmgyártásról beszélni. A besorolási rendszer sajátossága, hogy minden magyar film megkapja az art-minősítést, besorolási procedúra nélkül. Szerintem egyébként abból a harminc filmből, ami mostanában készül, legalább a fele gyártási selejt, nem üti meg azt a színvonalat, hogy akár korrekt iparosmunkának lehessen tekinteni. És nincs visszacsatolás a rendszerben, mert a kurátorok sem a látogatottságot, sem a fesztiválszereplést - vagy nem szereplést - nem tekintik mértékadónak a rendező következő filmjénél. Egy alkotó team akár két-három bukás után is elkezdheti a következő filmjét.

filmhu:
De nem épp a forgalmazónak kellene nemeket mondani a selejtre?

Port Ferenc: Ez azért megtörténik, mi pl. sok filmre mondtuk az utóbbi években, hogy köszönjük, nem kérjük. Aztán ha senki nem vállalja, a produkciók maguk forgalmazzák a filmjüket, amit én egyébként teljesen egészségtelen  tendenciának tartok.  De professzionális forgalmazó ennyi támogatásért nem fog vállalkozni magyar filmek forgalmazására.

port_muvesz
A legjobban a Művész mozi megy


filmhu: A filmesek viszont arról panaszkodnak, hogy nincs a forgalmazókban semmi kreativitás. Minden film kap egy plakátot, valami sajtófelületet és kész.

Port Ferenc: Pontosan tudom, hogyan kellene csinálni - ahogyan csináltam még öt évvel ezelőtt is -, mikor minden filmre egyedi forgalmazási stratégiát dolgoztunk ki kreatív emberek bevonásával, és buktunk filmenként 3-4-5 vagy 8 millió forintot.  De akkor ez még belefért a Budapest Film szerepvállalásába. Ma sajnos már nem fér bele. Egy-két nagy közönségsikernél, mint a Valami Amerika, vagy a Made in Hungária még nyereségünk is volt. De ma már nem tudja kompenzálni a rengeteg bukást a kevés nyereség. A bukás vagy siker egyébként ezen a nem valós piacon tulajdonképpen nagyon relatív. És az igényes filmekkel igenis el lehet érni relatív sikereket. Én pl. sikernek tartom a Delta 28 ezres nézőszámát. A probléma az, hogy a magyar művészfilm többsége a szemlevetítésekkel együtt a hatezer nézőt sem éri el.

port_delta
Komoly siker volt a Delta

filmhu: A 2000-es évek közepén a mostaninál jóval többen voltak kíváncsiak a nem kifejezetten közönségbarát művészfilmjeinkre is. Közvetlenül a válság előtt 2,5-3 millió nézője volt a magyar filmnek.

Port Ferenc: Ezeket a milliós nézőszámokat már akkor is néhány film hozta össze. A Valami Amerika, a Kontroll, a Csak szex, a Szabadság, szerelem, és ez elfedte a bajt. A professzionális forgalmazás ugyanis ott kezdődne, hogy a producer először csak a forgalmazónak mutatja meg a filmet. Megbeszélik közösen, ki a potenciális közönség, milyen üzeneteket kell eljuttatni hozzá, onnantól pedig a film útja alá van rendelve a forgalmazási stratégiának, a forgalmazó szervez meg pl. minden vetítést. Ehhez képest nálunk elkészül a film, sőt nincs is még kész igazán, de a rendező és a producer már levetíti a filmes meg újságíró barátainak. És Budapest egy pletykafészek, mikorra a sajtóvetítéshez érünk, rossz esetben már elterjedt a hír, hogy ne nézd meg, gyenge. Mert a filmszakma csak látszólag egységes, a valóságban rendkívül érdektagolt, személyes konfliktusokkal és hiúságokkal teli.

filmhu: A valódi produceri filmgyártásban ez elképzelhetetlen.  Mint ahogy az is, hogy a Magyar Filmszemlén süljön el a legtöbb film.

Port Ferenc: Az biztos, hogy a Szemle után már teljesen fölösleges érdemben foglalkozni egy-egy filmmel. Az a 2-3 ezer ember, aki ott megnézte, elterjeszti a hírét, s mint tudjuk, a suttogó propagandánál nincs erősebb. De ezzel a gyakorlattal nehezen lehet szakítani. A közönségfilmek esetében azért már előfordul.

port_kontroll
A milliós nézőszámokat a sikerfilmek hozták létre - Kontroll


filmhu: Miért fontosabb a Szemle, mint a közönség?

Port Ferenc: Mert a producerek és az alkotók elsősorban nem a magyarországi nézőszámban, hanem a fesztiválmeghívásokban érdekeltek. Sokkal fontosabb számunkra, hogy egy film meghívást kapjon valamelyik első,  másod-, vagy harmadosztályú fesztiválra, mint hogy 5 vagy 10 ezer néző nézi-e meg a moziban.

filmhu: Nagyon rossz a hangulat a szakmában. A filmesek úgy érzik, a Budapest Film  cserbenhagyta a magyar filmet.

Port Ferenc: A Budapest Film nem hagyta cserben a magyar filmet.  De azt nem lehet, hogy csak beszélgetünk a válságról, s minden szükségszerű intézkedést elutasítunk.  A legegyszerűbb a forgalmazásra mutogatni, ahelyett hogy szembenéznénk vele, hogy 30 filmből 15 gyártási selejt.  És ezzel a problémával jelen pillanatban a forgalmazásnak kell megküzdenie. Ez nem jó szereposztás.

port_toldi
Budapest egy pletykafészek - a Toldi mozi kávézója sokak törzshelye
Fotó: Hajdú D. András [origo]

filmhu: Az MMKA új vezetése kevesebb játékfilmről és a forgalmazásra szánt összegek csökkentéséről beszél.

Port Ferenc: Szerintem viszont vissza kellene állítani azokat az arányokat, amiben a filmtörvény elfogadásakor maradtunk. A kialakult helyzetnek ugyanis nem a forgalmazás az okozója. Lehetetlen bűvészmutatvány dupla annyi filmet fele annyi pénzből forgalmazni. A forgalmazást egyébként a szakmából sokan nem is tekintik a filmszakma részének. Azt gondolják, a filmszakma csak az alkotói rész. Pedig mikor bekerült a filmtörvénybe a forgalmazás normatív támogatásának elve, azt én úgy éltem meg, mint a forgalmazás emancipációs harcának sikerét. Végre törvényben is elismerték, hogy a forgalmazás része a filmiparnak. Rá kellett jönnöm azóta,  a szakmai közgondolkodásban érdemben nem változott semmi. Én azt várnám az MMKA új vezetésétől, hogy valamiképp természetesen  épüljön be az új kuratórium gondolkodásába az, hogy akkor van értelme milliárdokat  költeni a filmgyártásra, ha a filmeknek van nézője.

filmhu: A Budapest Film Kft-nek 2010-től új többségi tulajdonosa van. Mit várhatunk tőle?

Port Ferenc: A Budapest Film Zrt. a Fővárosi Önkormányzat 100 %-os tulajdonában van és marad is. A leánycégek egyike a Budapest Film Kft., mely cég filmforgalmazással és DVD-kiadással foglakozik, ebből adtuk el a többségi üzletrészt. Korábban ez a társaság üzemeltette a Budapest Film négy moziját, a Corvint, a Puskint, a Művészt és a Toldit, ezeknek az üzemeltetését 2009 januárjában visszaadtuk a Budapest Film Zrt.-nek, hogy a válság ne érje el a cégcsoport legfontosabb részét. Mert végül is nagyrészt ez a négy mozi látja el azt a kulturális szolgáltatást, amit a város az art-hálózattól elvár. A Corvin pedig közben olyan történelmi, kegyeleti hellyé is vált, aminek a megőrzése mindenképpen kívánatos. Szóval a Budapest Film Kft-be a túlélés érdekében kerestünk szakmai befektetőt.  Kiírtunk egy meghívásos pályázatot, amelynek a német A Company lett a nyertese, akikkel 2009 szeptemberében előszerződést kötöttünk, majd ez év januárjában írtuk alá a végleges szerződéseket. A  Budapest Film többségi tulajdona azóta az A Company kezébe került, mely jól ismert cég a filmpiacon. Egyik leányvállalatuk rendszeresen vásárolt pl. számunkra is filmeket. A cég az összes kelet-európai országra, sőt Oroszországra is vásárol filmjogokat, illetve ezek kereskedésével foglalkozik. A Budapest Filmhez hasonló leányvállalata több is van Kelet-Európában, nyilván ugyanazt a modellt alkalmazza majd nálunk is, amit másutt. A cégnek majd 300 milliós potenciális piaca van, és az új tulajdonosnak határozott szándéka, hogy a Budapest Film Kft. továbbra is forgalmazzon magyar filmeket.

port_puskin
Kulturális szolgáltatás - Puskin mozi


filmhu: Fognak-e a forgalmazók nyomást gyakorolni az MMKA új vezetésére, hogy ne kevesebb, de inkább több pénz legyen a magyar film forgalmazására? Legalább a cikk elején említett 20%?

Port Ferenc: Szerintem nem fognak. Amiről beszélünk az nem a forgalmazók, hanem a film és a filmkészítők problémája. A forgalmazó legföljebb kivonul a piacról.





(7) 
Hozzászólások
7-5  /  7
2010. június 10. csütörtök, 09:27#7| cty

A laptopot azért írtam, mert ha pl. egy magyar művészfilmre 5 néző van átlagosan 1 teremben, akkor nekik bőven elég egy laptop is, simán körül tudják ülni. És ha azt nézzük, hogy egyesek már a buszon ülve, a telefonjukon néznek filmeket, akkor a laptop ehhez képest igazán nem merész kijelentés.

Ami meg a kávét illeti, lássuk be, hogy ugyan a multiplexekbe a popcornos, könnyű, agyatlan szórakozásra vágyók mennek, viszont a művészmozik közönsége sem több vagy jobb náluk. Pont a mozi+kávézó népszerűsége jelzi azt, hogy ők is csak a társaságért és sznobságból mennek moziba a lila sáljaikkal együtt. És sajnos egyre inkább tendencia az is, hogy a szerzői rendezők is csak arra hajtanak, hogy ezt a közönséget kiszolgálják. Ugyanaz megy itt is, mint a közönségfilmeknél, csak más címszó alatt. De legalább a közönségfilmekből és a nézőikből hiányzik a sznobság.

Nagyon kevesen maradtunk olyanok, akik számára a film egy csoda és tényleg úgy is élik meg azt - bár talán soha nem is voltunk sokan. Én már évek óta nem járok moziba, vettem otthonra egy vásznat és azon nézek régi filmeket. Mert sajnos amik mostanában készülnek, többnyire szintén nem tartoznak a "csoda" kategóriába...
2010. június 8. kedd, 07:40#6| Bolond Pierrot

És mi köze a kávénak a mozihoz, a filmhez!? A filmet fogyasztani kell egy kávé melett - előtt - után... akkor azt a filmet meg sem érdemes nézni...

A mozi a film szentélye, a film egy álom(színház), egy csoda. Ha filmet nézünk (a moziban), akkor csak a filmre szabad figyelnünk. Éppen ezért nem mozi a multiplex (az inkább egy filmfogyasztási központ, ahonnan hátsó sikátorokon (Alle) küldik el a lenézett filmfogyaztókat...)...

 
Előzmény: cty #3
 
2010. június 8. kedd, 07:36#5| Bolond Pierrot
Laptopon filmet nézni!? Attól mentsen meg a sors!!!
 
Előzmény: cty #3
 

nka emblema 2012