sex hikaye

Posztgyűrűk-éra Új-Zélandon

Filmipartól az agyaggalambig

2004. február 12. - filmhu
A film szereplőinek hatalmas arcképei láthatók a repülőterek és mozik tetején. Postai bélyegeken, kávéscsészéken, repülőgépek oldalán díszelegnek, művészeti kiállításokra vonzanak be tömegeket. A turisztikától a filmiparig A Gyűrűk ura-trilógia áthatja az egész szigetországot, írja a New York Times. A várható Oscar-eső csak megerősíti a sikert, melyet Új-Zélandon már két éve ünnepelnek az emberek. Egy filmipar és egy nemzet értékeli át a jövőt.

Új fantazyk terepe...
A trilógia záró darabja, A király visszatér még fut a mozikban, a szigetország és az új-zélandi filmipar már javában készülődik a posztgyűrű-korszakra. Decemberben a kormány kidolgozott egy kedvezményrendszert, hogy minél több produkciót tudjon az országba vonzani. Eszerint 12,5%-os visszatérítést garantálnak azon filmek gyártási költségeiből, melyek 10 millió dollárnál többe kerülnek, valamint teljesítenek bizonyos feltételeket a pénzük elköltésében. 

Az első produkció, amely élni kíván a kedvezményekkel egy másik fantazyvilág újabb hollywood-i feldolgozása. A film C. S. Lewis Az oroszlán, a boszorkány és a különös ruhásszekrény című könyvén alapul, amely a gyermekeknek írt Narnia krónikájának legnépszerűbb darabja. Középfölde után tehát Narniává alakulnak az új-zélandi helyszínek. A filmet az új-zélandi Andrew Adamson rendezi, aki a Shrek és a Shrek 2. társrendezője volt. Adamson az év közepén szeretné kezdeni a forgatást, s a tervek szerint több Narnia-mozi is követné az első darabot.

Az ugyancsak szigetországi Peter Jackson A Gyűrűk ura után sem válna meg hazája helyszíneitől. A 110 millió dollárból készülő King Kong-feldolgozás szintén teljes egészében itt forogna.


Peter Jackson A király visszatér új-zélandi premierjén
Jackson wellingtoni speciális effektekkel foglalkozó vállalata, a Weta Digital egyesek szerint felveszi a versenyt a George Lucas által a Star Wars-sorozat elkészítésére 1975-ben létrehozott Industrial Light and Magic-kel is. A mai technikák mellett a Wellington és Hollywood közötti távolság sem okoz már gondot. A Weta Digital minden szolgáltatással rendelkezik, ugyanakkor kevésbé drága, mint a kaliforniai vállalat. A Gyűrűk urát kiszolgáló kiépített infrastruktúra fenntartása is arra ösztönzi az új-zélandiakat, hogy nagyköltségvetésű produkciókat csalogassank magukhoz.

A hazai filmek ugyanakkor közel sem rendelkeznek hollywood-i költségvetéssel. A Gyűrűk-trilógia 330 milliójához képest eltörpül az évi kb. 100 milliós hazai filmipar. A 2002-ben készült Whale Rider című, nemzetközi meglepetést keltett film a maga 6 millió dollárjával drága produkciónak minősült. A Gyűrűk ura stábja nagyjából 100-szor akkora volt, mint a Whale Rider-é.    

Ez az egyenlőtlenség odáig vezet, hogy egy teljes iparágnak - bizonyos értelemben egy teljes nemzetnek - át kell értékelnie a jövőjét. Néhány hazai filmkészítő például amiatt aggódik, hogy a nagyköltségvetésű tengerentúli produkciók az egekbe emelik majd a költségeket, és még inkább a pálya szélére szorítják az új-zélandi filmeseket. Az aggodalmak szerint a külföldi filmtervek fejlesztését buzgón fényező filmipar és kormányzat egyenlőtlen versenyt kelt a filmipari szolgáltatásokban, és ez a hazai filmgyártás elsorvadásához vezet.

Egyelőre azonban a trilógia közvetlen hatásaként általános üzleti fellendülés érezhető. A további hatásokra még várni kell.


Aragorn és a nép
"Megváltozik a magunkról, mint új-zélandiakról alkotott képünk is", állítja Penelope Borland, az egyik produceri szövetség vezetője. A hosszú ideje gyakorlatiasnak tartott szigetlakók most a "kreatív" és "high-tech" jelzőket is magukénak tudhatják. Ennek az elismertségnek egy része teljesen A Gyűrűk urának köszönhető, teszi hozzá Borland.  


Új-Zélandon most keresik a lehetőségét, hogy a trilógia sikerét minél hosszabb ideig használhassák ki. Hotelek, éttermek, mozik kínálnak "gyűrűkurás" termékeket, utazási irodák pedig "gyűrűkurás" utakat (tavaly az országba érkező külföldiek 10%-a a látogatás egyik okaként említette Peter Jackson filmjét).

Az egyetlen fennmaradt díszlet, a hobbitok lakta Megye látogatók ezreit csábítja rövid túrára 33 és fél dollárért fejenként. A területen korábban egy juhfarm volt, a tulajdonosa egy család, akik most örülnek, hogy meg tudták ragadni a lehetőséget. A család feje egy kényelmetlen ajándékbódéban tölti napjait, pólók, ceruzák és kulcstartók társaságában. További túristacsalogató látványosságokon töri a fejét: agyaggalamlövészettel, paintball-lal, ejtőernyőzéssel és golfozással dobná fel a Megyét. Mint állítja, a juhtenyésztésre már nincs többé idejük.

Túra a juhfarmon 33,5 dollárért


Címkék

szakma , riport



nka emblema 2012