sex hikaye

Pusztai Ferenc: A hosszútávú dolgokat szeretem

Interjú a Czukor Show, a Team Building és a Pál Adrienn producerével

2010. április 22. - Libor Anita
1-1  /  3
Pusztai Ferenc: A hosszútávú dolgokat szeretem

Az idei szemlén Pusztai Ferenc lett az év producere: a Czukor show és a Team Building alkotója Kocsis Ági második filmjével, a Pál Adrienn-nel éppen Cannes-ba készül, de közben egy jó reggeli mellett megbeszéltük, hogy miért volt jó feltenni a Czukor show-t az indavideóra, miért halasztották el a Team Building bemutatóját, lehet-e pénzt keresni művészfilmek készítésével, és ha nem, akkor miért döntött úgy, hogy producer lesz, és hogy miben is látszik meg a producer munkája.

filmhu: A Czukor Show című filmeteket 24 órára ingyen elérhetővé tettétek az indavideón. Milyen visszhangja lett a dolognak? Elégedettek vagytok az eredménnyel, a nézőszámmal, a visszajelzésekkel?

Pusztai Ferenc: Ami abban a 24 órában, és az azóta eltelt időszakban történt, azt jelezte számomra, hogy nagyon jó ötlet volt. Előremutatónak tűnt, és büszke vagyok, hogy megcsináltuk, még akkor is ha utólag néhány moziüzemeltető azzal bosszulta ezt meg, hogy levette műsorról a filmet ezzel szinte lehetetlenné téve, hogy normális nézőszámot érjünk el a moziban. Nekünk ebből anyagi haszon közvetlenül nem származott, azért találtam ki az egészet, hogy hájpoljuk kicsit a filmet. Minden magyar filmnek, de főként a művészfilmeknek az egyik legnagyobb problémája, hogy nem marad pénz a marketingre, nem tudjuk eljuttatni az elkészült terméket a nézőhöz, és ezzel párhuzamosan arról sem akarunk tudomást venni, hogy megváltoztak a nézői szokások. Egészen máshogy és máshol néznek filmeket, ezért gondoltam arra, hogy a premier napján lehessen ezt a filmet ingyen megnézni, 24 órán át, hátha kiderül, hogy egyébként érdeklődnek az emberek a magyar film iránt. És ez derült ki. 24 óra alatt 22 ezren kattintották rá a filmre, és több mint 5000 ember végig is nézte a filmet, egyáltalán nem jó minőségben, egy gyakorlatilag teljesen ismeretlen rendező első filmjét, ami szórakoztató ugyan, de egy súlyos dráma is.

pusztai_4_500
Büszke vagyok, hogy megcsináltuk Fotó: Valuska Gábor

filmhu: Te egyébként nézel az indavideón filmeket?

Pusztai Ferenc: Ha csak van rá lehetőségem, akkor elkerülöm, hogy számítógépen kelljen filmet néznem. De ez már nem a jövő, ez már a jelen, és ezen kéne az egész szakmának elgondolkodnia, hogy a jelenlegi mérések és értékelések ezek szerint falsok. Amikor értékeljük, nem csak abból kell kiindulni, hogy hányan néztek meg egy filmet moziban, mert az nem egy korrekt, valós szám. 24 óra alatt ennyi nézőt csak a celebekkel megpakolt, kereskedelmi médiában hájpolt filmek tudnak elérni a moziban.

filmhu: Még egy fontos kulcsszó kimaradt: ingyen. Ennyi ember ingyen nézte meg a filmet.

Pusztai Ferenc: Ez egy létező VOD-modell, amit Magyarországon az Index karolt fel és mondta azt, hogy érdemes több évet ebbe beletenni, mielőtt elkezd pénzt termelni. A fogyasztó a filmet ingyen kapja meg, az elé rakott reklámokból generálódhat bevétel, aminek egy részét nyilvánvalóan és jogosan megtartja az ez esetben forgalmazóvá előlépő Index, a maradék pedig a produkcióé. Elkészülte után a film már nem csak művészeti alkotás, hanem termék, aminek meg kell találni a helyét a piacon, és természetesen minden fogyasztó örül, amikor ingyen kap meg egy terméket. Mi egyébként sokkal kevesebbet reméltünk egy nap alatt, a meglepetésszerű bejelentés után számítottunk egy 5-6 ezres kattintásra, amiből talán 1-2 ezren végig nézik majd a filmet, ehhez képest ennek a többszöröse lett. Hogy ez milyen hatással van a mozira, főként az üzemeltetők ilyen ellenlépései után, az teljesen megjósolhatatlan, csak találgatásokba lehet bocsátkozni. A probléma az, hogy közben minden siker, támogatás, továbblépés a mozis nézettségen alapul.

11196-producer-ferenc-pusztai_500
Pusztai Ferenc Karlovy Varyban

filmhu: Nyilván azért, mert elsősorban oda készül.

Pusztai Ferenc:
Igen, de most el kell dönteni, hogy egy megtérülésalapú, hosszútávú üzleti modellról vagy kultúrafinanszírozásról beszélünk, mert a kettő nem ugyanaz, de mégis összemosódik, és sokszor szándékosan össze is mossák. Ha egy magyar filmet háromszázezer néző az interneten vagy a televízióban néz meg ingyen, akkor az is háromszázezer néző, akinek az adóforintjából készült az az adott film. Ha egy Mundruczó Kornél vagy egy Kocsis Ágnes filmet alig tízezer ember néz meg a moziban, akkor ugye sokan azt kérdezik, miért költötték el rá azt a sok pénzt, amikor senki nem kíváncsi rá. Holott ez nem igaz, nem csak ennyi ember nézte meg: meg kell nézni akár az indavideón is, hogy milyen nézettsége van egy-egy magyar filmnek, többéves magyar filmeket néznek meg több tízezren, vagy a tévékben és akkor még a fesztiválokról nem is beszéltünk. Természetesen az üzleti modell része, hogy egy magyar film hány nézőt termel a moziban, de az hogy az a kulturális termék más, akár ingyenes csatornákon hogyan jut el az adófizetőhöz, szintén fontos szempont. A közönségfilmnél persze szempont, hogy hova adtuk el, mennyi nézőt csinált, mennyi pénz jött vissza belőle, stb.

filmhu: A művészfilmnél ez nem szempont? El tudod adni világforgalmazónak, járod a fesztiválokat, tévék megveszik, stb.

Pusztai Ferenc:
De, hogyne. Ugyanakkor kialakult Európában egy nem túl magas magyar filmes ár, amennyiért megveszik a magyar filmeket. Nem ugyanazon az áron kelnek el a magyar filmek, mint amennyit egy francia filmért fizetnek. És a legtöbbször meg sem veszik. Nehéz eladni a magyar filmet, sokszor csak csomagban sikerül, ilyenkor még kevesebb pénzt lehet belőle kivenni. De persze, ha a magyar film minősége és elismertsége ilyen ütemben fejlődik tovább, ahogyan most, akkor ez lehet, hogy egy mérhető összeg lesz a végén. De a probléma még mindig ott van, hogy ez évekbe telik. Vegyük A nyomozó-t, ami 2008-ban volt a szemlén, 2006-2007-ben költöttünk rá pénzt. Most 2010-ben tartunk ott, hogy valami kis bevétel elkezdett befolyni a nemzetközi forgalmazásból. A pénzköltéstől számított négy év telt el, mire ott vagy a piacon, bemutatják, fesztiválozik, megjelenik dvd-n, eladod a tévének, külföldön is bemutatják, és akkor tartasz ott, hogy van belőle pénzed. Ez egészen más mentalitást igényel.

11214-makers-of-investigator_500
A nyomozó alkotói Karlovy Vary-ban




1-1  /  3

nka emblema 2012