sex hikaye

Szájtépés filmszakadásig 3.

„Lakossági fórum”

2005. szeptember 6. - Formanek Csaba
Szájtépés filmszakadásig 3.
Az infrastruktúrát biztosító „stúdiórendszer” és a hosszabb távú kiszámíthatóság tarthatja csak életben a kisfilmes műhelyeket, az állami források hiányában azonban az MMK is tehetetlen. A világ fesztiváljain kimagaslóan teljesítő fiatalok szerint a szakmán belüli élethalálharc során arról is beszélni kellene, mely filmeknek van egyáltalán jogosultsága. Tegnap délután mintegy 3 órás vita és beszélgetés zajlott a fiatal filmesek helyzetéről, filmkészítési lehetőségeikről és a kisfilmes műhelyek problémáiról.

A „szájtépést” a Magyar Mozgókép Közalapítvány és a Filmművészek Szövetsége kezdeményezte, azzal a céllal, hogy tájékozódjon a fiatal filmesek helyzetéről, gondjairól. A szervezők a teljes magyar filmfinanszírozás jelenlegi állapotát kívánják a következő 1-2 hónapban áttekinteni; a tegnapi esemény az első állomása volt annak a széles konzultációnak, ami után az MMK Kuratóriuma a tapasztalatok tükrében kialakítja majd az állami támogatások elosztásának új szisztémáját.

Előszobázás? – megismerni és befogadni az új generációt

Szomjas György filmrendező, a Filmművészek Szövetségének főtitkára bevezetőjében elmondta, hogy a fesztiváldíjakkal és a Filmszemlén is komolyan bizonyító újabb filmes generációk szakmai bekapcsolódását szeretnék elősegíteni a mostani rendezvénnyel. A produceri szövetségek mellett a fiatalokat is érinti az a pár éve húzódó probléma, miszerint az MMK alapítói köre nem fedi le a ténylegesen aktív filmszakmát. Ennek a korrekciója jelenleg jogi akadályokba ütközik, de Szomjas szerint mindenképpen fognak megoldást találni. A Szövetség katalizálni szeretné azt a folyamatot, hogy alakuljon meg a Fiatal Filmesek Fóruma, mert ha a jogi lehetőségek erre adottak lesznek, egy ilyen hivatalos szervezet képviseltetheti magát az alapítói körben.

Grunwalsky Ferenc az MMK Kuratóriumának elnöke „az érvényesülésen túli” alapproblémák feltérképezését javasolta, egyrészt a személyes alkotói törekvésekkel kapcsolatban, másrészt pedig a „kulturális iparban” elért sikerek tekintetében. Grunwalsky szerint a kisfilmek a világban mindenhol „demo-kazetták”, tárgyalási alapot képeznek, afféle névjegyként előrelépési esélyt jelentenek a becsatornázott produceri rendszerekben. „Ahol 15 díjnyertes kisfilm születik egy évben, ott egy új generáció megjelenéséről lehet szó: hová tegyük ezeket a sikereinket?” - tette fel a kérdést az elnök.

Muhi Klára hozzáfűzte, nem csak a kisfilmes műfajról kellene beszélni, hanem a dokumentum és animációs filmekről is, ahol a generációs váltás sokkal lassabban zajlik. Varga Balázs filmkritikus pedig a kisfilmek „demo”-jellegét kérdőjelezte meg, mondván, ha a rövidfilmeket csupán a nagyjátékfilm előszobájának tekintjük, úgy relativizáljuk a műfajt. Holott miért ne lehetne kisfilmre specializálódni, miként az irodalomban is létező és értékes területet képviselnek a novellisták, érvelt a kritikus.


Mindenki pókerezik – strukturális támogatást a túlélésért!

Durst György producer hozzászólásában, utalva a legutóbbi Magyar Narancsban megjelent Bozóki-interjúra is, több műhely vezetője által aláírt röpiratból idézett: nincs pályázat az első- és második filmeseknek; az animációs és dokumentumfilm lehetőségei pedig nem egyeznek meg a Kerekasztalnál született megállapodással: nem pályázhatnak előkészítésre, koprodukcióra, nincs normatív és forgalmazási támogatás sem, - ezek hiányában a jelenleg szakmailag sikeres műhelyek meg fognak szűnni, csődbe jutnak. Szájtépés helyett az MMK támogatási struktúrájának megváltoztatására van szükség, jelentette ki Durst. Források hiányában meg fognak szűnni olyan sikeres és immár hagyományos rendezvények is, mint a Mediawave, a Titanic, és még a Filmszemle is veszélybe kerülhet. „Az emberek nem fognak kimenni az utcára kiabálni a kísérleti filmért”, tette hozzá a producer. „Közvetlen, direkt módon, nekünk magunknak kell kitalálni valamilyen megoldást.”

Simó György, az MMK Kuratóriumának tagja elismerte, hogy a következő négy hónap első számú teendője a testület számára éppen az állami források biztosítása. „Nincs MMK sem, ha nincs pénz. Ki kell taposni a kulturális kormányzatból a támogatást, erővel, fenyegetéssel, ígérettel.” Azzal azonban nem érdemes foglalkozni, hogy mi van, ha nincs pénz, itt és most arról kell beszélni, mire költenénk, ha lenne, érvelt Simó. Egy-két hónapon belül a Kuratórium szeretné teljességében megismerni a filmszakma törekvéseit, és a 2006-7-es költségvetést ennek megfelelően kell átgondolni.

Czabán György, a KVB producere a strukturális támogatás bevezetését életbevágónak tartja. Arra kérte a jelenlévőket, hogy a rendszeres, évenként ismétlődő rendezvényeknek és a filmes folyóiratoknak adjanak 3-5 éves ígéretet, hogy a szükséges támogatást meg fogják kapni. „Jelenleg mindenki pókerben játszik”, fogalmazott Czabán, „ez mindkét fél számára méltatlan játék.”

A strukturális támogatás mellett érvelt több felszólaló is, arra kérve a Kuratóriumot, hogy habár közpénzből a törvény tiltja a műhelytámogatást, találjanak megoldást a probléma kezelésére. Így például felmerült a projektfejlesztés igénye, mint ami nem minősül műhelytámogatásnak, valamint a színházakhoz hasonló támogatási szisztéma keresése.

„A nemzetgazdasági zavarokat én sem értem, pedig oktatom az egyetemen”, vette át a szót Bod Péter Ákos kurátor, majd hozzátette: a strukturális támogatás lehetetlensége az államháztartási törvény hibájából ered, és hogy a színházak helyzete azért más, mert önkormányzati háttérrel is bírnak. „A többéves finanszírozás valóban hatékonyabb lenne, de az MMK is csak egy-egy évre kapja meg a költségvetését, így nem kötelezheti el magát hosszabb távra.”

Szétaprózás, csomagolás, legitimitás – finanszírozási stratégiák

Mátyássy Áron fiatal filmes úgy látja, a filmszakmán belüli élethalálharc során sokan kiváltságuknak tekintik, hogy filmet kell csinálniuk, amikor pedig akadályok merülnek fel, jönnek a számonkérések. Holott arról is kellene beszélni, hogy milyen filmek születnek, és melyeknek van létjogosultsága. Így például érdemes lenne átgondolni, hogy a szétaprózás helyett csak 5 kisfilmet kellene támogatni egy évben, viszont azok megfelelő körülmények között készülhetnének el.

Honnan erednek az indulatok?
Báron György

Báron György filmkritikus, a 4K szakkollégium tagja viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a keretösszeg szétaprózása ahhoz vezethet, hogy a pénzek elakadnak és sokáig állni fognak, ha viszont nagyon kevés filmet támogatnak, akkor túl nagy minőségi felelősség hárulna egy-egy alkotásra.

Lóth Balázs, a Celluloid Műhely vezetője szerint ugyanakkor pár százezres tétel is sokat segíthetne a kisfilmeseknek, az ilyen pályázataikat azonban sorra elutasították az MMK-nál. Az egykor 40 tagot számláló Celluloid Műhelyben jelenleg szinte senki sem aktív, állítja Lóth, pedig az egyszemélyes produceri műhelyekkel szemben ott kialakulhatott egy demokratikusabb műhelymunka. A párbeszéd elindult, most azonban, források híján úgy tűnik, nincs tovább.


A stúdiótámogatásokról Szomjas György úgy véli, a kisfilmek esetében jogos igényről van szó, de meg kell találni a hozzá vezető megoldást. A csomagtervek pályáztatása ugyanakkor éppen azért szűnt meg, mert egyensúlyt szerettek volna állítani a producerek és a rendezők között. Többször lehetett ugyanis tapasztalni, hogy a producerek az egyik nagyfilmtől a másiknak passzolták át a pénzeket. Simó György pedig hozzátette: annak idején nagyon sokan éppen abban voltak érdekeltek, hogy lebontsák a stúdiórendszert. Ugyanis a stúdiók legitimitása bonyolult kérdés. Ha újra kialakulna a bevett stúdiók egy bizonyos köre, akkor kívülről ismét nagyon nehéz lenne érvényesülni.

Üzlet vagy kulturális misszió?

Novák Emil rendező-operatőr szerint olyan filmeket kell készíteni, amik a piacon is megállják a helyüket, üzletet kell csinálni, és akkor nem kell az állam pénze után keseregni. A BBS-t feltámasztani kívánó Cs. Nagy Sándor az MMK-tól csupán az indulás lehetőségét várná, koncepciójuk az EU-s források bevonását célozza. Janisch Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a mai technikákkal 0 Ft-ból is lehet bizonyítani, a belépés tehát lehetséges, „a stúdiórendszer szörnyűségét nem szabad visszasírni.” 

Csupán az indulás lehetőségét várná
Cs. Nagy Sándor, Vízner Balázs és Szomjas György

Hutlassa Tamás producer szerint nem lehet csupán üzleti szempontból megközelíteni a filmkészítést, hiszen az felfogható kulturális misszióként, értékteremtésként is, ekkor pedig az állami támogatás kategóriájába esik. A fiatalok igénye a biztonságos, kiszámítható filmkészítésre teljesen helyénvaló, és az állami támogatások fölött rendelkezőknek kell meghatározni, hogy szeretnének-e kisfilmeket, és hogy milyen nagyságrendben. Ehhez aztán ki kell alakítaniuk a megfelelő szisztémát. A labda tehát az öregeknél van, állítja Hutlassa.

Gerő Péter úgy látja, a filmgyár megszerzése, felújítása és felszerelése az egyik alapvető feladat volt már korábban is. Ezt az infrastruktúrát kellene odaadni a filmeseknek, a pályázatok pedig akkor tényleg a produkciók finanszírozását célozhatnák meg. 

Ösztönfilmek, indulatok és a „recskázó” Tarantino

Báron György a vitát illetően arra lett volna kíváncsi, honnan erednek azok a mély és tagolatlan indulatok, amelyek a filmhu fórumán jelennek meg a filmfinanszírozást illetően. Muhi Klára szerint ennek az lehet az egyik oka, hogy a filmtörvény felfűtötte a hangulatot, Mátyássy Áron viszont úgy látja, az indulatok mögött az „ezt én is meg tudnám csinálni” érzése áll. A digitális technika révén ma már mindenki filmrendező lehet, a nagy költségvetésű produkciók esetében azonban más felkészültség szükséges, és a felelősség is sokkal nagyobb. Mátyássy úgy érzi, az indulatos fórumozók a nézők problémáit vetik fel, de a nagy maszatolás közepette összekeverednek a „kameratöltőtollas” és a nyugati-kereskedelmi típusú mozgóképgyártás szempontjai.

Simó György szerint a világon mindenhol az csinál filmet, aki tud. „Darwinistább” szemléletre bíztatta a jelenlévőket, utalva a videótékában 25 évig „recskázó” Tarantinóra. Az ipartól pedig nem kell félni, állítja Simó, hiszen az is egy megélhetési terepet jelent a szakmának. „Azt kell feltérképezni, hány kapunk és hány labdánk van, ezek között a lehetőségek között kell képezni magunkat.”

Mátyássy szerint Magyarországon ösztönfilmezés zajlik, mindenki zsigerből rendez. Vannak akik nagyon betalálnak, de a szakmai tudás mindig kérdőjeles. Ennek hiányában – mint például a hiányzó forgatókönyvírói szakma kiképzése – mindig véletlenszerű, kik futnak be.

Grunwalsky is amellett érvelt, hogy a szakmát meg kell tanulni. Ehhez viszont a mai világban egyre terebélyesebb adminisztráció tartozik, hiszen mindenki retteg a maffiától, a hamis számláktól, stb. A szakma bonyolult, lépcsőzetes dolog, és erre kell egy korszerű rendszerrel válaszolni.



Címkék

beszámoló , szakma


(27) 
Hozzászólások
27-25  /  27
2005. szeptember 19. hétfő, 12:59#27| torolt felhasznalo
Evetke13 hozzászólását a filmhu moderálási elvei miatt töröltük.
További jó fórumozás!

Üdv:
filmhu
2005. szeptember 16. péntek, 18:21#26| torolt felhasznalo
Utsó hozzászólásom a vitához, ami természetesen nem vita, mivel úgy tűnik, sokkal fontosabb számodra, hogy beszólj, minthogy elgondolkodj azon, amit írok. Azt alapból nem értem, hogy miért gondolod rólam, hogy mérföldes írónak tartom magam, vagy akárminek is, meg miért gondolod, hogy az általad vélhetően nem olvasott regényemet - amit egyébként nulla állami támogatásból jelentette meg egy magánkiadó- bárhogyan is minősíti, hogy milyen a helyesírásom, vagy egyáltalán a gondolataimat mennyire minősíti az, hogy egy ilyen fórumon milyen szabatosan és nyelvtanilag helyesen fejezem ki magam. Végül is ebből is csak az látszik, hogy a legkevésbé az fontos számodra, hogy valaki más érveit alaposan végiggondold, egyszerűbb leírni, hogy egy nagyképű fasz vagyok, aki még helyesen sem tud írni. Én meg pont az gondolom, hogy a magyar filmkultúra mélyrepülésében alaposan benne van a kritikai közeg. A kritikusok, hozzászólok vagy ajnározzák, esetleg barátilag "hátbaveregetik" a művet, vagy jó durván, beszólósan lehúzzák. Komoly szakmai vitát nagyon ritkán tapasztalok. Szóval a kritika éppen annyira színvonaltalan, mint a filmek. Végül pedig, ha ötödszörre is írom le, talán meg fogod érteni, amit te kétségbe vonsz, az maga az állami szerepvállalás. Hogy mi működik színvonalasan vagy sem, azon lehet vitatkozni az egészségügytől a filmkészítésig, de ez nem jelenti azt, hogy ki kell vonulnia az államnak, mint támogatónak. Elvileg persze megteheti ezt bármelyik területen. Szerintem például az egészségügy nem működik színvonalasabban, mint a filmkészítés. Mindenesetre Európa nagyon erősen államközpontú, és minden országban kiemelt szerepet kap a kultúra támogatása. Itthon, lévén a magánszponzoráció még erőtlen, szinte mindenki, aki nem a Dáridó féle kultúrában dolgozik, valamilyen módon kötődik állami forrásokhoz. Szerintem te is, ha esetleg kritikákat írsz államilag támogatott helyeken. Magyarul én ebben a rendszerben gondolnék el egy másik finanszírózási módot. Egyszerűen erről van szó. Amit meg magamról írtam, azért tettem, hogy mutassam: egyrészt nem ebből élek, de nem is érzem magam kirekesztettnek. Nem a sértődöttség beszél belőlem, hanem próbálom megérteni a magyar filmkészítés bajait. Na, ennyi!
 
Előzmény: torolt felhasznalo #25
 
2005. szeptember 15. csütörtök, 01:59#25| torolt felhasznalo
Kérlek, talán ne keverd már össze az egészségügyet meg az oktatást avval, amikor egyesek sok-sok pénzekből nézhetetlen szemeteket "forgatnak". Hihetetlen, hogy azt mered gondolni, hogy a magyar "filmesek" jelentősége vetekszik az egészségügy, illetve a közlekedés jelentőségével, meg hogy bármilyen szempontból is számítana, hogy ki meddig ír egy karakterhalmazt, amit utóbb, nem kevés ambícióval (mert az mindig van, de mennyi!), könyvnek nevez nagy bátran. Legfeljebb túlteng egyesek önérzete - azt gondolják, hogy ők megérdemlik a világ figyelmét, az emberek elismerését, meg ilyeneket - ennyi van, nem több (gyakori szindróma a "magyarfilmesek" és a "magyarírók" közt). Az meg magánügy, orvosolja mindenki saját erőből, ennek ugyan semmi köze nincs a közpénzekhez, ha erre egy fillért adnak, már az is sok. Nem kell ám mindenkinek és akárkinek filmet forgatnia, meg könyveket írnia. Ábrándozás a nagyságról, erről szólna ez az egész.

Nathan Adler

PS.: Teszem hozzá, a "pikkirt" az pikírt. Attól, hogy valaki mérföldes nagy író, még illene tudnia helyesen írnia, legalább a saját anyanyelvén.
 
Előzmény: torolt felhasznalo #24
 

nka emblema 2012