sex hikaye

Tényleg veszélyben a 20 százalék?

Nagyobb a füstje...

2010. február 11. - Schreiber András
Tényleg veszélyben a 20 százalék?
Éppen csak megválasztották az MMKA új kuratóriumát, máris újabb hírek adhatnak okot a pánikra. A DLA Piper nemzetközi gazdasági jogi iroda múlt héten napvilágot látott sajtóközleménye szerint a társasági adóról szóló törvény decemberi módosítása és az Európai Unió Versenyhivatalához benyújtott cseh filmtörvény miatt már idén kevesebb alkotás készülhet Magyarországon.

„Bár az Európai Unión belül számos állam működtet filmtámogatási rendszert, a kelet-közép-európai régióban eddig egyedül Magyarország vezetett be átfogó pénzügyi ösztönző rendszert. Ennek lényege, hogy hazai nyereséges cégek adókedvezmény ellenében támogatást nyújthatnak a filmet Magyarországon gyártó társaságok számára. A támogatott produkció e megoldással a költségvetés akár 20 százalékát is fedezni tudja, miközben a támogató az összeget az adóalapjából és az adójából egyaránt levonhatja. Ily módon a támogatást adó vállalkozó az adott évben gyakorlatilag a társasági adókulcs mértékével (idén ez 16-ról 19 százalékra növekedett) megegyező hozammal fektetheti be a támogatásra szánt összeget. Februárban Csehország is hasonló programot kíván bevezetni.

A befektetők bizalmát azonban jelenleg elsősorban nem a külső versenytársak jelenléte, hanem a hazai jogszabályi környezet ingathatja meg. A társasági adóról szóló törvénybe ugyanis egy olyan rendelkezés is bekerült, hogy a támogató az adóalapból csak akkor vonhatja le a támogatás összegét, ha a támogatott produkciós társaság igazolni tudja, hogy a 20 százalékos támogatás nélkül is képes nyereséget elérni. Minderre a gyakran csak az adott film elkészítésére alapított cégek nyilvánvalóan nem lesznek képesek.” – áll a DLA sajtóközleményében.

A magyar filmtámogatási rendszer kidolgozásában már a kezdetektől résztvevő Abacus-Consult gazdasági tanácsadó cég vezetője, Csutak Tamás szerint azonban a pénzügyi kormányzat már az év végén belátta, hogy a társasági adózás megváltoztatásával kedvezőtlen helyzetbe kerülhet a magyar filmipar. „Nem kívánom elbagatellizálni, de tulajdonképpen egy adminisztrációs hibáról van szó, a jogalkotó szándéka ellenére kimaradt egy kitétel a társasági adózás megváltoztatásakor, nevezetesen az, hogy a filmalkotáshoz nyújtott közvetett állami támogatásnak nem szükségszerű feltétele, hogy a támogatott projekt a támogatás nélkül is nyereségesnek minősüljön” – ecsetelte a helyzetet Csutak Tamás. A filmregisztrációt is végző KÖH Filmiroda vezetője, dr. Taba Miklós érdeklődésünkre hozzátette, bár alig telt el egy hónapnál több a filmprodukciókat hátrányosan érintő jogszabálymódosítás hatályba lépésétől számítva, a kérdéses időszakban nem láttak visszaesést a 20 százalékra igényt tartó, így a Filmirodánál regisztrált produkciók számában.

Kérdés, hogy mennyire bíznak a filmesek a Pénzügyminisztérium gyorsaságában – információink szerint a múlt héten Oszkó Péter pénzügyminiszter egyeztetett a filmszakma képviselőivel, és ígéretet tett az „adminisztrációs hiba” mihamarabbi orvoslására. A következő hetekben az újbóli, a filmeseket pozitívan érintő kitételt már tartalmazó törvénymódosítás a parlament elé kerül. Gondot jelenthet azonban, hogy a jelenlegi plénum a választások miatt már csak két hétre ül össze: egyéb napirendi pontok elsőbbsége esetén előfordulhat, hogy az új képviselő-testületre maradna a törvénymódosítás jóváhagyása – ebben az esetben minimum öt hónapot csúszna a döntés.  

A DLA Piper sajtóközleménye a társasági adózás kedvezőtlen módosítása mellett az erősödő  régiós versenyt is problémásnak ítéli. „A cseh kormány néhány héten belül, az Európai Bizottság jóváhagyását követően a magyarhoz hasonló, a filmgyártási költségek 20 százalékának visszatérítését lehetővé tévő programot indít. Csehországban, amely a rendelkezésre álló infrastruktúra és a kedvező gyártási költségek miatt az évtized elején még a nagy nyugati filmprodukciók egyik kedvelt helyszíne volt, az évtized közepére 70 százalékkal esett vissza a külföldi produkciók száma, amelyek egy része éppen Magyarországon talált kedvezőbb feltételekre. Várható tehát, hogy a cseh intézkedés ezúttal negatív hatást gyakorol a magyarországi filmiparra. Nem szólva arról, ha a cseh példát esetleg más régiós államok is követik majd.” – vázolja a helyzetet a DLA.

Csutak Tamás és Taba Miklós sem tart egyelőre a cseh filmtörvénytől – elmondták, a hazai adókedvezménnyel támogatott filmfinanszírozási rendszer és a folyamatosan bővülő infrastruktúra megfelelő versenypozíciót biztosít a magyar filmipar nemzetközi státuszának fenntartásához. „Ha mégsem – tette hozzá Csutak –, akkor válik aktuálissá a kérdés, amelyen a magyar kormányzatnak kell elgondolkodnia: hogy olyan magas hozzáadott értékű, képzett munkaerőt foglalkoztató stratégiai ágazatnak tekinti-e a filmgyártást, amelyet érdemes esetleg 20 %-nál magasabb mértékű közvetett állami támogatásban is részesíteni. Ahogy az USA egyes államaiban is 20 százaléktól 40 százalékig ugrál az adóvisszatérítés mértéke. Vagy hogy a cseheknél maradjunk: már 2005-2006-ban is szerettek volna a magyar szabályozáshoz hasonlót bevezetni, de a cseh pénzügyi kormányzat akkor még nem érezte szükségét.”






nka emblema 2012