Uno - a jövő vírusa - beszélgetés Dyga Zsomborral és Lovas Balázzsal
Befejeződött Dyga Zsomborék legújabb kisjátékfilmjének forgatása. A Séta, a Gyilkosok, az ’öcsögök és a Tempo után a filmműfajok skálájának újabb tagjaként az Uno – magyar filmeknél ritkaságszámba menően – science fiction, mely a csapat korábbi munkáihoz hasonlóan nem nélkülözi az üldözéses-lövöldözős akciójeleneteket sem. Ezt a némileg horrorisztikus utópiát a 2002-es Filmszemlén láthatja majd a közönség. A rendezővel és a forgatókönyvíróval beszélgettünk.
- Most, a második forgatási nap estéjén, mennyire vagy megelégedve az eddigi munkával?
Dyga Zsombor: Fontos, hogy ne csupán azért vegyünk fel egy snittet, hogy meglegyen, a lényeg az, hogy amit felveszünk, azzal tényleg meg legyünk elégedve. Amit eddig megcsináltunk, az abszolút jó.
- Hogyan jött létre a Miésabarátaink Produkció?
D. Zs.: Az operatőrrel, Horváth Árpáddal nagyon régóta ismerjük egymást, egy gimnáziumba jártunk, ugyanaz volt az érdeklődési körünk. Tulajdonképpen már régóta arra készültünk, hogy valami ilyesmit csináljunk, amit most. A többiekkel véletlenek folytán találkoztunk és kerültünk közel egymáshoz. Azóta egyébként a nevünket is megváltoztattuk Akna Filmre.
- Sokszor hasonlítják más filmekhez munkáitokat. A Tempot a Lé meg a Lolához, az ’öcsögöket Lars Von Trier Idiótákjához. Mit gondoltok erről?
Lovas Balázs: Ez valószínűleg abból fakad, hogy a videótékák nemzedéke vagyunk, mindenfélét megnézünk, ezért a mi kultúránk sokkal inkább táplálkozik azokból a dolgokból, amiket a képernyőn látunk, s nem annyira a könyvekből. Filmjeink bizonyos szinten - már csak annak okán is, hogy zsánerfilmekről van szó – sablonokból épülnek fel. De ezekhez a sablonokhoz, amik tulajdonképpen műfaji elvárások, hozzáadódik egyfajta sajátos, a magyar körülményekhez alkalmazkodó íz, és persze az egyéni hangvételünk is.
- A jelenlegire milyen filmek hatottak?
L. B.: Ez a némileg horrorisztikus sci-fi valahol a Mad Max világképét idézi fel, de sokkal inkább elődjének tekinthetjük Luc Besson Élethalálharcát, vagy a Pitch Black című filmet. Leginkább azonban csak a világa hasonlít rájuk, remélem, hogy annál több egyéniséget tudtunk adni a történetnek, mintsem hogy egyszerű másolatnak nevezhetnénk azt.
- Mi a történet?
L. B.: Az Uno valamikor a holnapok holnapján játszódik egy meghatározatlan időben, ahol az emberi civilizáció szinte a legprimitívebb fokra fejlődött vissza. Az emberi fajt egy különös vírus tizedeli, amely egyre rosszabbodó gennyes kiütések formájában jelentkezik. Ebben a világban összeállt egy különleges szervezet, az ún. futároké, akik bázisról bázisra járnak, és egy különleges hátitáskát próbálnak meg eljuttatni egyik helyről a másikra. Valahol a buckák között azonban megbújik a Gonosz is, afféle kannibálszerű, rejtőzködő fantomok hordája, akik szintén a hátizsákra és annak tartalmára pályáznak. A bonyodalom akkor kezdődik, amikor a főszereplő futárfiú a hátizsákkal beleesik az ellenség csapdájába, megsérül, és úgy tűnik, nem tudja teljesíteni küldetését. Ekkor vetődik arra egy lány, aki egyfajta nővérként a betegek nyomában jár a lepusztult világban. A nővér úgy dönt, befejezi a küldetést. Magával viszi a táskát, a futárfiú később odaérkező társa azonban a lányt tolvajnak hiszi és a nyomába ered. Innentől fogva elkezdődik a nagy üldözés és rohanás – ami korábbi munkáinknak is visszatérő eleme -, cél a táska tartalmának megszerzése. A szálak végül a bázison futnak össze, ahol összecsap jó és rossz, futárok, kannibálok, és kiderül, hogy tulajdonképpen mi is az a titok, ami a harc hátterében áll.
- Hogyan történt a szereplőválogatás?
L. B.: Olyan fiatal, markáns arcú színészeket kerestünk meg, akiket már láttunk játszani valahol. Így esett a választás Nyitrai Illésre, aki a Macerás ügyekben, és Hajdu Szabolcs korábbi filmjeiben is szerepelt. Réthelyi Andrást, filmünk főszereplőjét ismertük egy korábbi független filmből, az OFF fesztiválon vetített Bonus Trackből. Már akkor feltűnt szuggesztív fizikuma. Legutóbb Török Feri Moszkva tér című filmjének egyik mellékszerepében láthattuk: ő volt a Csömör nevű srác. (Ha jól tudom, Mundruczó Kornél új filmjében is szerepel.) Egész egyszerűen felhívtuk és ő vállalta. A futárok főnökének szerepét Albert Péter alakítja. Vele régóta ismerjük egymást, már első nagyjátékfilmünkben is szerepelt. A főszereplő Homonnay Katát pedig Illésen keresztül ismertük meg.
- Van valami jelentősége, hogy egyetlen női szereplő van az Unoban?
L. B.: Különösebb tudatos dolog nincs e mögött, eléggé férfiközpontúak vagyunk hősügyileg. Így utólag tekintve azonban megnő a jelentősége annak, hogy ebben a lepusztult filmben egyetlen nőnemű egyedet találtunk, ettől ő lesz a nagybetűs Nő, a Gondoskodó, az Anya.
- Sokféle műfajt kipróbáltok, ez valamiféle tudatos koncepció? Most készülő filmetek is új műfajjal, mégpedig a sci-fi műfajával áll elő.
L. B.: Alapkoncepciónkhoz tartozik, hogy megpróbáljunk újfajta, hazai filmeknél szokatlan zsánerű szórakoztató filmeket csinálni az akciófilmtől a krimin, a thrilleren át a romantikus vígjátékig. Ebbe ugyanúgy beletartozik a sci-fi műfaja is.
D. Zs.: Sokféle műfajt kipróbálunk, ami mögött egyrészt az a célkitűzés áll, hogy elérjük azt, hogy igényes, de ugyanakkor közönségszórakoztató filmeket tudjunk létrehozni. A másik oldal pedig egész egyszerűen az, hogy olyan filmeket készítünk, amilyeneket mi is szeretünk nézni. Ebbe sok minden belefér, szinte minden műfaj.
- Mi lesz a következő?
L. B.: Egy viszonylag visszafogott vidéki agrothriller lesz. Ha nem jönne rá össze a pénz, akkor is biztos, hogy fogunk nagyjátékfilmet forgatni, csak minimális összegből, egy kamerával, semmi smink, semmi díszlet… csak ami adott. Ez esetben valószínűleg anyukáink kedvére fogunk tenni, és egy romantikus vígjátékot csinálunk. Hogy ne csak komor és sötét hangvételünkről híresüljünk el…
- Visszatérve a most készülőre: az Uno némafilm lesz, íródott hozzá zene?
D. Zs.: Az Uno csak annyiban lesz néma, hogy a szereplők egy árva szót sem szólnak benne, mindent képekkel mesélünk el, de a hangok is nagyon fontos szerepet kapnak. Eredeti és jelenlegi koncepciónk szerint valóban nem lesz zene sem a filmben. Ez sokkal veszélyesebb vállalkozás, de ugyanakkor sokkal erősebb tud lenni tőle a film.
- Mikorra várható a bemutató?
D. Zs.: A Szemlére összehozzuk valahogy, bár jelenleg csak arra van pénzünk, hogy leforgassuk a filmet, még arra sincs pénzünk, hogy a laborban lehívják a nyersanyagot. Az azonban biztos, hogy február elsején már lesz belőle egy kópia.
Tölts le minél többet! Jelenet- és werkfotók, storyboard-képek a filmhuUno-galériájában.
fotó: Elek Judit