Nyomtatás
kostenlos porno deutsch porno free porn titten porno gratis porno porno

A passió

A fájdalom 12 órája


2004. március 24. - Miklós Gábor


Bemutató: 2005. március 24.



A passió
Festőiség és naturalizmus: a két legfontosabb összetevője a Kálvária legutolsó nagyszabású filmes adaptációjának, melyet az amerikai premier jól-menedzselt botrányai már kellőképpen az érdeklődés középpontjába állítottak. Ugyanakkor a nézőtéren történt sajnálatos események tekinthetők a történet valóságos és egyenesen a jelenbe nyúló kiterjesztésének is, vagyis mintha az emberen túli, krisztusi szenvedés ezúttal valószerű ábrázolást nyert volna, azaz vagy átélhetetlent, vagy kibírhatatlant.

Mel Gibson, mint filmrendező (A rettenthetetlen, 1995) ismét egy nagyszabású elképzelését váltotta valóra, úgy vélem, teljes sikerrel. A kitűzött cél: Jézus szenvedés-történetének filmre vitele volt, a lehető legnaturalisztikusabb, de ugyanakkor festői módon, vagyis a cselekmény befogadhatóságát és élvezhetőségét is szem előtt tartva. A film keletkezéstörténetének kezdőpontját Mel Gibson megtérése jelentheti, mikor is – egy vele készült interjúban elmondottak alapján – egy öngyilkossági kísérletét isteni jelenés akadályozta meg. De mielőtt eltévednénk a különféle misztikus körülmények között, melyek az átlag mozi nézőt remélhetőleg kevésbé hatják meg, mint maga a filmélmény, nézzük a tényeket. A passió operatőreként működő Caleb Deschanel (A hazafi, Twin Peaks) a rendezői instrukcióknak megfelelően olyan képi világot próbált megteremteni, mely leginkább Caravaggio erőteljes fény-árnyék kontrasztra épülő, direkt, sötét és spirituális, furcsán távolságtartó stílusára emlékeztet.

Azt hiszem, a nézőnek e téren nem találhat kivetni valót: a film látványvilága, festőisége igazán első osztályú. A képek gyönyörködtetnek, szépségükben a történet „túlvilágiságára”, mitikus fennköltségére utalnak. E néhol ténylegesen „greenaway-i” magasságokat elérő képi megvalósításban remekül közrejátszik a Maurizio Millenotti (Hamlet) jelmeztervező által saját kezűleg készített sötétbarnás árnyalatokra festett ruhák és kiegészítők, vagy a Bach és Handel teremtette hangulatokra építő zenei aláfestés. A film további (és egyedülálló) különlegességének számít a filmben használatos arámi nyelv. Ez az ősi sémita, mára már holt nyelvnek számító (bár a Közel-Keleten még szórványosan használt) nyelv Krisztus korában a terület „világnyelvének” számított. Gibson egy bizonyos William Fulco atyát (az arámi nyelv egyik legismertebb kortárs szakértője) kérte föl, hogy a teljes szövegkönyvet lefordítsa arámi nyelvre, így a rómaiakat kivéve (akik latinul kommunikálnak) minden színész ezen a nyelven tanulta meg a film szövegét. Mindez tovább emeli a mű archaikus hangvételét, a korhűség illúzióját. A film főszereplője, a Jézust alakító James Caviezel (A pokol lovasai, Monte Christo grófja) is igazán az első komolyabb megpróbáltatásokkal járó filmjének tekintheti A passiót, melyben esetenként napi 10 órás sminkelésnek is alá kellett vetnie magát.

A szenvedést a maga realitásában átélni






















A történet, mely Názáreti Jézus utolsó 12 óráját mutatja be, mindenki számára ismert: Jézust az utolsó vacsora után Júdás közbenjárására a Gecsemáné-kertben elfogják, meghurcolják, majd a Kajafás főpap által felhergelt nép zavargásaitól tartó Pilátus engedélyével keresztre feszítik. A Máriát alakító román színésznő, Maia Morgenstern (Odüsszeusz tekintete, A Witman fiúk) hihetetlen átéléssel alakítja a fia elvesztésének fájdalmától meggyötört Szűzanyát. A Kálvária során szép lassan az ő fájdalmas arcához szürkülő és öregedő Mária Magdolnát alakító fiatal szépség, Monica Bellucci (Maléna, Mátrix II-III.) is érzékeny kontrasztot visz a filmbe. A szereplők közül érdemes még kiemelni Rosalinda Celentanónak a nemileg meghatározatlan, szuggesztív arckifejezésű Sátán alakítását.

A filmmel kapcsolatban felmerült az antiszemitizmus vádja, mely – érzésem szerint – nem igazán megalapozható (de ezt mindenki döntse el maga). Hiszen az a felfogás, miszerint Pilátus és Heródes személyéről a felelősséget a film hangsúlyosan(!) a zsidó nép vállára helyezi, pontosabban a nép ellenségességét még Pilátus szemében is érthetetlennek tűnteti föl, voltaképp lehetséges értelmezési lehetőség, mely a Biblia ismeretében (lásd például Pilátus szimbolikus kézmosása) egy csöppet sem önkényes. Ugyanakkor A passió egyértelműen hangsúlyozza a korabeli szemita lakosság egy részének másként (a fősodortól eltérő) gondolkodását, melynél fogva a vád egyáltalán nem érthető.

A passiót mindenkinek ajánlom figyelmébe, vallási  hovatartozástól függetlenül! A keresztényeknek elsősorban azért, mivel a megváltás lényege éppen abban áll, hogy Krisztus emberként (!) szenvedte végig kálváriáját, ezért érdemes a szenvedést a maga realitásában átélni, s nem a mese jótékony ködén át szemlélni. Úgy általában pedig azért, hogy ezúttal is láthatóvá váljék mindenki számára, mit jelenthet a hit, és mit képes az ember elérni általa….és persze, hogy hová vezethet, ha nem párosul lemondással és végtelen megértéssel!




Címkék

premier , kritika





a cikket az alábbi linken találod:

© 2010 filmhu - a magyar moziportál | http://www.magyar.film.hu |