Nyomtatás
kostenlos porno deutsch porno free porn titten porno gratis porno porno

A vörös sárkány (Red Dragon)

A fogorvosok ajánlásával


2002. október 31. - Horeczky Krisztina


Bemutató: 2002. október 31.



A bárányok hallgatnak után tizenegy, a Hannibált követően egy évvel ismét kimutatja foga fehérjét Dr. Hannibal Lecter, Brett Ratner A vörös sárkány c. rémfilmjében, melynek mottója: „Hogyan húzzunk le még egy bőrt a bariról?”Ratner (Pénz beszél, Csúcsformában, Segítség, apa lettem!) vállalkozása számos buktatót rejt magában; a rendező egy-kettőt ügyesen kikerül, de néha látványosan elhasal.
Emberi fogyasztásra alkalmas
Hopkins és Norton
A vörös sárkány
- Thomas Harris 1981-es regényének filmes adaptációja, amely hét évvel előzte meg kultikus könyvét, A bárányok…-at - azok után mutatja be a nézőnek Hannibált, hogy az már tisztában van vele, kicsoda is ő.
El lehet bíbelődni olyan részletekkel, hogy mostan megtudjuk, hogyan kapta el a film végére több sebből vérző, elszánt FBI-nyomozó (Edward Norton) a kulináris élvezetek rajongóját, de ez még PR-fogásnak is suta próbálkozás ahhoz, hogy az emberhús-zabáló kriminalisztikai szakértő szerepében újra kamera elé álljon Anthony Hopkins.

A film legnagyobb problematikáját – és ez részben dramaturgiai kérdés – abban látom, hogy meglehetősen ügyetlen fogásnak tűnik két újkori kannibált belegyömöszölni egy történetbe, még akkor is, ha nyilvánvaló, egyikük, a Fogtündér (Francis Dolarhyde-ként anyakönyvezve) tökéletesen copyright-olja rajongása tárgya emberölési módszereit.

Thomas Harris regényének elvitathatatlan érdeme, hogy remekül játszik az emberi jellem finomságaival. Kiváló ötlet William Blake művészetének beemelése az irodalmi műbe, és ezt a szálat a film ugyanolyan mesteri módon bontja ki, ahogyan nagyszerű a világtalan Emily Watson karaktere is.

Több sebből vérzik
Ed Norton Philip Seymour Hoffmannal és Harvey Keitellel küzd
Brett Ratner munkájának további erénye Ralph Fiennes színészi munkája. Fiennes - akinek szerepköre, Cronenberg Pókjának köszönhetően is, az utóbbi években örvendetes módon alakul – bravúros megoldásokkal képes ébren tartani a néző figyelmét: egyszerre esendő, szánni való, börtönéből kitörni képtelen, gyermeki-torz lelkű férfi, továbbá pengeagyú, kegyetlen mészáros. Fiennes fölényes magabiztossággal uralja szerepét, és bár értelmetlen az összehasonlítás, meggyőzőbbnek tűnik, mint „kollégája”, Hopkins, aki ezúttal ügyesen kapja elő motyójából jól ismert, és persze kiválóan prezentált kliséit.

A vörös sárkány legnagyobb vesztese Edward Norton, aki a lehetőségekhez képest megnyugtató eredménnyel küzd az FBI-nyomozó untig ismert panelekből összebarkácsolt figurájával (hátat fordítva a szakmának, békés sziget-nyugalom, Hannibal karmai között, a család menekül, a kép összeáll, vészhelyzet, vitorlázás a napnyugtában).

A cinikus kritikus kekeckedéseinek ellenére: Brett Ratner filmje emberi „fogyasztásra” tökéletesen alkalmas, élvezetes munka. Fiennes-hívek és tattoo-rajongók mellett a műfaj ínyencei is bökjenek rá az étlapról. Gyomorégés kizárva.
ANTHONY HOPKINS (Dr. Hannibal Lecter) Oscar®-díjat kapott A bárányok hallgatnak (The Silence of the Lambs – 1991) című filmben nyújtott teljesítményéért, majd ugyanerre a díjra jelölték A napok romjai (The Remains of the Days) és a Nixon című produkciókért. A napok romjai meghozta neki a Brit Film és Tévéakadémia (BAFTA) díját is legjobb színész kategóriában. 1993-ban az Árnyékvilág (Shadowlands) főszereplője volt Debra Winger oldalán, hatalmas kritikai sikert aratva. 1998-ban a legjobb mellékszereplő Oscar®jára jelölték az Amistadban nyújtott teljesítményéért.
 1998-ban a Ha eljön Joe Blackben (Meet Joe Black) és az Ösztönben (Instinct) játszott, majd a Shakespeare Titus Andronicusából készült Titusban, ahol Jessica Lange volt a partnere. 2000-ben A Grincs (Dr. Seuss' How The Grinch Stole Christmas) narrátora volt.
 További fontosabb filmjei: Howard's End – Szellem a házban, Dracula (Bram Stoker's Dracula), Szenvedélyek viharában (Legends of the Fall), Promenád a gyönyörbe (The Road to Wellville), Túlélni Picassót (Surviving Picasso), A vadon foglyai (The Edge), Zorro álarca (The Mask of Zorro), Elefántember (The Elephant Man), A híd túl messze van (A Bridge Too Far). Rendezőként az August című produkcióval mutatkozott be 1995-ben, amely Csehov Ványa bácsijából készült. Ő játszotta a címszerepet és ő komponálta a zenét is a filmhez. Kétszer érdemelte ki az amerikai televíziózás legrangosabb díját, az Emmyt: A Lindbergh-bébi elrablása (The Lindbergh Kidnapping Case – 1976), The Bunker (1981).
 Hopkins 1938. december 31-én született a walesi Port Talbot melletti Margumban, egy bankár egyetlen fiaként. 17 évesen jegyezte el magát a színészettel. Lelkesedésének és zongoratudásának köszönhetően 1955-57 között a patinás Welsh College of Music and Drama ösztöndíjasa lehetett.
 1960-ban figyelt fel rá Sir Laurence Olivier, aki akkor az Old Vic Nemzet Színház igazgatója volt. Két évvel később Hopkins már Oliviert helyettesítette Strindberg Haláltáncában. Első filmszerepét 1967-ben kapta: Oroszlánszívű Richardot alakította a The Lion in the Winter című filmben. Jelölték a Brit Akadémia díjára, a produkció pedig elnyerte a legjobb film Oscar®-ját.
Amerikai pályafutását 1973-ban kezdte, az első tengerentúli minisorozatban, a QBVII-ba. Egy évvel később a Broadway-n lépett fel az Equusban, ezután tíz évig Los Angelesben élt, és amerikai filmekben, tévés produkciókban dolgozott. 1984-ben visszatárt Angliába, és színházi feladatokat vállalt (Antonius és Kleopátra, Lear király). 2001-ben amerikai állampolgár-ságot kapott.

 EDWARD NORTON (Will Graham) fontosabb filmjei: Legbelső félelem (Primal Fear), Varázsige: I Love You (Everyone Says I Love You), Larry Flynt, a provokátor (The People vs. Larry Flynt), Pókerarcok (Rounders), Amerikai história X (American History X), Harcosok klubja (Fight Club), A szajré (The Score). Első rendezése az Ég velünk! (Keeping the Faith) volt.
 Nortont a legjobb színész Oscar®-jára jelölték az Amerikai história X-ért, míg a Legbelső félelemben nyújtott teljesítményével a legjobb mellékszereplő Oscar®-jelölését érdemelte ki, s elnyerte érte az Arany Glóbuszt.

 RALPH FIENNES (Francis Dolarhyde) olyan sikerfilmekkel lett nemzedéke egyik legelismertebb színésze, mint Az angol beteg (The English Patient), a Quiz show, a Schindler listája, Szabó István A napfény íze című filmje (Sunshine), az Egy kapcsolat vége (End of the Affair), az Anyegin (Onegin), a Strange Days – A halál napja, valamint az Oscar és Lucinda. Fiennes színházi teljesítményéért is a legnagyobb kritikai elismerésben részesült (Hamlet, Ivanov, II. Richard, Coriolanus).
 A suffolki születésű Fiennes 1985-ben szerzett diplomát a Királyi Drámaakadémián. 1988-ban két évre csatlakozott a Royal Shakespeare Companyhoz, és olyan klasszikus darabokban nyújtott emlékezetes alakítást, mint a VI. Henrik, a Lear király és a Szeget szeggel.
 Első mozifilmszerepét 1991-ben kapta: az Üvöltő szelek (Wuthering Heights) komor adaptációjában Heathcliff figuráját játszotta. Ezzel az alakításával hívta fel magára Steven Spielberg figyelmét, aki rábízta Amon Goeth SS-parancsnok szerepét a Schindler listájában. Fiennes rendkívüli teljesítménye nemzetközi figyelmet keltett, és számos kritikai elismerés mellett Oscar®-ra és Arany Glóbuszra jelölték.
 Az Anyegin megfilmesítése Fiennes régi álma volt. A címszerep mellett az executive produceri feladatokat is elvállalta, a rendező pedig nővére, Martha Fiennes volt.

 HARVEY KEITEL (Jack Crawford) a kortárs mozi és színház egyik legsokoldalúbb egyénisége. Jane Campion Oscar®-díjas Zongoraleckéjéért (The Piano) elnyerte az ausztrál Legjobb Színész díjat, a Bugsyért Oscar®-ra jelölték. Quentin Tarantino egyik mentora volt a rendező pályafutásának korai szakaszában, a Kutyaszorítóban (Reservoir Dogs) című filmjére ő szerezte meg a pénzt, és az egyik főszerepet is elvállalta. További fontosabb filmszerepei: Halálos gondolatok (Mortal Thoughts), Thelma és Louise, Ponyvaregény (Pulp Fiction), Füst (Smoke), Mocskos zsaru (Bad Lieutenant), Szentek és álszentek (Holy Smoke), U-571, Sátánka (Little Nicky), Alice már nem lakik itt (Alice Doesn't Live Here Any More), Taxisofőr (Taxi Driver), Krisztus utolsó megkísértése (The Last Temptation of Christ), Alkonyattól pirkadatig (From Dusk Till Dawn), A bérgyilkosnő (Point of No Return).

 EMILY WATSON (Reba) Lars Von Trier Hullámtörésével keltett először nemzetközi figyelmet. További fontosabb filmjei: Gosford Park, Végzetes végjáték (The Luzhin Defence), Hilary és Jackie, A bunyós (The Boxer), Metroland.

MARY-LOUISE PARKER (Molly Graham) válogatott filmográfiája: Sült zöld paradicsom (Fried Green Tomatoes), Grand Canyon, Az ügyfél (The Client), Lövések a Broadwayn (Bullets Over Broadway).

PHILIP SEYMOUR HOFFMAN (Freddy Lounds) fontosabb filmjei: Majdnem híres (Almast Famous), A boldogságtól ordítani (Happiness), Magnólia, A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley), Boogie Nights.
Egy olyan gyilkosnak, mint Dr. Hannibal Lecter, mindig vannak rajongói – torz lelkű emberek, akik a hajmeresztően kegyetlen gyilkosságok részleteiben elmerülve élvezkednek. Lecter puszta léte ajándék számukra, a társadalomban kiváltott felháborodás és rémület pedig kéjes örömet okoz nekik. Az ő szemükben Lecter felsőbbrendű lény.
 
 Hannibal örül, hogy rajongói vannak, különösen most, hiszen egy ideje nagyon ingerszegény környezetben él a Baltimore-i Állami Kórház közveszélyes elmebetegeknek fenntartott osztályán.

 Will Grahamnek is vannak rajongói, bár sosem vágyott rájuk. Az FBI egyik főnyomozójaként akaratán kívül médiasztár lett, sikereiről rendre a címlapokon számoltak be az újságok, köztük is a leghíresebbről, amikor sikerült elfognia Dr. Lectert. Az a képessége azonban, hogy képes a legperverzebb sorozatgyilkosok fejével gondolkodni, néhány emberben kellemetlen érzéseket kelt – őt magát is beleértve, különösen azután, hogy csaknem életét vesztette, amikor lecsapott Lecterre. Sebei begyógyultával otthagyta az FBI-t, és családjával egy floridai kisvárosba, Marathonba költözött.

 Lecter legújabb rajongója – egy könyörtelen gyilkos, aki teliholdkor mészárol le alvó családokat – azonban mindent megváltoztat. Támadásait gyomorforgató pontossággal hajtja végre, Graham régi főnökének pedig nincsen még egy olyan, a  tehetség átkával megvert ügynöke, aki bele tudja élni magát a gyilkos lelkivilágába. Graham az atlantai és birminghami tetthelyek tanulmányozása után rádöbben: ha el akarja kapni a Fogtündért, ahogyan a gyilkost elnevezték, egy ugyanolyan zseniális és beteges elme segítségét kell kérnie. Vagyis találkoznia kell esküdt ellenségével, Dr. Hannibal Lecterrel.
BRETT RATNER (rendező) először készített thrillert, A vörös sárkány egyébként az ötödik filmje. Már első munkájával, a Pénz beszéllel (Money Talks) nem várt sikert aratott, ezt követte a Csúcsformában (Rush Hour), aztán a Segítség, apa lettem! (Family Man), majd a Csúcsformában második része.
Ratner reklámfilmeket és videóklipeket is készít, hasonló sikerrel: Beautiful Stranger című Madonna-videója MTV-díjat kapott.

TED TALLY (forgatókönyvíró) Oscar®-t kapott A bárányok hallgatnak forgatókönyvéért. További fontosabb forgatókönyvei: Az esküdt (The Juror), A szenvedély rabjai (White Palace), All the Pretty Horses.

DINO DE LAURENTIIS (producer) válogatott filmográfiája: Keserű rizs, a Háború és béke, a Cabiria éjszakái, a Bosszúvágy (Death Wish), A Biblia (The Bible), a Waterloo, a Serpico, A Keselyű három napja (Three Days of the Condor), a Ragtime, a King Kong, a Lázadás a Bountyn (Bounty), a Tai-Pan, a Dűne (Dune), az Anzio, valamint a Conan, a barbár (Conan the Barbarian). Oscar®-díjat kapott legjobb nem angol nyelvű film kategóriában két Fellini-műért, az Országútonért (La strada) és a Cabiria éjszakáiért. Az általa készített filmek összesen 30 Oscar®-jelölést kaptak, és 59 nemzetközi filmes díjat nyertek el, köztük három Arany Oroszlánt, egy Arany Pálmát és három Arany Glóbuszt.


Címkék

filmnévjegy , premier





a cikket az alábbi linken találod:

© 2010 filmhu - a magyar moziportál | http://www.magyar.film.hu |