Batman-széria
Az újvilági Olympos főistene
Bemutató: 2005. november 15.
Batman, a legszívósabb „kultúrgén”
A XX. századi nyomasztó nagyvárosi lét zsigerig ható szorításából az amerikai tinédzser közönségnek Bob Kane képregénye kínált kiutat. Könnyen fogyasztható formában mutatott menekülést a 30-as évek gazdasági válságából és a fasizmus-nácizmus fenyegető árnyéka elől. Ugyanakkor nem egyszer érte a denevérember történetét az a vád, hogy olcsó ponyva, azonban a figura immár hetven éve tartó evolúciója bizonyítja, hogy az elitista személet nem nyújt igazán alkalmas keretet a vizsgálódáshoz.
Nem csak a biológiai élővilág legerősebb törvénye a természetes szelekció, a ’80-as években a darwini gondolat tovább fejlődik, ismét „felfedezi” az élettan, és alkalmazni kezdik a kultúra különböző elemeinél is. A denevérember főnixmadárhoz hasonlóan többször is képes volt újjászületni. Több-kevesebb sikerrel, de mindmáig életben maradt, sőt talán egy új sikerszéria előtt áll a sorozat.
A XX. század folyamán bekövetkezett társadalmi változások drámaian hatottak az emberi pszichére, és a lélekanalízis különböző formái hatalmas tömegek előtt váltak népszerűvé magyarázatot kínálva addig érhetetlennek tetsző jelenségekre. Azonban a hasadt lelkű, denevérkosztümös igazságosztó népszerűségét nem magyarázza meg teljesen az amerikai mozikban mindmáig népszerű vulgárpszichologizálás. Kell egy jó történet és egy univerzális hérosz is.
Először Tim Burton érkezett a hívójelre |
A legelső Batman-film kiegészítő anyagait nézve kiderül, hogy az újvilági istenek pantheonját a ’70 évek végén Supermannel kezdik filmre vinni a nagy stúdiók. A szuperhős széria következő darabja, az éjszaka sötét lovagjának legendája, amelynek filmadaptációját, egy akkor még szinte zöldfülű rendezőre, Tim Burtonre bízták. A Star Warséhoz hasonló Batman-vetítési maratont rendező rajongóknak, akik képesek egy ültőhelyükben megnézni a teljes szériát ezzel érdemes kezdeniük. A franchise darabjainak születési időrendjét követve, nem pedig a történet saját kronológiája szerint.
Batman: a mozifilm antológia 1989-1997
A legizgalmasabb bónusz anyagok a Burton és Nolan rendezte részekhez kapcsolódnak. Az első Batman-film extrái közül a Sötét lovag legendája: Batman története című extrát végi követve megtudhatjuk, miként született meg az éjszaka köpenyes-álarcos lovagja, hogyan gyúrta össze a figurát egy fiatal képregény-rajzoló 1939-ben Zorróból, da Vinci repülő szerkezetének látványából és saját álmaiból. Bob Kane mellett számtalan, a karaktert és társait tovább gondoló DC Comics-os rajzoló-alkotó emlékezik vissza, köztük a Sin Cityt jegyző Frank Miller, aki a 80-as években lehelt új életet a kifáradó urbánus héroszba. Ha mindezt végignézzük, megkapjuk a Batman-evolúció állomásait.
Nicholson mégsem billentett meg a
karakterek közötti egyensúlyt |
Tim Burton és Michel Keaton arról mesélnek, hogy milyen kétségek kísérték a forgatási munkálatokat. A stúdió és a producerek nem bíztak abban, hogy az őrület és a káosz Nicholson teremtette megtestesülése mellett Keaton főszereplésével a kezdőnek tartott Burton képes lesz egyensúlyban tartani a figurákat és keresztülvinni az eredeti koncepciót.
A technikai részletek sem hiányoznak a lemezekről, megtudhatjuk hogy a Pinewood stúdióban, ahol Gotham City épült fel, a korszak egyik legnagyobb vállalkozása folyt, megismerhetjük a jellegzetes denevérkütyüket, járműveket, és azok alkotóit.
Minden lemezen külön bónuszok mutatják be az egyes karaktereket és lelki hátterüket, ami a harmadik epizódtól már kissé sok a jóból, mert Schumacher Batman-értelmezése nem sokban különbözik attól, amit korábban Burton kétszer is megmutatott: a gyermekkori trauma miatt kettős személyiséggel terhelt szuperhőst.
A grandiózus franchise részeként minden lemezen Pince-től kezdve az U2-át az összes akkor aktuális mainstream zenekar és előadó videóklipje is letölthető.
Összességében rengeteg a felfedezni való, igaz helyenként ismétlődik egy-egy korábban látott interjúrészlet, de ez annyira azért nem zavaró.
Batman: Kezdődik!
Röpképtelenül súlyos denevérember -
nem sokkal A gépész forgatása után! |
A Batman - Kezdődik az utazás című rész bemutatja, hogy milyen óriási szellemi energiák hatottak egymásra a történet újjáalkotása során. Ugyanígy hihetetlen fizikai teljesítményeknek is szemtanúi lehetünk a Test és lélek átalakításá-ban, köszönhetően Christian Bale-nek - igaz, ebben az átalakulásban inkább a test vett részt -, aki még egy lapáttal rádob arra, amit De Niro a Dühöngő bikában mutatott. A gépész című film főszerepe miatt csontsovánnyá aszalódott Bale előbb súlyát szemlátomást megduplázva medve méretűre gyarapodott, majd ruganyos atlétaként feszít a szuper katonai páncélból átalakított denevérember jelmezben.
Nolan rendezésének egyik kétségtelen erőssége, hogy a korábbi utolsó két rész szentimentális érzelgősségbe átcsapott pszichologizálása helyett hiteles belső motivációkat mutat az általa újra kitalált Bruce Wayne-ben; részletesen beszél róla a Batman: Kezdődik a történetben. Ugyanakkor a stáb a lelki nagygenerál mellett nem ijedt meg a külső formák áttervezésétől sem. Mértéktartóan, de használták CGI trükköket és legtöbbször „elő” anyaggal, makettekkel dolgoztak, ahogy az Gotham City tündöklésé-ből kiderül.
Nagy stúdióprodukcióról lévén szó, a stáb megengedhette magának, hogy a helyszínek nagy részét stúdióban építse fel. A helyszínekre elkalauzoló werk, a Gotham City tündöklése bemutatja New York, Chicago és más városok látványelemeiből összegyúrt Gotham City felépülésének folyamatát. Láthatjuk, miként válik Wanye-rezidenciává egy London közeli várkastély, miként épült fel, ugyancsak stúdióban, a denevérbarlang.
Lucifer ajándéka, a Batmobil |
Folytathatnánk a sort az audiókommentárokból és az egyéb extrákból felcsipegethető információkkal, amelyek személyesebbé és érthetőbbé teszik a Batman-mítoszt, de az a legjobb, ha mindenki megpróbálja maga kitapogatnia a denevérbarlang falának réseit, hogy megteremtse saját rajzolatát, hiszen nem mindenki lát denevért a Rorschach-képen.