sex hikaye

Egon és Dönci - Mindenütt jó, de legjobb otthon

A cél a csillagos ég

2007. november 28. - Deák Dániel

Bemutató: 2007. november 29.

1-1  /  2
Egon és Dönci - Mindenütt jó, de legjobb otthon
Az első egészestés hazai 3D animáció, az Egon és Dönci  családi vállalkozásként, egy fillér állami támogatás nélkül készült el. És ráadásul még jól is néz ki.

A legfontosabb, amit az Egon és Dönci kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy ez lett az első magyar 3D animációs nagyjátékfilm. Szoros versenyben volt A kis Vuk-kal, ám végül a róka-macska párharcot a cica nyerte. Ami azonban talán még ennél is fontosabb: az Egon és Dönci családi vállalkozásként, egy fillér állami támogatás nélkül készült el – ez legalább annyira örömteli, mint amennyire példamutató; itt az élő bizonyíték, hogy tudatos tervezéssel akár játékfilmet is lehet csinálni -- saját erőből.

Maga a vállalkozás oly mértékben tiszteletre méltó, hogy nehéz helyzetben van a kritikus – ezek után minden hiba csak korlátozottan vethető az alkotók szemére, elvégre mindig jó mentség, ha valaki saját kontóra, s nem az adófizetők terhére kísérletezget. Ráadásul – ez már az előzetesből kiderül – még jól is néz ki a film! Abban biztos vagyok – és szólnék, ha csak udvariasságból írnám - az Egon és Dönci alkotói előtt komoly szakmai jövő áll. Legszívesebben továbbmennék, és azt mondanám, hogy első filmjük is hasonló sikerekre predesztinált. Erre azonban egyelőre nem mernék nagy összegben fogadni. Pedig a Magyar-família célja nem titkolt: egy nagyközönségnek szóló animációt piacra dobni.

Analóg űrkorszak
Célcsoport a 3 és 12 év közöttiek

Az Egon és Dönci autentikus kritikusa a 3 és 12 évesek között keresendő. Sajnos már nem esem ebbe az intervallumba, ráadásul a vetítés idején nem volt a közelemben egy használható alany sem a korcsoportból, úgyhogy csak találgatni tudok, milyen lehet az Egon és Döncit kisgyerekként nézni. Egy biztos: a felnőtt nézők részéről nem kis türelmet igényel – hogy miért, arról később. Pedig a szülőket éppúgy meg kell nyerni – bármelyik blockbuster-animációra gondolunk, mindegyik az egész családhoz igyekszik szólni: papának, mamának és persze a gyerekeknek – nagyszülőkről, kiskutyáról, plüssállatról már nem is beszélve. A 10 év alatti korosztály tagjaira ugyanis nem jellemző, hogy önállóan járnának moziba, még ha tendenciózusan egyre fiatalabbak is töltik meg a vetítőtermeket.

Bár nem Pixar-minőséget látunk, a Magyar-fivérek (Ádám és Dániel) jól bánnak a színekkel, ötletes vizuális gegekkel gazdagítják az Egon és Dönci képi világát, a karakterek is szépen ki vannak dolgozva. Látszik – például a szereplők mimikájának kialakításán --, hogy értik és használják azokat a kódokat, amik az utóbbi évek animációs filmjeit sikerre vitték. Ennek fényében különös, hogy épp egy olyan elem lehet a produkció buktatója, ami sokkal kevésbé tűnik pénzkérdésnek, mint a hiteles 3D animációs képi világ megteremtése. Az Egon és Dönci – Magyar Elemér, a fiúk édesapja által jegyzett -- forgatókönyve ugyanis sajnos nem ér fel a képi megvalósítással.

A történet egy távoli bolygón kezdődik, ahol Egon Dönci barátjával éldegél – idilli nyugalomban. Valami furcsa tárgy (egy földi űrszonda) egyszer csak lezuhan a házuk mellé, és ettől kezdve Egon azon kattog, honnan érkezhetett a váratlan ajándék – Dönci segítségével űrhajót épít, amivel körbeutazzák az univerzumot; a túra végül egy politikailag korrekt üzenetre van kifuttatva: védjük a környezetet, és éljünk békében egymás mellett. A sztori maga elvinne egy másfél órás filmet, viszont dramaturgiai hiányosságai miatt csak annyit látunk, hogy egyazon séma ismétlődik: Egon csinál valamit, amit aztán Dönci elront – az adott szituációkon belül vannak ötletes megoldások, ám az egész filmet tekintve a kisgyerekek is szerintem csak annyit mondanak: „Anyu, ez a cica mindig ugyanazt csinálja, ez így unalmas.”

A látvány önmagáert beszél
Egészestés animáció családi vállalkozásban

A film másik kritikus pontja a dialógusok kispórolása, illetve gügyögéssel, nyammogással, röhincseléssel helyettesítése. Sajnos nem tudom elképzelni, gyerekként ez mennyire tetszene, vagy legalább elviselném-e az aranyos, kedves szereplők kedvéért, viszont felnőtt fejjel már-már fizikai fájdalmat jelentett ezeknek a hangok egy teljes filmhosszon keresztül való hallgatása. A legmegdöbbentőbb részlet mégis az volt, amikor Egon a Földre érkezve végre talált egy lejátszót az űrszondában meglelt mágikus aranycédéjéhez, és vele együtt megnézhettük annak tartalmát: egy slideshow-t látunk zenei aláfestéssel, amelyen az elmúlt pár évtized öko-katasztrófái, éhező gyermekei jelennek meg – ráadásul igazi dokumentumfotókkal illusztrálva, ami képileg is igen sokkoló az animációs környezetben, ráadásul eléggé kilóg a lóláb, hogy itt valami üzenetet kellene most a nézőknek megérteniük.

Dacára a hibáknak, csak drukkolni lehet egy ilyen elszánt csapatnak, mint a Magyar-família. Látva első filmjük felvezetését, és hogy egy családi házból elindulva már ott tartanak, hogy külföldi filmvásárok sikeres terméke a produkciójuk, biztosan tudják, mit csinálnak – az meg külön bájos, hogy akár filmjük hőse, az ezermester Egon, otthon barkácsoltak össze valamit, ami aztán körbeutazza a világot. Legközelebbi filmjük remélhetőleg a kivitelezéshez méltó forgatókönyvet is kap majd.



Címkék

premier , kritika


1-1  /  2

nka emblema 2012