Getno
Viva, Las Vegas!
Bemutató: 2004. március 4.
Salamon András új mozija, a Getno tragikomikus-felhangú, dokumentarizmusra hajazó film a lúzerségről. A történet magyar családja a jobb élet reményében vándorol ki a nagypapához (Király Levente) az Újhazába, de Murphy-törvényét kölcsönvéve: „ami elromolhat, az el is romlik” körülöttük.
A kezdeti lelkesedést és a nagypapa „keep smiling” típusú amerikai életszemléletét a realitás hamar megtorpedózza – az apa a nagypapa vállalkozásában dolgozik, az anya WC-t pucol, a lány pedig hamburgert süt a helyi gyorsétteremben. Ez igazán nem az, amiről álmodoztak. A szerencse végül egy szerencsétlenség formájában éri utol a családot – az apa „üzemi balesetet” szenved, a biztosító pedig hatalmas összeg kifizetését helyezi kilátásba.
Más részről azonban történetvezetésében kicsit eltúlzott mozi – a családot ért megpróbáltatások a dokuszerű filmet az irrealitás irányába tolják el, egy ponton túl valahogy nem hiszi a néző, hogy ennyi sorscsapás valóban bekövetkezhet egymás után. Az a bizonyos Sárkány című Kosztolányi-novella jut erről az eszembe, melyben a famíliáját ért megpróbáltatásokat utastársainak egy vonatfülkében részletező elbeszélő horror történetein végül elröhögi magát a hallgatóság, elvégre a mű íróját idézve: „az unhappy end éppoly valószínűtlen lehet, mint a happy end”.
Ha ez volt a rendező szándéka, elérte, amit akart – a lúzereken egy ponton túl már nem szánakozunk, hanem sajnálkozva elfordulunk tőlük. A forma azonban kicsit ellentmondásba keveredik a tartalommal – a filmnek annyira erős az operatőr, Tóth Zsolt világszínvonalú munkája által megteremtett dokumentumfilmekre, home videókra emlékeztető, főként kézikamerával rögzített képi világa, mely realitásszerűségének köszönhetően pont az ellenkezőjére, a teljes azonosulásra sarkallná a nézőt.
A Getno hőseit azonban, még ha számos kiváló jelenetnek köszönhetően meg is szerettük, hihetetlennek tetsző életfordulataik folytán („Sárkány-effektus”) egy ponton túl sorsukra hagyjuk.
Salamon András Getno című filmjével sajátos „amerikás magyar” mix született, melyben minden közönségréteg kedvét lelheti. A film van annyira „amerikai”, hogy másfél órán keresztül kikapcsol, de van annyira „magyar” is, hű maradjon a hazai tényfeltáró filmek hagyományaihoz. Ízlés dolga, hogy kihez mi áll közelebb. Én ez utóbbira szavaznék.
Játékfilmek:
Zsötem 1991
Közel a szerelemhez 1998
(Close to love)
Dokumentumfilmek:
Hajléktalanok 1989
(Homeless)
Cigányok 1989
(Gypsies)
Ki vigyáz ránk? 1990
(Who Takes Care of Us)
Miről álmodnak a kínaiak? 1991
(What Do the Chinese Dream About?)
Hős utca 1991
(Hős Street)
Gyerekek a városban 1991
(Children in the City)
Film a szépségről 1992
(A Film About Beauty)
Egy vidám nap a szeméttelepen 1992
(A Happy Day at the Junkyard)
Vágyakozás 1992
(Desire)
Cigányballada 1992
(Gipsy Ballad)
Az élet 1992
(The Life)
Idegenlégió 1993
(The Foreign Legion)
Robot 1993
(The Chore)
Gyilkosság semmiért 1993
(Murder for Nothing)
Elhagyott emberek 1993
(Abandoned People)
Film a melegekről 1993
(A Film About Gays)
Fiatal bűnözők 1994
(Juvenile Delinquents)
A tejesember 1994
(The Milkman)
Ózdi képeslapok 1994
(Postcards from Ózd)
Marika élete 1994
(Marika's Life)
Az utolsó út 1994
(The Last Journey)
Koldusgyerekek 1994
(Beggar Children)
Roller 1995
(Scooter)
Taxisofőr volt 1995
(He Was a Taxi Driver)
Lujza utca 1995
(Lujza Street)
A rádió 1995
(The Radio)
Bácsi és a villamos 1995
(Uncle and the Tram)
A vállalkozás szenvedélye 1995
(The Passion for Enterprise)
Elveszett család - Incze Ágnessel 1995
(A Lost Family)
Anna Frank és a cigányok 1996
(Ann Frank and the Gypsies)
Huttyán 1996
Az ősember álma 1997
(The Cavemen's Dream)
Városlakók 1997
(City People)
"Már megint kezded. Mi lehetetlen? Tegnap kiderült,
hogy mégis van élet egy másik bolygón. Ezt hallottad? Apukám 12 milliárd éve
jön egy fuckin' fénysugár valahonnan, de ezt csak úgy lehet észrevenni, ha
te előre nézel és nem hátra... Nem vagy képes felfogni, hogy hova hoztalak?
Egyszerűen arról van szó, hogy meg kell érezned, amikor nálad apukám bekopog
a szerencse. És erre te azt mondod: 'Hoppá! Én vagyok a lucky boy?' Igen!
Mért, mit gondolsz, hogy a John Wayne, vagy az akárki az hogy' kezdte? "