sex hikaye

Hamis a baba

Eredeti a vadkapitalista-feeling

2005. augusztus 10. - Dénes Balázs

Bemutató: 2005. június 14.

Hamis a baba
Ötvös Csöpi figurája első alkalommal 1980-ban jelent meg a filmvásznon, akkor a Balaton partján eltűnt Pogány Madonna nyomába eredt a Bud Spencer figuráját „meghonosító” Bujtor István. A Hamis a babával egy évtizeden át ível a hazai keményöklű igazságosztó pályája, a békebeli ’80-as évektől a ’90-es évek Rejtő Jenősre vett vadkapitalizmusáig.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Azonnal egy, a hazai rendőrség szervezte akció közepén találjuk magunkat, ha nem figyelünk elég élesen, azt hihetnénk valamelyik Balaton-parti piacon vagyunk, ahol még javában dívik a forint-márka tranzakció, ki tudja hány, mára komoly karriert befutott vállalkozó első lépéseit játékfilmben illusztráló mozzanat. Valójában gyanús fehér por, heroin cserél gazdát, de valahogy mégsem elég drámai a helyzet. Rohanás, Lada 1200-es elsőkerék-perspektívából felvett üldözés, szorul a Mitsubishi! Egyre fogyatkoznak a Trabantok, Daciák az Opelek, Volkswagenek mellett. A nagy üldözés során szükség van türelemre is, pláne, ha a rendőrség, Kardos doktor vezetésével most ismerkedik a diesel autók egyszeregyével „Mi van már, miért nem indulunk?! – Főnök, ez diesel, meg kell várni, amíg kialszik a piros lámpa.” Hiányozhat még a korszak aszfalt-csúcsragadozója az 1500-as „elfogó” Lada!?! Dealer/vevő elkapva, és kiderül súlyos bűnök árnyéka homályosítja el a rendszerváltó fiatal Magyarország egét. Turistagiccset leköröző kerámiafigurákban és görög - nem magyar - narancsban csempészett kábítószer érkezik ipari mennyiségben.

A képlet a megszokott, a hazai rendőrség tehetetlen a bűn új formájával szemben, amin még a kompjúterizálás sem segít - „Rán! - Hogy mondja doktor úr? – Rán! Nyomja meg azt a gombot, hogy run!!!” – hiába, az analóg - kézzel gépelt - nyilvántartásnál nincs jobb. Kell még egy kis kölyök, néhány keménykedő beszólás, pofonok, kevés vér, nyár tengerpart – nemcsak magyar –, félelmetesen hullámzó női idomok és kész is a legújabb magyar akció-krimivígjáték. Megnyugodhatunk, Ötvös Csöpi a végére mindent megold.

A Roncsfilm kesernyés–önironikus társadalmi szatírájához képest sokkal könnyebb hangvételű Bujtor-film DVD-je a nosztalgián kívül a következő lehetőségeket kínálja, werk-film, képgaléria, filmográfiák. Az opciók közül egy egészen egyszerű menürendszer segítségével választhatunk, az előtérben a mindenki által kereset kábítószert rejtő kerámia figura pörög-forog, a háttérben burleszkes módon felgyorsított menetben Csöpi osztja a pofonokat.

A képgaléria meglepően sok anyagot tartalmaz, a filmográfiák szintén bőségesek. Kiderül belőlük, a színészek többsége szerepelt a szocialista filmgyártás mára szinte elfeledett, de legalábbis divatjamúlt igényes (!) szórakoztató darabjaiban is, mielőtt a vadkapitalizmus hajnalán összefutottak volna felmutatni a magyar kriminalisztika legújabb kihívását, a keménydrogok megjelenését – Linda után és Privát kopó előtt.

A lemeztok tájékoztatója másfélórás werket ígér, de ami meglepő, hogy a 90 percnyi anyag mennyire sovány. Olyan mintha valaki home videónak készítette volna, aminek persze így is van dokumentumértéke, de Ötvös Csöpi-rajongó legyen a talpán, aki egy az egyben végignézi az egészet. A jelenetekben rengeteg az üres járat, gyakran teljesen érdektelen dolgok is ottragadnak a képeken – érdekelhet bárkit is, hogy 1990-ben a görög tengerparton milyen fényerősség adatokat mért az operatőr, és mi értelme van többször is megnézni ugyanannak a jelenetnek a próbafelvételét? Sajnos a hang minősége nagyon gyenge, így erősen kell fülelni az elhangzottakra. Néhány jó, vagy jónak hangzó beszólás alapján adták a munkafilm jeleneteinek címeit, amely helyes döntés is lehet, de itt a szerkesztetlenség jele. Több értelme lett volna rövidebbre, de erősebbre vágni a home videó alapanyagot, amelynek visszatérő, az operatőrt foglyul ejtő eleme Bögyös Maca hatalmas, tengerként hullámzó keblei – szilikon vagy igazi!?

A másfél óra azért nem teljesen érdektelen, de furcsa mód a háttér gyakran izgalmasabb annál, mint ami éppen a kamera előtt történik, onnan lehet elcsípni, ha nem is hegeli korszelllemet, de az említett rendszerváltó feelinget.



Címkék

filmnévjegy , premier



nka emblema 2012