Isten városa
Pokolgettó
Bemutató: 2004. február 3.
1-1 / 2
PetárdaVan egy hely, aminél durvábbat még nem láttál. Van egy gettó, aminél nincs keményebb. Ha betöltöd a tizennyolcat, itt nem a felnőttkorba lépsz, hanem máris öreg vagy, férfiként hullsz ki az anyád hasából, és ritkán töltöd be a huszonegyet, mert mindig jön egy újabb generáció, egy fiatalabb, egy kegyetlenebb, és a fejedhez tartja a pisztolyt. Mellbevágó durvaságú, virtuóz filmnyelvet beszélő brazil szociomozi a bűn legmelegebb ágyából, az Isten városából.
Amikor hét-nyolc éves kölyköket látsz meghalni a vásznon, gondolhatnád azt: hatásvadászat. Amikor hét-nyolc éves kölyökbandákat látsz gyilkolni, azt mondhatnád: „Ne viccelj velünk, Fernando. Ami sok, az sok.” Csakhogy ott ez van. A valóságban, és ettől ülsz seggre. Meirelles egy hétszáz oldalas, többéves kutatómunkát nyögött riportregényt kapott kezébe Paulo Lins tollából. Lins vaskos kötete soha eddig nem látott őszinteséggel világított rá arra a csillogó Rio mögé elrejtett másik városra, melynek létezéséről még a brazil középosztály is csak nagy megdöbbenések árán akart tudomást venni. Ez a hátország egy másik ország, állam az államban, mely a „ne zavarjuk egymás köreit”-elve és persze a korrupció révén különül el a hivatalos jogrendszertől. Itt az utca törvénye irányít, és tizennyolc éves átlagkorú „keresztapukák” mondják meg, mi a rend, mielőtt a feltörekvő fiatalság eltisztítaná őket az útból.
Manu Galinha |
A hétszáz oldalas dokumentumregényből elég nehéz lett volna hagyományos cselekményközpontú mozit varázsolni a vászonra. Noha megvannak a történet visszatérő karakterei, a mindenkinél gátlástalanabbul hatalomra törő Kis Zé vagy a kalauzból rettegett gengszterlövésszé vált Manu Galinha, sőt a bűnözéshez túl szelíd Petárda interpretációi révén folyamatosan egy ember szemszögéből tudunk tekinteni a történetre, mégis az apró epizódfüzérekből rajzolódik ki a film igazi főszereplője, ami maga az Isten városa, úgy a hely, mint a benne élő szubkultúra. Annak minden brutalitásával, minden nyomorával, minden rettegésével, mégis színekkel, életkedvvel és szerelemmel telve.
A kis Petárda |
A képek és kameramozgások burjánzása, a 130 perc, mely szinte végig apró epizódokból épül fel ötpercenként fölemelve és eldobva figurákat, némileg immunissá tehet a hatásokra a film utolsó harmadában – de még ez alapján sem kérdőjelezhető meg: a szociomozik egyik filmtörténeti alapműve bukkant elő a Copacabanán túlról.
- 1. Isten városa
- 2. Isten városa (szinopszis)
1-1 / 2