sex hikaye

Mansfeld

A magasabb szempontok

2006. szeptember 15. - Vajda Judit

Bemutató: 2006. szeptember 14.

Mansfeld
Mivel az ’56-os forradalom és szabadságharc, s benne Mansfeld Péter figurája még mindig (sőt talán egyre inkább) aktuálpolitikával terhelt, tévhitek és legendák kapcsolódnak hozzá, sokszorosan kényes témának számít ötven évvel az események után is. Mansfeld Péter neve összeforrt a megtorlások mártírjaiéval : ő lett a szimbolikus pesti srác, akinek kivégzésével két évet vártak, hogy betöltse tizennyolcadik életévét.

A valóságban azonban Eörsi László történésztanulmányai szerint nem („ellen”)forradalmi tevékenységéért, hanem két évvel későbbi cselekedeteiért végezték ki a fiút, a nagykorúságát pedig nem kellett megvárni, mivel az akkori törvények sajnos már lehetővé tették, hogy fiatalkorúakat is halálbüntetéssel sújtsanak.

Habár Szilágyi Andor nem mossa össze Mansfeld és társai 1958-ban történt gyerekes lázadását az ’56-os eseményekkel, és kutatómunkája során korabeli dokumentumokat és jegyzőkönyveket is felhasznált, filmjével mégis inkább a legendák útján indult el. Hófehérre mossa a tragikus sorsú kamaszt, akit pedig a forradalmi hév mellett a pénzszerzési vágy is hajtott. Ahogy a diktatúra számára magasabb szempontok miatt volt szükséges a fiút a létező legsúlyosabb büntetéssel sújtani (ahogy arra a film alcímében is utalnak), mintha csak a rendezőt is a száraz tényeknél magasabb szempontok vezérelték volna: tisztelettel és kegyelettel adózni egy fiatalember előtt, aki mások bűnét vállalta magára, és ezért a legkegyetlenebb megtorlásban részesült.

Mansfeld köztörvényes bűnei a filmben elsikkadnak


Ennek érdekében Szilágyi nem is annyira megmásítja, mint inkább elhallgatja a tényeket. Mansfeld köztörvényes bűnei a filmben elsikkadnak, sőt egy rendkívül hangsúlyos jelenetben – melyben egy szembesítés során a fiú erkölcsi tisztasága és fölénye jelenik meg – a számára felróható egyetlen nagyobb lopásban is tisztázza hősét: „Én nem loptam el semmit. Slezák bácsi azt mondta, hogy minden meg van beszélve a mérnökkel. A motorral csak fusizni akarnak, aztán visszahozzák...” (Eörsi szerint Mansfeld nem egyszer vétett a törvény ellen: lopások sorozatát követte el, például 22 gépkocsit tulajdonított el.) Ennél nagyobb elhallgatás az, hogy a filmben az ítélet kihirdetésénél is megemlített két rendbeli gyilkosságra való szövetkezésből a Mansfeldben mindössze egy jelenik meg (a rendőr lefegyverzése). Ennek oka valószínűleg abban keresendő, hogy a második esetben Mansfeldék egy saját férjét eláruló nőt, bizonyos Kallónét akartak megbüntetni, és ennek tervezése során a nemi erőszak is felmerült.

A (vélelmezett) rendezői szándéknak a címszerepet megformáló Fancsikai Péter játéka szerencsére némileg ellentmond. Minden manír és forradalmi pátosz nélkül, természetes játékkal ad vissza egy olyan fiút, aki nem forradalmi ideológiátol hajtott, annak védelmében a rendszerrel, az állammal, a diktatúrával szembeszálló mártír, hanem olyan hétköznapi hős, aki azért vállal magára mindent, hogy már családos idősebb társát, illetve a nála fiatalabb és/vagy gyengébb barátait védelmezze. Így talán akkor kerülünk legközelebb Mansfeld Péter alakjához, ha Fancsikai alakítását önmagában nézzük – az előzményektől eltekintve, a kihallgatásokra koncentrálva (ezen jelenetekben egyébként a film több elemében is a Sophie Scholl – Aki szembeszállt Hitlerrel című német munkára emlékeztet).

Mindezek miatt Szilágyi műve akkor a legjobb, amikor nem a konkrét Mansfeld-ügyről akar beszélni, hanem kihallgató és kihallgatott (sőt kihallgató és kihallgató) viszonyáról, a totális ellenőrzésről, az abszurd és paranoiás, már-már az 1984-et idéző rendszerről. Az egyik nagyon jól eltalált jelenetben kiderül, hogy már a lehallgatót is lehallgatják: Mansfeld egyik kihallgatója, Szautner szó szerint elismétel egy korábbi beszélgetést, amely a másik vallató, Fenyő és felettesük, Bárányos alezredes között zajlott. A kádfürdőben lélektelenül felmondott mondatok (először még magát a beszélőt sem látjuk) hátborzongatóan jelenítik meg azt, amikor a diktatúrából senki számára nincs menekvés, az azt támogatók ugyanúgy megbűnhődnek, mint az ellenállók, a kígyó a saját farkába harap. Szintén sokatmondó az a képsor, amikor az ítélethirdetés előtt az érzéketlen bírót látjuk, aki még nyugalmasan megebédel, mielőtt kimondja a halálos ítéletet. Az étkező férfit felülről mutatják, képe a tárgyalóteremben őrá várakozókkal van egymásra vágva, és csak pár perccel később – amikor a bíró feláll, és a kamera követi – derül ki, hogy nem a tárgyalóteremben, hanem egy szomszédos kis szobában, zárt ajtók mögött ebédelt. Egy ilyen végtelenül kegyetlen és abszurd világrendben azonban valóban megtörténhetett volna az is, amit a kamera korábban sugallt, hogy az állam képviselője az ítéletre várakozó előtt, azt semmibe véve eszik.

Egy végtelenül kegyetlen és abszurd világrend


Azt kell tehát eldönteni, hogy egy makulátlan hősre van-e szükségünk, vagy arra, hogy tisztázza végre valaki a homályos pontokat és eligazítson. ’56 és Mansfeld Péter még mindig sokkal nehezebb és összetettebb kérdés annál, hogy ez utóbbit egy játékfilmtől – amely a hiányzó információkat a forma szépségével tölti ki, lásd időfelbontásos szerkesztésmód, keretes szerkezet – el lehetne várni; így Szilágyi Andor műve inkább az első kívánalmat teljesíti. Nagyon hiányzik mellé (és Hintsch György tíz évvel ezelőtti Irgalmatlanul-ja mellé) egy Mansfeld Péterről szóló dokumentumfilm.



Címkék

premier , kritika



nka emblema 2012