sex hikaye

Moziba be: Múlt és jövő

Heti filmajánló

2009. június 9. - filmhu
Moziba be: Múlt és jövő
Derűs, kalandos, avagy börtöntől viseltes múlt, vészerhes, apokaliptikus jövő - a jelen horizontjában állva ezt kínálják nekünk a hét premierfilmjei. Ja, és rengeteg filmsztárt.

Képlet/Knowing

Ismételt kétségbeesett kísérlet, hogy Nicolas Cage valahogy visszaiparkodja magát a nézhető filmekbe - mondanám, ha simán a történetre hagyatkoznék. Az 50-es években időkapszulába tett gyerekrajzok közül egy számsorokkal teleírt papírt kap az ötven évvel később felnyitás után Caleb, John Koestler asztrofizikus fia. A Cage által alakított, a véletlen problematikájával foglalkozó tudós rájön, hogy a számok eljövendő katasztrófák pontos dátumai.
Mi lesz ebből? Az apokaliptikus fantasztikus filmek divatosak, tavaly is volt belőlük, ilyen-olyan eredménnyel - nem véletlenül bukkan fel Shyamalan neve a Képletet kísérő kommentek között. Az Én, a Robot rendezője, Alex Proyas szokása szerint próbálta kerülni a műfaji filmnyelvi eszközök sémáit, de hogy ez mire lesz elég, mennyire volt képes kordában tartani a dolgokat, meglátjuk. Az előzetes alapján nem fullad kamaradrámába a film, de láttunk mi már elég széttrükközött, tanácstalan végkifejletet ahhoz, hogy éljünk a gyanúperrel. Azaz hány paraszthajszál választja el a Shyamalan-epigonságot a Shyamalan-ihletettségtől?

Nyúllal a kézben a jövőbe révedve

előzetes   imdb  saját oldal

Forgalmazza a Fórum Hungary


René - Egy élet a rácsok mögött/René

Helena Trestikova a több évtizedet felölelő dokumentumfilmek specialistája. Nem is olyan régen láthattuk a Marcela című filmjét, amely egy átlagos cseh nő életét követte 1980-tól a 2000-es évekig, ost pedig egy hasonló intervallumot átfogó történetet láthatunk René Plasilről, az egykori fiatalkori bűnözőről, aki azóta rutinszerű bűnöző lett, ahogy a cím is magyarázza. René amúgy nem kisstílű, izomagyú bűnöző, Trestikova figyelmét is azért keltette fel az akkor még szinte kisfiú, mert intelligensnek tűnt. A film, ellentétben a Marcelával, René rejtőzködő, ambivalens, sokszor magát a rendezőnő életét is konkrétan érintő személyiségét járja körül - a férfi sokszor hazudik, egy ízben be is tört Trestikova házába, aki amúgy többet látogatta, többet törődött vele, mint bárki más. A férfi mára amúgy több sikeres könyvet is írt. Kriminalizálásra hajlamos, leegyszerűsítő válaszokra kész, megérteni rest világunkban különösen hasznos és hiánypótló film  a René, amely valószínűleg nem fog nézőcsúcsokat dönteni, holott/pedig/de iskolákban kéne bemutatni az osztályfőnöki órákon.
 

René épp önmagát nézi

előzetes
  imdb

Forgalmazza a Mozinet Kft.


Rockhajó/The boat that rocked

Nyáron nyári filmek kellenek rengeteg zenével, humorral, s olyan nyári fílinggel, hogy az ember a vászonra nézve barnuljon le. Tavaly volt egy sikerfilm, amit egy efféle szerencsés együttállásnak köszönhetően le sem lehetett vakarni a nézettségi listákéléről. Hogy a Rockhajónak lesz-e akkora sikere, mint a Mamma Mia!-nak, a jövő kérdése, mindenesetre van pár biztató jel. A rendezőt pl. Richard Curtisnek hívják: a jól ismert filmjei (Négy esküvő, egy temetés, Sztárom a párom, Igazából szerelem) olyan filmeknek írta a könyvét, mint a Bridget Jones naplója, a Fekete Vipera, Mr. Bean sorozatok vagy a Dibleyi lelkész, amelyből el-elkaphatunk egy részt a BBC Prime-on mostanság is. Az író-rendező mellett essék pár szó a szereplőgárdáról: Philip Seymour Hoffman, Kenneth Branagh, Emma Thompson. Ja, és a sztori: egy iskolából kicsapott fiatalember, Carl véletlenül, amúgy nevelődési célzatú intézkedések okán elkerül az 1966-ban Britannia partjainál állomásozó, kalóz rockrádióadó-hajó fedélzetére, ahol valóban megismerheti, milyen is az élet... Retró, humor, zene, jó színészek - elválik, vajon elronthatatlan, Mamma Mia!-i, vagy csak (túl) sokat ígérő receptre, neves színészek ökörködésére épült-e a Rockhajó.

Retrock around the boat

előzetes   imdb  saját oldal

Forgalmazza a UIP-Dunafilm

Vadlány - Boszorkánykör

Dokumentumfilmes rendezők könnyen átcsábulnak a játékfilmes mezőkre, egész friss példa erre Almási Tamás: Márió, a varázslója, amelynek persze pár évtizede voltak előzményei, mégis az evidens következtetést támasztotta alá: amíg a valóságfestés, a hiteles szociológiai, sőt lélektani közeg megteremtéséről volt szó, a film jól működőtt, de a fikciós-dramaturgiai részeknél bizony felmondta a szolgálatot az arányérzék, a biztos kéz. Zsigmond Dezső is kitűnő dokumentumfilmes, remek erdélyi történeteket láttunk tőle az elmúlt években, és a Vadlányban is rengeteg dokumentarista elemet használ fel. A film ugyanis egyfelől az erdélyi boszorkányhiedelmek baljós világát dokumentálja, ám egyben felépít egy krimit is. A kettő viszonya lehetne jobb is, ahogy a kivitelezés is, ám ne legyünk telhetetlenek, a dokumentarista vetület így is remek, a tájak fantasztikusak, képileg a Vadlány Szőts Emberek a havason-ját idézi. 

Némberek a havason

Forgalmazza a Quality Pictures - Cinereal


A filmhu ajánlja: Vakság/Blindness

A "rendező: Fernando Meirelles, író: José Saramago"-val kezdődő történetek minimum érdekfeszítőek. A csodálatos portugál író csodálatos regényének filmrevitele a vizualitásban sosem túl gyönge Meirellesnek minimum formai kihívás, és akkor még nem is szóltunk a könyvadaptációk szinte törvényszerű filmes kudarcáról - amikor az olvasói fantázia találkozik egy tőle különböző olvasói-rendezői fantázia megtestesülésével, nagy esély mutatkozik a csalódásra. Aki tehát nem olvasta a regényt helyzeti előnyben van. Ráadásul Saramago stílusa, narratív közege olyan erős, hogy ezzel is kezdeni kell valamit egy megfilmesítőnek - tán nem véletlen, hogy a Cannes-ban még narrátorral, lassabb stílusban bemutatott film Torontóba (és Magyarországra is) már narrátor nélkül, átvágva érkezett. Mindezek mellett a Városban titokzatosan érkező és terjedő vakságjárvány, Fehér Kór története az Isten városával berobbanó, az Elszánt diplomatával érzékeny szövetű filmet (és egy felejthetetlen Rachel Weisz-alakítást) hozó Meirelles keze alatt, bár hozott pár erős képet, elgondokodtató képsort, a nagy igyekezetben mintha a lényeget vesztette volna el. A lencsék dolgoznak, a blendék nyílnak, de a hitelesség helyett valakinek tán a hiteltelen esztétizálás ugrik be, de ez már az egyéni megítélés hatálya alá tartozik (ad notam "kit érdekel?"). A forgatókönyvet amúgy egy színész (Don McKellar) írta, aki Cronenberg Existenze mellett magában a Vakságban is játszik. A társai nem akárkik: Julianne Moore, Mark Ruffalo, Danny Glover, Gael Garcia Bernal.

Vak vezet vakot

Olvasd el a kritikánkat!

előzetes   imdb   saját oldal

Forgalmazza a Budapest Film






nka emblema 2012