sex hikaye

Moziba be: végre itt A nyomozó!

Heti filmajánló

2008. szeptember 30. - filmhu
Moziba be: végre itt A nyomozó!
Az idei Filmszemle legsikeresebb filmje, A Nyomozó mellett az osztrák filmek elsöprő árja várható: Ulrich Seidl filmjeiből láthatunk egy újabb csokrot, és egy metálvígjáték is látható lesz a héttől.
A hullám (Die Welle)

Elsőre nagyon ismerős, és nem véletlenül: Golding A legyek ura mellett a Big Brother-féle (ál)valóság-show-k alapjául szolgáló szociálpszichológiai, Philip Zimbardo-kísérlet is hasonlóképp működött és ugyanazt írta le, mint A hullám című film (és az alapját képező Todd Strasser-könyv). Vagyis egy kis közösség (jelen esetben egy középiskolai osztály, konkrétan a történelem szemléltető oktatása címén) szerepjátékba kezd, és a szerepek elkezdik felülírni a valós kapcsolatokat, viszonyokat. Ezt tudjuk, tehát igazából az efféle filmek, ha okosak, nem is az ismeret újdonságával akarnak hatni (hisz egy Rómeó és Júlia-feldolgozás sem a történet miatt érdekes), hanem a folyamat bemutatásának hitelességével, a részletek erejével, a színészi munkával stb. És ebben Denis Gansel filmje nem okoz csalódást.

A fiataloknak lövése sincs a történelemről
Forgalmazó: SPI International Magyarország, honlap, imdb, előzetes

Olvasd el a rendezővel készült interjúnkat itt!

Kebelbarát (Der Busenfreund)

Ulrich Seidl 1997-es filmje ismét egy újabb "kedves", Thomas Bernhard-i szintű gesztus szeretett szülőhazájának, Ausztriának - főszereplőnk egy René Rupnik nevű egykori matematikatanár, aki nagyobb mellrajongó, mint a B-filmek koronázatlan királya, Russ Meyer. A negyvenéves férfi amúgy anyjával lakik beteges gyűjtőszenvedélyüktől és a paranoiától zsúfolt lakásukban. Vágyának cseppet sem titokzatos tárgya Senta Berger színésznő, akit Rupnik minden lehetséges formátumban gyűjt. Mert mégis, mi lehet szebb egy férfi matematikatanárnak, mint a női test elképesztő, tökéletes szinuszgörbéje? Seidlnek köszönhetően, aki teret enged a tanári magyarázatmonológoknak, az indoklásért adható 20 pontot is besöpörheti a kedves néző.

Szűkkeblű nemzet Forgalmazó: Szuez Film, imdb



A meztelen dobos (The Rocker)

Peter Cattaneo, az Alul semmi rendezője most az amerikai rockerérzés kisvárosi-kisemberi világába kóstolt bele. A 80-as évekbeli heavy metal vagy hard rock együttesek világa persze néha olyan, mint Karel Gott Lady Karneval című száma: önmagában is parodisztikus, nem szorul szájbarágós viccelősködésre. A történet szerint  Robert "Fish" Fishmann is ebben a tapadósnadrágos- bongyorhajú-zúzós közegben próbált egykor érvényesülni, sajna sikertelenül. Ám ami késik, nem múlik: a gimis unokaöccs zenekarának dobosát anyuka szobafogságra ítélte (mondjuk ez így leírva elég vicces), és Fishnek be kell ugrania - itt a nagy alkalom a bizonyításra, sőt, a halhatalanok közé kerülésre. Vagy a hallgathatatlanok közé? A téma, mint fent jeleztem, becsapós, hisz könnyen túlzásokba, túlpörgetésbe eshet az ember, avagy mint mindig, itt is a részletekben van a kutya elásva, ezért Cattaneo filmje is inkább unalmas, mint jó - az új Alul semmire még várni kell. 

Generációk egy riffben Forgalmazó: InterCom, imdb, előzetes 

Modellek (Models)

Modellek, mellbőségek, hajszín, külső, csalódások, frusztráció - Vivian, Tanja és Lisa a modellkedés bűvkörébe kerül, ám életük, mint annyi más lánynak, inkább a nagy testverseny hátrányait érzi meg, mint az előnyöket. Az így instrumentalizált test pedig lassan a viselőjének is külsővé válik - a lányok boldogtalanuk, életük kiüresedik. Ulrich Seidl 1999-es filmje szinte az elviselhetőség határát súrolóan hosszú jelenetekkel maga is átélhetővé teszi ezt az ürességet és poklot, álom és valóság összeütközését. A majdnem kétórás film végére valószínűleg senki sem akar többé látni modell-valóságshow-t. Az ilyen kijózanító filmeket talán nem ártana amúgy a közszolgálatiságra felesküdött médiumoknak is közreadniuk. 

Kifogják az ebihalat? Forgalmazó: Szuez Film, imdb

Sasszem (Eagle Eye)

Shia LaBeouf legújabb filmjében egyszerű, hétköznapi férfi, akit egy egyszerű, hétköznapi nővel hoz össze a sors. Pontosabban egy rejtélyes telefonáló irányítja őket, s egyben persze fenyegeti is: ha nem engedelmeskednek, meghalnak. A különös marionettjátékosnak perszer különleges céljai is vannak velük, és ha a producer személyére pillantunk (Steven Spielberg), rögtön felsejlik, hogy itt a hétköznapi ember vs. politikum tengelyen elhelyezett, a Mestert az utóbbi időben rögeszmésen foglalkoztató probléma lesz megint csak kibontva. Egyedül D. J. Caruso rendező személye adhat okot némi nyugtalanságra, aki, bár nagyon igyekszik, eddig mégsem tudta tökéletesen megoldani a feladatokat, jóllehet próbálkozott thrillerekkel. A Disturbia óta együttműködő producer-rendező páros most is megidéz pár klasszikust, de a megnyugtató mestervizsga most sincs meg.

E.T. haza telefonál? Forgalmazó: UIP-Dunafilm, honlap, imdb, előzetes 
 

Tervezett veszteség ( Mit Verlust ist zu rechnen)

A héten ez a legrégibb Ulrich Seidl-filmbemutató: a film 1992-ben készült. A "főszerepben" egy nemrég megözvegyült férfit, a jó hatvanas Seppet láthatjuk, aki úgy dönt, ideje új feleség után nézni. Konkrétan látcsővel. Az osztrák-cseh határ túlsó oldalán ugyanis már ott várnak a kiszemeltek, például a szintén özvegy Paola. Ahogy általában, úgy most se várjunk Seidltől reneszánsz ódát az emberiséghez - az imdb-n az egyik kommentelő úgy fogalmazott, Haneke és Seidl hatására döntött úgy, soha többet nem néz osztrák filmeket. De a Tervezett veszteség miatt megérte, hogy nem tartotta be a szavát. Seidl filmjei valóban nem az életörömtől csöpögnek, viszont őszinteségük által talán józanabbul és nem feltétlen csalódottan állunk fel a multiplex (haha!) foteléből. S megintcsak nem lehet kevesebbel megúszni, mint két órával, sok ismétléssel. A film eltéveszthetetlenül  Seidl-termék, a felütő-hangulatkeltő sztriptíz ugyanúgy védjegy, mint a Paolát behálózni kész Sepp kisemberi korlátoltsága.

Feleséglesen forgalmazó: Szuez Film, imdb  

A filmhu egyik ajánlata a héten: Kánikula (Hundstage/Dog days)

Ulrich Seidl 2001-es filmjét már játszották idehaza a mozik, s most ismét megtekinthetjük. Ez talán a mester kevésbé sikerült filmjei közé tartozik, mely, Dettre Gábor filmcímét kölcsönvéve, afféle társadalmi tablót készít. Hat különböző szálon futnak a történetecskék, melynek alapvetése - Seidlt aki csak egy kicsit ismeri, nem fog meglepődni - a középosztályban elharapózó hétköznapi perverzió. Ezt Seidl talán a dokumentumfilmjeivel egy kicsit kevésbé erőltetetten képes bemutatni, de ez talán túl általános következtetés - a Kánikula, hangsúlyozottan nyers és kellemetlen szexualitásával, testiségével, fényeivel és beállításaival inkább tekinthető pamfletnek, mint kiérlelt filmnek - bár ezt 2001-ben a velencei Mostrán másként gondolta a zsűri, és a nagydíjra találta érdemesnek a filmet. Ne a nagyszüleinkkel nézzük meg!

...És még Bambi is kapható Forgalmazó: Szuez Film, imdb, előzetes

Olvasd el a filmről készült monstre-kritikánkat!


A filmhu másik ajánlata a hétre: A nyomozó

Gigor Attila filmje egyöntetű elismerést aratott az idei Filmszemlén, a kórboncnokos krimi öt díjat zsebelt be, sőt, Karlovy Varyban is két díjat nyertek az alkotók. Most a közönség ítélete következik. Tibor, a kórboncnok élete nem túl változatos, nem is túl izgalmas. A kiégett férfi napi rutinját igazán az sem dúlja fel, hogy anyja súlyos beteg, műtétjére csak külföldön vállakoznának. Ám egy nap megjelenik egy titokzatos felbújtó, és üzletet ajánl: ha Tibor megöl egy férfit, annyi pénzt kap érte, hogy abból simán kifizetheti az anyja műtétjét. Tibor rááll az alkura, de egyre furcsább dolgok derülnek ki... Ez a három pont műfaji sajátosság is - A nyomozó igazi metafizikai krimi, amely az áldozatoktól és a halottaktól eltérően, nem hagyja hidegen a nézőjét.

Igazi metafizikai krimi Forgalmazó: Budapest Film, imdb, előzetes 

Olvasd el kritikánkat itt!





nka emblema 2012