Sobri - Betyárfilm
Ponyvabetyár
Bemutató: 2002. december 19.
Hiánypótlásra készült Novák Emil első nagyjátékfilmjével. Már negyedszázada, hogy a történelmi kalandfilm mint olyan eltűnt a magyar filmélet palettájáról. A zsáner (most épp akciófilmnek nevezik) újraélesztéséhez adottak a remek legendák és alakok a pannon múltból, mégis a feltámasztás helyett sajnos csak halottidézés sikeredett.
Viszkis betyár |
Kezdetben azért még nem tört ilyen nagyra a produkció, hisz a Sobri eredetileg hat részes tévésorozatnak készült. Novák saját bevallása szerint egyfajta Tenkes kapitánya típusú teleszériával szeretett volna nosztalgikus szórakozást lopni a magyar otthonokba. De hát egy hazai filmesnél a vágás közben jön meg az étvágy: az anyagot olyan jónak találták (tényleg?), hogy hirtelen fölsejlettek benne egy 100 perces akciófilm elemei. Bizony a cuccot 35-re írták, s bár még szerdán is a laborban ügyködtek az anyagon, csütörtöktől már ott pereg a mozikban kábé egy tucat nézőt vonzva per előadás.
Nos az az egy óra negyven perc, amit összedobáltak a hat résznyi anyagból, önmagában a hatalmas NEMleges válasz arra a kérdésre, hogy mozifilmet kellett-e szülni a Sobriból?
A tévéforgatókönyvet megítélni nehéz, de a vágóolló sebeit nyögő változat botrányos hozzá nem értésről tanúskodik. A filmnek nincs polaritása – nincs hullámzás a jelenetek között, nem váltogatják egyre emelkedő tempóban a feszültséget növelő s az azt oldó szekvenciákat. Ez nem ritmus, csak kapkodás.
A zavarodottság az egyes jelenetek fölépítésében is érzékelhető, belevágunk egy szituáció közepébe, majd a vége előtt elhagyjuk. De nevezhetünk-e szituációnak egy olyan helyzetet, cselekménysort, ami abszolút nincs előkészítve, felépítve, motiválva. A film logikailag tökéletesen inkonzisztens, hiányzik az ok-okozatiság, az akciókat öncélú írói akarat kelti – minden felrajzolt konfliktus nélkül, így lehet tökéletesen hatástalan, feszültségmentes filmet csinálni. Pedig itt nem egy dadaista szerzői filmről van szó, hanem egy műfajról, amelynek szabályai vannak, s hibátlan dramaturgiai érzéket követel.
Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a karakterek is a zérószint felé közelítenek. Szinte senkiről nem tudunk meg semmit, senki sem motivált, semmilyen emberi kapcsolat nincs kibontva – ha minden célod, hogy apatikus érdektelenséget kelts a nézőben szereplőid iránt, akkor a Sobri legyen az etalon. Hiába a két tucatnyi pannon színészgrand, jobb esetben csak rutinalakításra képesek, rosszabb esetben kényszerzubbonyt kellett volna alkalmazni a túljátszás zablájaként. Szarvas Attila például Sobri bőrében egy enervált, korrekt arc, minden vezetői s legendakeltő karizmától mentesen.
De hát egy akciómoziban úgysem a mély karakterisztika a lényeg, hanem maguk az akciók. Igen, a büszkén emlegetett speciális fokos párbajokban fölsejlik a betyár-wuxia álma – azonban hiába minden kidolgozott mozdulat, ha nincs jól megvágva egy verekedés, amiből még az utolsó ritmuselemeket is kiölik a sete belassítások. Ennél már csak a teljesen koncepciótlanul alkalmazott begyorsítások jönnek ki rosszabbul, amikor meg oda-vissza játsszanak mozgásokat, azt hihetnénk: elromlott a vetítőgép. Ez a naprakész, innovatív filmnyelv? John Woo és Guy Ritchie a hasukat fogva röhögnek.
Az meg merő tiszteletlenség a közönséggel szemben, hogy 35 mm-re nagyított, sötét, barna, kontúrtalan videóképeket kell néznünk egy olyan műfajban, melynek lényege a látvány. Legalább a celluloidon ne spóroltak volna.
Mondjuk azt, hogy a hat rész 100 percbe tömörítése okolható azért, hogy helyenként olyan kínos dolgok esnek le a vászonról, ami miatt már a néző pirul el. Mondjuk ezt, s ne azt, hogyha egy zsánerfilmet próbálunk meg elkészíteni (ráadásul olyan műfajban, ami már húsz éve nem megy nekünk), akkor ott bizony nem lehet igénytelenkedni, határozatlankodni, amatőrködni – a legteljesebb szakmai felkészültségre van szükség, mind a látványvilág, mind az akciójelenetek, mind a forgatókönyv terén. A Sobri mindhárom téren újabb kudarc a magyar akciópróbálkozások satnya történetében.