Táncalak
A Túlélő naplója
Bemutató: 2003. október 30.
Grunwalsky Ferenc (és alkotótársai: Ladányi Andrea, Kurtág György, Nádler István, Orbán Ottó) négy évig készülő filmje, a Táncalak számomra a Szemle – eddigi – legmegrázóbb nagyjátékfilmje.
Ladányi Andrea - a legöntörvényűbb, érzésem szerint a legkevésbé megbecsült hazai táncművész-koreográfus – életre hoz, megszül egy nemtelen alakot a komáromi erőd hatalmas, bíborvörös falai között; „embertelen” ereje önmagában fölemelő. Testének látványa megrendítő, mert túlmutat a tökéletességen: egy magányos, küzdelmes, a vereséget el nem fogadó, büszke emberi sors van mögötte. Benne.
A Táncalaknak (amelynek évekig Éjféli Maraton volt a munkacíme) nincsen „története”. Lényegtelen, hogy az elhagyatott, kihalt erődben rekedt, onnan soha ki nem szabaduló alak, aki majd útja végén visszamászik a „szarkofágba, mennyiben jeleníti meg a Maratoni Futó históriáját - noha tudjuk, ahhoz, hogy ma Szépséget, Hőst teremtsünk, elkerülhetetlen az archaizálás.
Ugyanilyen alázattal viszonyul a merev, a remegő, a mozduló, a táncoló testhez Nádler István is; ecsetvonásai szinte lekövetik Ladányi minden mozdulatát, akár a legjobb partner egy duettben.
Kurtág művei – és tán ez volt a legmeglepőbb - elválaszthatatlanok Grunwalsky filmjétől. Eggyé válnak vele.
Ugyanez elmondható Lajkó Félix kompozícióiról is.
Minden bizonnyal Ladányi Andrea rendkívül erős jelenlétével magyarázható – amely jelenlét független attól, szólózik-e, épp hogy mozdul, vagy megjelenik az utánozhatatlan bizonytalan mosoly az arcán -, hogy az Orbán Ottó-verset elszavaló Papp Zoltán kissé idegenül hat ebben a közegben.
Nem éreztem ugyanezt a film dokumentumfilm-betétei esetében, egy-két kivételtől eltekintve, lévén ezek a film asszociációs világát képezik. Ugyanakkor bizonyos vagyok benne, az asszociációs vágás, a film hatásmechanizmusa szempontjából - amellyel azonban a szó szoros értelmében bizton nem foglalkozik Grunwalsky, mert alkotása, intellektuálisan, bőven túlmutat ezen – igen kockázatos, bár elkerülhetetlen döntés volt.
Ugyanilyen merész lépésnek tartom a múzeumban fölvett epizódokat is. Az erődben, hajdan Közép-Európa legnagyobb fegyverraktára, rögzített jelenetekhez képest (bár a lélegzet-elállító Lajkó-szólót itt táncolja el Ladányi!) néhol zavaróan hat az új, ráadást „steril” közeg.
Grunwalsky Ferenc filmje négy évig készült, videóra (!) forgatták, ötvenvalahány millióból. A tavalyi Szemle versenyfilmje lett volna, ha…
Az alkotó a több éves munkát hajlamos azzal indokolni, neki eddig kellett bütykölgetni ezt a filmet....
Tudva, mennyi lemondás, alázat, akarás, tehetség, erő van-volt, s tán még lesz, ebben az alkotásban – kerülve az ünneprontást -, elkerülhetetlen, hogy az ember merengőn, tekintetével távoli pontot keresve, magában eldünnyögje: szégyen, hogy a legérdemesebb alkotásoknak is ellenszélben kell elkészülniük.
Született: 1943. május 16.
FILM:
Kelj fel komám, ne aludjál (2002) forgatókönyvíró, operatőr
Egérút (2001) operatőr
Éjféli maraton (2001) rendező
Szemétdomb (2001) forgatókönyvíró
A Tékozló Szindbád - Huszárik Zoltán (2001) rendező, operatőr
Az agyafúrt költő (2000) (TV film) rendező, operatőr
Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél (2000) forgatókönyvíró, operatőr
ANYÁD!... a szúnyogok (1999) forgatókönyvíró, operatőr
Félválófél (1999) operatőr
Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten (1999) operatőr
Időpillanatok (1998) (TV film) rendező
Játssz, Félix, játssz... (1998) (TV film) rendező
Jobbágyfelszabadítás (1998) (TV film) operatőr
Sír a madár (1998) (TV film) rendező
Visszatérés (Kicsi, de nagyon erős 2.) (1998) rendező, forgatókönyvíró, operatőr
Egy nap a hétből (1997) (TV film) rendező
Gengszterfilm (1997) operatőr
Az ablakok (részlet): Levél (1996) rendező, író
Falfúró 2. (1996) operatőr
A kakas és a hordó (1996) operatőr
Váratlan halál (1996) rendező
Vadevezősök (1995) rendező
Csókkal és körömmel (1994) operatőr
Utrius (1993) rendező, operatőr
Goldberg variációk (1992) rendező, operatőr
Roncsfilm (1992) forgatókönyvíró, operatőr
Napról napra (1991) (TV film) rendező
Könnyű vér (1990) operatőr
Napozó a vulkán tetején (1990) (TV film) rendező
Kicsi, de nagyon erős (1989) rendező, forgatókönyvíró, operatőr
Egy teljes nap (1988) rendező
Jelenidejű portré Dobai Péterről (1988) (TV film) rendező
Mire lehullanak a levelek (1988) rendező
Mr. Universe (1988) operatőr
Falfúró (1985) forgatókönyvíró, operatőr
Idő van (1985) színész
Eszmélés (1984) rendező
Múlt-idő (1984) rendező
Könnyű testi sértés (1983) forgatókönyvíró, operatőr
Utolsó előtti ítélet (1979) rendező, forgatókönyvíró
A bevonulás (1975) (TV film) rendező
Örökbefogadás (1975) forgatókönyvíró
Vörös rekviem (1975) rendező
Anyaság (1974) rendező
Alattvalók és királyok (1972) (TV film) rendező, operatőr
Gaál István (1970) rendező
Portré Fábri Zoltánról (1969) rendező
Seregszemle (1969) rendező
Siratók (1969) rendező
Vörös május (1968) rendező
Interferencia (1966) rendező
Vándorrák (1965) rendező
2,3 X 4 méter (1964) rendező
"Megyek az úton és haladok" (TV film) rendező, operatőr
Néhány kérdés Dobai Péterhez (TV film) rendező, operatőr
Orbán Ottó portré rendező