Nyomtatás
kostenlos porno deutsch porno free porn titten porno gratis porno porno

Tapló télapó

Makulás Mikulás


2004. december 2. - csmozi


Bemutató: 2004. december 2.



Tapló télapó
Szinte aranyszabály, hogy a beszédes, operanyitány-szerű főcímmel kezdődő filmek atmoszférateremtés, karakterábrázolás és dramaturgia terén kevés kívánnivalót hagynak maguk után, azaz ha egy rendező 3 percben el tudja mondani filmje lényegét, akkor másfél órában sem vallhat kudarcot. A Tapló télapó kezdő képsora bíztató előjel: a kamera karácsonyi díszekben pompázó felső-középosztálybeli kocsma pultja mentén kocsizik, az utolsó bárszéken seggrészeg bérmikulás ül és bámulja a viszkipohár fenekét. A főcím zárlatában a már ismert ünnepipari munkást látjuk, amint a kocsmaajtó előtt, áhítatos fényektől övezve öklendezik, válla felett a felirat: Bad Santa.

Terry Zwigoff rendező kétségtelenül tudja, mit akar. A megrögzötten független amerikai filmes közel húsz éve van a szakmában – ami nem feltétlenül jelent komoly gyakorlatot –, eleinte kizárólag dokumentumfilmeket készített, elhivatottsága azonban megkérdőjelezhetetlen: a képregény-készítő Robert Crumbot annak idején öngyilkossággal fenyegette meg, amennyiben az nem járul hozzá a munkásságáról szóló doku elkészítéséhez. Zwigoff pisztollyal párnája alatt aludt, a híres ember kötélnek állt, a Crumb (1994) pedig elnyerte a Sundance zsűrijének nagydíját, valamint elérte a pre-Columbine időszámítás harmadik legnagyobb dokumentumfilmes üzleti sikerét. Blues muzsikáért és képregényekért rajongó rendezőnk következő nagy dobása a Ghost World című underground képregény 2000-es filmfeldolgozása volt (mely a magyar keresztségben a Tétova tinédzserek nevet kapta), majd kezelésbe vette a Coen-fivérek kedves, télapós filmötletét – talán éppen azért, mert Robert Crumbhoz hasonlóan ennek a történetnek a főhőse is zaklatott családi múlttal dicsekedhet.

Rendszerint húgyfoltos nadrágban tántorog be
a soros plazába
Willie T. Stokes (Billy Bob Thornton) zsidó családból származik, gyermekkorában apja verte őt, ráadásul sosem ünnepelték a karácsonyt. Ezek után nem csoda, hogy felnőttkorára szánalmas, alkoholista, láncdohányos kasszafúró-bérmikulás vált belőle – legalábbis a freudiánus fekete komédiák karakterképletének ismeretében nem illik ezen meglepődni. A Tapló télapó szocio-pszichológiai felütését az alkotók két oldalról támogatták meg: a történetre ráhúzták a hagyományos karácsonyi vígjátékok szerkezetét, a szituációkat pedig Neil LaBute (Férfitársaságban) harcos politikai inkorrektségével és a Coen-testvérek filmjeinek abszurd, sokszor fájóan fekete humorával dobták fel. Így került a filmbe a törpenövésű afro-amerikai krampusz (Tony Cox), annak mérhetetlenül ostoba ázsiai szeretője (Lauren Tom), a mániákus narancszabáló biztonsági főnök (Bernie Mac), a sorozatos megaláztatásoknak kitett duci kisfiú (Brett Kelly), valamint a Mikulás-jelmezre izguló zsidó pincérlány (Lauren Graham).

Történetünk hősei minden évben bevásárlóközpontok kirámolásával töltik az ünnepi szezont. Willie rendszerint másnaposan, húgyfoltos nadrágban tántorog be a soros plazába, az ajándékok után siránkozó gyerekeket válogatott szavak kíséretében küldi el a retkes hetedhétországba, miközben kis segítője felméri a terepet és felvázolja a rablás tervét. A film alapötlete és központi karaktere vélhetően túlságosan megtetszett az alkotóknak, Thornton télapófigura ugyanis végig nagyon alacsony fordulatszámon, konstans alkoholmámorban és a sztoikus életutálat jeleit mutatva van jelen, s ha valamit változik is a történet során, az kizárólag a körülményeknek köszönhető. A Tapló télapó elsődleges jellemzője tehát a tehetetlenség kendőzetlen bemutatása, s ez által a zord alaphangot sikerrel tartja ki egészen a stáblistáig, a főhős szellemi és fizikai immobilitása azonban egészében véve a film kárára válik. Hiába történt ugyanis a hollywoodi gyakorlatban sikerrel alkalmazott cselekményszálak újraszövése, a játék a műfaji klisékkel, az erős mellékszereplők bevezetése, ha a címszereplő jelenléte egy idő után már legnagyobb drukkerét, a nézőt is irritálja. A Tapló télapó rendhagyó módon olyan Amerika-gyalázó film, amely minden erénye ellenére az Egyesült Államokon kívül csak korlátozott mértékben életképes, hiszen – például – egy magyar nézőnek szerencsére fogalma sincsen arról, egy átlag-amerikainak mennyi habcsókon és nyalókán kell átrágnia magát az ünnepek idején. Színtiszta műélvezet csakis valós gyűlöletből születhet – legalábbis a fekete vígjátékok receptje szerint.


A Mikulás soha nem jön ki a sodrából. A Mikulás nem vágja kupán azokat a gyerekeket, akik belerúgnak. A Mikulás nem dönt be három whiskyt ebéd ürügyén. A Mikulás minőségi dezodort használ és csak ritkán vizel be. Ám ezúttal a hagyományos karácsonyi hangulat helyett valami egészen más várja a nézőt, egy olyan Mikulás szellemesen fordulatos és már-már megbotránkoztató történetével, aki annyira rossz, hogy gonoszsága szinte mulattató.

Willie T. Stokes (Billy Bob Thornton) kiégett lelkű lumpen fickó, aki áruházi Mikulásnak öltözve csak úgy ontja magából a sziporkázóan szellemes benyögéseket, miközben egyszerűen képtelen a civilizált viselkedésre. A Mikulás piros köpenye alatt - ami egyébként is úgy lóg rajta, mint tehénen a gatya -, Willie személyében valójában egy kasszafúró bújik meg, akinek minden évben van egy nagy fogása – Karácsony este. Amikor a vásárlók már hazamentek a bevásárló központból, ez a Mikulás, no meg a találékony és ügyes Manó – Willie bűntársa, a törpe növésű Marcus (Tony Cox) – feltörik az áruház széfjét, és odébbállnak a saját kis ünnepi „meglepetésükkel”.

A Mikulás és kis segítőtársa ez évi zsákmányát veszély fenyegeti, egy idegesítő üzletvezető (John Ritter), egy dolgához nagyon is értő bolti detektív (Bernie Mac), egy dögös Mikulás-rajongó (Lauren Graham – Szívek szállodája) és egy ártatlan, de szándékaiban eltökélt nyolcéves kissrác (Brett Kelly) személyében. Ez a srác úgy dönt, hogy Willie – legyen bár annyira részeges, csípős nyelvű és megátalkodott, mint amilyennek látszik – az igazi Mikulás, akit már olyan régen keres. És ha a dolgok így állnak, ki tudja, a Mikulás akár meg is próbálhat jó útra térni…

Willie fenekestül felforgatott, durván vicces karácsonyának története Ethan és Joel Coen executive producerek fejéből pattant ki. Terry Zwigoff rendező szókimondó kritikával, már-már szentségtörő módon állítja pellengérre a Karácsony olyan klasszikussá vált hagyományait, mint a féktelen vásárlási láz, a bevásárló központok bülbül-szavú hangulatkeltői és a jó öreg Mikulás.

A filmben nyújtott alakításáért Billy Bob Thornton 2004-ben a Legjobb Férfi Főszereplőnek járó Golden Globe-jelölést kapott.




Címkék

premier , kritika





a cikket az alábbi linken találod:

© 2010 filmhu - a magyar moziportál | http://www.magyar.film.hu |