Nyomtatás
kostenlos porno deutsch porno free porn titten porno gratis porno porno

Underworld

Vámpírok Budapesten


2004. április 23. - Köllő Killa


Bemutató: 2004. április 22.



Underworld
Az utóbbi időben újra divatba jöttek a hátborzongató vámpírfilmek - szinte minden hétre jut egy. Itt van most az Underworld, de már kint vannak az utcákon a Van Helsing plakátjai. Murnau Nosferatuja (1922) óta rapszodikusan tér vissza a téma rendszerint az ember-vámpír harcról, melyben örök sláger a karó, a kereszt meg a fokhagyma, olykor meglocsolva egy kis szenteltvízzel.

1897-ben jelent meg Bram Stoker regénye Drakula gróf válogatott rémtettei címmel. A Guiness-féle Rekordok Könyve szerint ez a gróf számít a leggyakrabban megfilmesített irodalmi alaknak, messze lekörözve Hamletet, vagy bárkit, akiről azt gondolnánk, hogy róla már minden bőrt lehúztak. A könyv publikálása majdhogynem egybe esett a mozi születésével, mondhatni együtt születtek, és mint a vámpírok, együtt maradnak halhatatlanok. Azóta bár folyamatosan, mégis hullámzóan tör a filmtörténetre a vámpírosodás, aztán a Drakula-mítosz mellé jöttek még a denevérek becsempészve a mitológiába egy kis "racionalitást".  Stoker óta tudja minden földi halandó (vámpírfilmek alapján minden nyugati meggyőződése is), hogy Budapesttől keletre egy rejtélyes, más világ kezdődik.

Semmi emberi fenyegetettség
Bár a vámpírfilmek irodalmi alapanyagát állítólag a román Vlad Tepes - Drakula grófja adja - részben a földrajzi közelség miatt, részben talán Stoker miatt, a lényeg, hogy sokak számára magyar, vagy erdélyi jellegzetesség a vámpír-lét. Persze mindenképp rásegít erre az a korai feljegyzés, hogy bizony-bizony kis bolygónk első vámpírfilmje nem a hírhedett Nosferatu, hanem a tízes évek végén készült egy Lajthay Károly nevével fémjelzett film, ami sajnos azóta elveszett.

Az Underworld készítői feltehetőleg nem csak anyagi megfontolásból választották tehát fővárosunkat a forgatás helyszínéül, hanem koncepció volt a hiteles színtér. Ugyanakkor a film semmiképp sem akar hagyományos lenni: szó sincs itt Nosferaturól, keresztről, meg vérszívásról. Ezek a vámpírok már ízig-vérig huszadik századiak: a kastélyukban videókamera figyel, mobiltelefonnal rohangálnak, és nem utolsó sorban speciálisan kifejlesztett művérrel táplálkoznak. Van itt még egy másik faj is, a hagyomány szerint hasonlóan táplálkoznak és fertőznek, mint a vámpírok, csak sokkal primitívebbek a módszereik. Az Underworld története szerint a vámpírok és a vérfarkasok évszázadok óta harcolnak egymással annak ellenére, hogy az ősük közös.

A film elsősorban formailag megkapó - gótikus-barokkosan világított éjszakai Budapest - ahol felsejlik egy-egy magyar felirat, ismerős metró, ezért igazán érdemes megnézni egy budapestinek. Hogy az amerikai közönség miért erre a filmre váltotta a legtöbb jegyet 2003-ban arra is inkább a látványvilág és a két műfaj (vámpírok vs. vérfarkasok, semmi emberi fenyegetettség) érdekes keverése adhatott okot. A film története ugyanis nem igazán érdekfeszítő. A siker részben abból is adódott, hogy az akciójelenetek formailag szemérmetlen Mátrix-utánérzések.

A fent említett Stoker regényben nincsen árnyéka Drakulának. Nem így a vámpírfilmekben, ahol az expresszionista kontrasztosság, a fenyegető árnyék a vámpír állandó attribútuma. Minden más változhat. Most éppen a gótikus és a kék jött divatba. De attól a vámpírfilm még marad a hullámvölgyben, továbbra is csak árnyéka régi önmagának.


A tavalyi év egyik legsikeresebb filmje volt Amerikában az Underworld, melyet Budapest utcáin és a metróban forgattak. Vámpírok ugráltak a Ferenciek téri Klotild-palota tetején, véresszájú farkasemberek szállták meg a metróállomásokat, és még a Várhegy gyomrában megbúvó Sziklakórház elhagyatott termeibe is jutott a szörnyekből.

Évszázadok hosszú során át két faj fejlődött ki, valahol az emberi kultúra mélységeiben rejtőzködve – az arisztokratikus, kifinomult Vámpírok és a brutális, vadállatias Lycanok (farkasemberek). Az emberek számára a létezésük csupán egy mítosz suttogása. De egymás számára egy életen át halálos riválisok ők, akik titkos háborúra esküdtek fel egymás ellen, háborúra mindaddig, míg végül csak az egyik faj marad majd életben.

A folyamatosan zajló küzdelem közben egy Vámpír harcos, Selene (Kate Beckinsale - Pearl Harbor – Égi Háború) egy Lycan összeesküvés nyomára bukkan: egy embert, egy fiatal, az egész háborúról mit sem sejtő „földi” orvost akarnak túszul ejteni. A harcos vámpír-lány mindenhová követi Michaelt (Scott Speedman), s közben azon kapja magát, hogy eddig soha nem tapasztalt kötődést érez a férfi iránt.

Ahogy Selene minden követ megmozgat, hogy megmentse Michaelt és felderítse a férfit fenyegető Lycan összeesküvést, a vámpír-lány olyan titok nyomára bukkan, amelynek félelmetes következményei vannak mindkét törzs számára…

Az Underworld magával ragadó történet, két törzs ősi viszálykodása során a halálos küzdelem, könyörtelen cselszövés és egy Rómeó és Júliához hasonló tiltott szerelem szálaiból szőtt mese, amihez a hátteret egy időtlen, gótikus hangulatú nagyváros adja, s amelyben Görög Zita is felbukkan.




Címkék

premier , kritika





a cikket az alábbi linken találod:

© 2010 filmhu - a magyar moziportál | http://www.magyar.film.hu |