Nyomtatás
kostenlos porno deutsch porno free porn titten porno gratis porno porno

Zuhanórepülés

Akciófilm 1.0


2007. szeptember 12. - Libor Anita


Bemutató: 2007. szeptember 13.



Zuhanórepülés
Novák Erik első rendezői próbálkozása kisebb botlásokkal teljesített hatalmas vállalás, igazi tökös elsőfilm, nincs miért szégyenkeznünk. A Nyócker! ötletgazdájaként és producereként megismert Novák Erik első nagyjátékfilmjében a magyar filmtől látszólag idegen területre vetődött: a budapesti éjszakai élet bemutatására vállalkozott.

Időről időre megpróbálkozunk a kortárs problémák filmre vitelével, aztán ezek vagy anyagi, vagy emberi hiányosságok okán rendre elbuknak. Klasszikus példa az Európa Expressz, azóta is mindenki emlegeti félmegoldásait, nem is nagyon merészkedett azóta sem senki az akciófilmezés ingoványos területére, vagy ha igen, könyörtelenül elsüllyedt benne.

Eleven figurákkal népesítette be szövevényes forgatókönyvét

A Zuhanórepülés bátran vállalja a zsánerfilm kategóriáját: kőkemény akciófilmet akarnak itt letolni a torkunkon.  A magyar filmben soha ilyen módon nem ábrázolt közeg megjelenítésére vállalkoztak az alkotók, és könnyen lehetett volna ez az első buktatójuk. Nem lett. A Zuhanórepülésben megjelenő, az alvilággal határos éjszakai élet képét mindvégig hitelesnek éreztem, a forgatókönyvíró Nagy Viktor érdeme, hogy ilyen eleven figurákkal népesítette be szövevényes forgatókönyvét, amelyről már közel sem tudok ilyen szuperlatívuszokban beszélni.

A Zuhanórepülés sztorijának a cím által is jelzett alapvetése az akarna lenni, hogy a börtönből szabadult fiú ugyan próbálna jó útra térni, és „legális koktélokat keverni tutikúl szuper kiscsajoknak”, de az éjszaka nem ereszt, egyre mélyebb bugyrokba csúszik, ahonnan már nincs kiszállás. Ez a folyamat nem éppen a legkristálytisztábban van ábrázolva, sokszor kapkodjuk a fejünket, hogy tisztán értsük a motivációkat, eseményeket, következményeket, merthát a történetszálak, csavarok, csattanók kidolgozása igencsak pontatlan.

A szereplők kétségkívül kiemelkedőt nyújtanak a filmben

Mindezt mégsem éreztem olyannyira zavarónak, mert töménysége a zavarosság ellenére is ütős tud lenni: bár nem pontosan értem a szereplők rendszerét, megelégszem annyival, hogy nem egyszer ráz a hideg a vásznon megjelenő emberek arcától. Mert a szereplők, legyenek profi színészek vagy tapogatózó amatőrök, kétségkívül kiemelkedőt nyújtanak a filmben. A bankreklámból jól ismert Törköly Levente az orosz akcentussal beszélő Igor szerepében telitalálat, Gryllus Dorka is megmutatta, hogy nagybetűs Színésznő, a főszereplő Nagy Zsolt pedig eggyé válik Theóval, összeforr a szerepével.

Nem tökéletes film Novák Erik első rendezése, mert óriási vállalkozás, amelybe szükségszerűen tört bele néhány helyen az alkotók bicskája. Mégis, hosszú- hosszú percekre elhiszem, amit a vásznon látok, amikor Melcsi és Theo az első éjszaka után kidőlnek a Paradise ajtaján, Igor és az oroszok a limuzin hátsó ülésén, vagy amikor a balul sikerült tetős biznisz után főhőseink támolyognak le a lépcsőn (Kokics és Nagy közös, spontán jelenetei mindenképpen kimagaslanak a filmből.). Egy-egy ügyetlenebb amatőr szereplőt foglalkoztató jelenetet még elfogadhatónak tartok, néha-néha ingatom a fejem, és csak kétszer szisszenek fel  -- ez máris bőven több mint amit bármelyik, hasonló típusú magyar film elmondhat magáról.

Szórakoztam: nevettem, borzongtam, megrendültem

A Zuhanórepülés-t nézve a szőrszálhasogatás helyett egészen egyszerűen szórakoztam: nevettem, borzongtam, megrendültem -- és valójában ennél többet nem igazán várok egy jó magyar akciófilmtől. Novák Erik első rendezése pedig tökös, ambíciózus elsőfilm, a magyar akciófilm 1.0-ás változata, amiben végre nem kell semmiért sem szégyenkeznünk.


Tündérmese az ezredforduló Budapestjének egyik legkevésbé sem romantikus szegletéből. Urbánus legenda egy fiatal zsiványról, egy gyönyörű lányról, rengeteg pénzről és a legrohadtabb kalandról az életben…

Theo kiszabadul a börtönből, ahol másfél évet húzott le könnyű drog  átadásáért-birtoklásáért. A kapuban fülében cseng még cellatársa útravalója: ide nincs visszatérés, az kizárt. Új életet kell kezdeni. Külföldre készül, munkát vállalni bármixerként egy hajón, de első útja egy bárba vezet, ahol semmi sem változott a bent töltött évek alatt. Régi barátok, régi kliensek és régi nők. Melinda is pont olyan, mint előtte: gyönyörű sztriptíztáncos, aki őszintén szereti Theót. Azonban feltűnik egy lány, egy szőke „angyal”, aki olyannyira más, mint az eddigiek, akiket ismert és szeretett. Theo megbabonázva keresi őt mindenütt. Iva a fiú számára legváratlanabb helyen bukkan fel: egy bűnöző házában. Igor nem pitiáner kis bűnöző, ő a Nagy Ember, és Theo rádöbben: beleszeretett
a Nagy Igor mindenkitől féltett és óvott húgába. Márpedig Igor három dologban nem ismer tréfát: lopás, köpés és a húga. Theo élete egyre jobban kezd hasonlítani ahhoz a másfél évvel ezelőttihez, amit el akart felejteni. Annyira, hogy végül elfogadja a visszautasíthatatlan ajánlatot: egy arab–ukrán–magyar drogüzlet lebonyolítását. Soha ekkora pénzt még nem ígértek, soha ennyire nem volt még közel a végső lelépéshez. A drogvilág azonban ugyanúgy kiszámíthatatlan, mint a börtön előtti időben: hazudnak, köpnek, s persze semmi bizalom. Előkerülnek az autók, a fegyverek és a rendőrök. És beindul a gépezet…




Címkék

premier , kritika





a cikket az alábbi linken találod:

© 2010 filmhu - a magyar moziportál | http://www.magyar.film.hu |