∏
Az ésszerű irracionális
Bemutató: 2003. október 9.
Aronofsky matematikai thrillerje egy olyan tanácsot közvetít, melyet elsősorban saját rendezőjének kellett volna megfogadnia a későbbiekben. A Rekviem egy álomért konkrét témája nélkül, a Pi rendkívül izgalmas próbálkozás, mely a racionális és irracionális tartományok között szabadon átjáró forma és tartalom egészen szokatlan egymásra hatását produkálja. Új dimenziók nyílnak meg, de csak egy pillanatra: tudjuk, hogy ott az ajtó, de immár öt éve zárva van.
Absztrakt állítás absztrakt
újításokkal teli absztrakt filmben Sean Gullette |
A történet nem túl bonyolult: adva van egy matek-zseni, aki a ∏ szám konkrét megjelenését keresi a mindennapi életben. Hősünk persze nincs egészen rendben pszichésen, gyógyszerezi magát – itt jelennek meg először a gyógyszerezés mechanikus folyamatának gyorsan vágott rövid snittjei – és egy kissé paranoiás is. De lehet, hogy félelmei valóságosak, hiszen munkája mind a tőzsdecápák, mind az Isten által a Tórába kódolt élet értelmét kétségbeesetten kutató zsidók érdeklődését felkelti. Vallás és pénz, a két jó öreg toposz most, mint az alapvetően absztrakt matematika potenciális alkalmazási területei jelennek meg. A tőzsdén pénzt keresni vágyó gengszterek épp olyan konkrétak és csak egy kicsivel agresszívabbak, mint a vallási fanatizmus hatására cselekvő számelmélet-szakértő zsidó, akit aztán meg is feddnek a rabbik modortalanságáért.
A film szinte teljesen ugyanazt a dramaturgiai ívet járja be, mint a Rekviem egy álomért. Ahogy hősünk alól fokozatosan kicsúszik a talaj, a film egyre jobban elszakad bármiféle tér-idő egységtől, itt azonban a gyógyszerfüggőség eleve adott, a ∏ utáni hajsza az, ami felpörgeti az eseményeket és – ahogy az egy valamire való irracionális számhoz illik – az irracionalitás felé sodorja a cselekményt. Irracionális és racionális egymásnak feszülő ellentéte építi fel az egész filmet, a fekete-fehér, szándékosan torz, szemcsés képektől, az időkezelésen át, a főhős szobáját parazita módjára belakó számítógépig, mely egyébként az egyetlen utalás arra nézve, hogy a film a pre-PC korban játszódik (a gép méretéből ítélve valamikor a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján).
Jancsó tanítványa volt Darren Aronofsky |
Éppen így járt maga Aronofsky is – remélhetőleg csak időlegesen – hiszen a Pi-ben felfedezett formai újítások és dramaturgiai szervező elv - azaz a tehetsége, a Rekviem egy álomért konkrétságával társulva meghozta számára a sikert, mégsem tudott tovább lépni, a következő produkció – egy Sci-fi többek között Brad Pitt közreműködésével - összeomlott. Az pedig jelen esetben nem számít, hogy konkrétan milyen okok miatt nem jött létre A kút (The Fountain) című film, a Pi főhőse sem tudja megmagyarázni, hogy mi miért történik vele. Maximilliam Cohen egyetlen lehetősége az, hogy felhagy az irracionális keresésével a racionálisban. Aronofsky esetében ez azt jelenti, hogy nem próbálja absztrakt tehetségét konkrét célok szolgálatába állítani, nem erőszakol rá magára semmit. Az imdb adatbázisa szerint a rendező két filmet is tervez 2004-re, reméljük a legjobbakat. Addig, pedig itt van nekünk a Pi.
Káosz-elmélet: a kis dolgok történése nagy változásokat okozhat a világban. Vegyük csak példának a pillangó-effektust, amely szerint, ha egy pillangó valahol Kínában megrezzenti szárnyait, a légáramlat, amit a mozgása gerjeszt, egyszer megváltoztathatja az időjárást akár New Yorkban is. Az időutazás az egyik legizgalmasabb gondolat mai világunkban, hiszen általa meg tudnánk változtatni az emberiség történelmének menetét. Ezek a bonyolult és egyben mély teóriák, melyekre a Pi című film is épül, kihívást jelentenek az egész világnak.A matematikus zseni Max Cohen egy új felfedezés küszöbén és az őrület határán áll. Körülöttünk minden rendszerekből áll össze, és Max az egyik legnagyobbat akarja megfejteni: a tőzsde rendszerezett káoszát. Egy hatalmas számítógép, az Euclid segítségével megpróbál rendszert találni a másodpercenként gazdát cserélő részvények forgalmában. Miután Max a számítógépbe táplálja a héber ábécét, az Euclid kiad egy kétszáztizenhat számjegyű összeget. Ez a számsor a Tóra szerint Isten neve lehet. Maxot eközben folyamatosan üldözi egy cég, amely bármit megtenne, hogy megszerezze a kapott eredményt. Ez az elviselhetetlen helyzet és állandó migrénjei, élet és halál közé sodorják a matematikust.
A film mindössze 60,000 dollárból készült.