Báriséj (Nagylány)
documentary | 45 min, video |
educational | Color Hungarian |
Crew |
director | Kriszta Bódis |
producer | Hollósi G. Zsuzsanna | |
director of photography | Francisco Gózon , Márton Vizkelety , Mária Takács | |
editor | László Gyimesi | |
music | Bea Palya | |
production manager | István Vigh |
Production company | Filmplus | |
Synopsis
"A férfi más, mint a nő. Egy férfi több mindent megengedhet magának, egy nő semmit sem. Társaságban a nők külön mennek, a férfiak dolgába nem szólhatnak bele, a hajukat nem vágathatják le, csak szűzlánynak lehet lakodalma, hosszú szoknyában illik járni, az asszonyok mindent tűrnek", és sorolhatnám.
De mindezeknek a szokásoknak jelentése és jelentősége van. A tradíciók tartják össze, tartják fenn a közösséget. Ez a film gender-dokumentumfilm, egyrészt a nemi szerepek szempontjából mutatja be egy oláh cigány csoport törvényeit. Másrészt jelen esetben a cigány kultúrán keresztül teszi láthatóvá azokat az univerzális emberi törvényszerűségeket, működéseket, gondolkodásformákat, melyek a kultúrák közötti egyenrangúság lényegét tárják fel, s melyek gyökerei különféle kultúráknál hasonlóak.
Ami ebben a filmben meglehetősen újszerű, az maga a nőszempontúság, vagyis, hogy elsősorban a nők felől, nők segítségével, női tapasztalatokon keresztül válnak láthatóvá társadalmi és sorskérdések, kulturális antropológiai vagy szociálpszichológiai mechanizmusok. A filmben három lány sorsa tűnik át a békési oláh cigány társadalmat fenntartó ősi kultúra szövetén, éppen csak annyira, hogy a bőrünkön érezzük, mit jelent Nőnek lenni. A Nagylány: Érett Nő. Az asszonysors nehézségei, szépségei, ajándékai és szenvedései előtt. Nagylánynak lenni fordulópont.
De mindezeknek a szokásoknak jelentése és jelentősége van. A tradíciók tartják össze, tartják fenn a közösséget. Ez a film gender-dokumentumfilm, egyrészt a nemi szerepek szempontjából mutatja be egy oláh cigány csoport törvényeit. Másrészt jelen esetben a cigány kultúrán keresztül teszi láthatóvá azokat az univerzális emberi törvényszerűségeket, működéseket, gondolkodásformákat, melyek a kultúrák közötti egyenrangúság lényegét tárják fel, s melyek gyökerei különféle kultúráknál hasonlóak.
Ami ebben a filmben meglehetősen újszerű, az maga a nőszempontúság, vagyis, hogy elsősorban a nők felől, nők segítségével, női tapasztalatokon keresztül válnak láthatóvá társadalmi és sorskérdések, kulturális antropológiai vagy szociálpszichológiai mechanizmusok. A filmben három lány sorsa tűnik át a békési oláh cigány társadalmat fenntartó ősi kultúra szövetén, éppen csak annyira, hogy a bőrünkön érezzük, mit jelent Nőnek lenni. A Nagylány: Érett Nő. Az asszonysors nehézségei, szépségei, ajándékai és szenvedései előtt. Nagylánynak lenni fordulópont.
Plot keywords
genders, gipsy, tradition, womanLinks |
Port.hu |
Ha szeretnéd, hogy Te, a Céged vagy a Filmed megjelenjen a HMDb adatbázisában ill. a Film in Hungary-n, úgy lépj kapcsolatba velünk: info@forum.film.hu
Ha hibát vagy szerzői jogokat sértő tartalmat találtál, írj nekünk!