sex hikaye

Egy teljes nap (1988)

Grunwalsky Ferenc

2004. május 7. - filmhu
Hármas minőségben jegyzi kriminalizálódó világunk mozi-tükrét Grunwalsky Ferenc: ő a film írója, rendezője és operatőrje egy személyben. Ilyesfajta nagyszabású vállalkozásra, azaz az alkotói szerepek megsokszorozására számos példa akad a világban (Chaplin, Orson Welles, Tati stb. ), nálunk azonban egyelőre még kevés a többféle területen „ide nekem az oroszlánt is!”-hevülettel tevékenykedő polihisztor.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok
A téma a szerző műveiből (érdeklődési szférái és ismert elkötelezettsége alapján) egyaránt ismerős. Grunwalsky előszeretettel ábrázolja a perifériára sodródottak, a született vesztesek, a vakon hazardírozó hősök hétköznapi életét. Ezúttal egy bajba került házaspár áll a cselekmény középpontjában. Józsi, a taxis és csinos felesége tulajdonképpen boldogok is lehetnének, ám hátországuk ingatag, súlyos adósság terhe nyomasztja a férfit (meg persze párját). Gáspár, a hitelező a kölcsön lejártát követően „természetben” hajtja be pénzét, lefekteti az asszonyt. A következmények véresek. Ebben az üzleti érdekeket abszolutizáló, riasztóan rideg közegben a bensőséges érzelmek, a tisztességes gesztusok, a humánus reflexiók helyét az „adok-veszek” törvényei foglalják el. Nincs felmentés azok számára, akik – önhibájukból vagy sem, egyremegy – megszegik a könyörtelen szabályokat.

Az elbeszélő stílus szaggatott, a folyamatosságot vibráló képsorok szakítják meg. A módszerről G.F. a következőképpen nyilatkozott: „Nem videóművet akartunk létrehozni, hanem filmet. Ilyen céllal forgattunk videóra. Így egészen másfajta képi tónus, a reális történetetek olykor egészen szokatlan, valósággal grafikai megjelenítése állott elő.” A helyszínek dermesztő üressége, a tekintetekben és mozdulatokban bujkáló feszültségek, a megállíthatatlanul felszínre törő indulatok igazolják az eljárás célszerűségét (mások is éltek ezzel a megoldással). Kesernyésen morbid humor szövi át a jeleneteket, az atmoszférikus erő meggyőző, a környezet plasztikus megjelenítése hiteles, borzongató a gyilkosság koreográfiája, ugyanakkor kissé megbicsaklik a szerkezet a kifejlet során, a szociológiailag hiteles elemzés túlságosan sejtelmes thriller-mesévé alakul át. Funkcionálisan, mégis fellazítva a drámai építményt.
 
A színészi alakítások színvonalának skálája hullámzó görbét mutat. Nemcsák Károly meggyőzően érzékelteti figurája kiszolgáltatottságát és elbizonytalanodását, Gáspár Sándor rutinosan játssza a „nehézfiút” (gyakran bíztak rá ilyen feladatot: dicséretéül elmondhatjuk, igyekezett kikerülni a sztereotipia csapdáit). Az előnyös megjelenésű Fék Erika ezzel szemben profinak amatőr, amatőrnek profi. Illúziókeltő, mint jelenség, karaktere viszont egysíkú, mert eszköztára szegényes.
Grunwalsky filmes „hármaskönyvében” a rendezői és operatőri teljesítmény dicséretes. Az írói munka kevésbé kiérlelt. Az Egy teljes nap ennek ellenére figyelemre méltó darab a modernkori devianciákat megörökítő új termésben.
 
Szerző: Veress József





Rendező Jancsó Miklós
Szereplők Madaras József (Magyardolmányos)
Őze Lajos (vallató)
Latinovits Zoltán (Veszelka)
Kozák András (ifj. Kabai)
Koltai János (Varjú Béla)

nka emblema 2012