sex hikaye

A munka frontján - A termelési film hőseinek színe-változásai

2004. május 19. - filmhu
A „termelés hőse” az ötvenes évek sztahanovistájától az Álombrigád operett-proletárjáig sorsdöntő változásokon ment keresztül.
A létező szocializmus rendszere szigorodott majd enyhült, a diktatúra keményedett és puhult, közbejött egy forradalom, és persze tökéletesen más tartalmú, és értékű filmes időszakok. A lényeg azonban nem változott: a marxista esztétika szemszögéből nézve az ember "termelő emberként" mutatja magából a legtöbbet - hősként elsősorban ebben a kontextusban ábrázolandó, személyisége kibontását ha nem feltétlenül itt kell befejezni, de legalább itt kell elkezdeni - legyen szó akár bohózatról, akár tragédiáról. A termelési közegnél fontosabb közege a valóságnak a „szocreál” szerint nem lehet: itt minden másnak, kultúrának és magánéletnek - bárminek, amit az emlékezetes terminológia "felépítményként" jelöl, meg lehet találni a gyökereit, következésképpen elégséges is itt és csak itt maradni, viszont kötelező ide mindig visszatérni.


Ebből a tételből, e szabály avagy felülről sugallt közmegegyezés betartásából természetesen homlokegyenest különböző értékű, hitelességű  és üzenetű filmek születhettek, az ostoba munkaverseny-operettől többek között Makk Károly Megszállottak-jáig. A termelő ember magától értetődően nem képzelendő csupán napi munkáját teljesítő dolgozónak, a termelés világban gondolkodik az is aki szenvedéllyel "épít valamit", aki a társadalomnak valamit a termelés közegében óhajtana adni, mint Szabó István Álmodozások korának fiataljai, vagy a Kovács András féle "nehéz emberek". A hatvanas évek konfliktusos "nehéz embereit" persze egy világ választja el az ötvenes évek olyan hőseitől, akiknél termelési szenvedélyük tárgya - például a Máriássy Félix rendezte Teljes gőzzel mozdonyvezetőjénél a "kétezer tonnás mozgalom" (óriás szerelvények vontatását célzó országos munkaverseny) - nem hitelesen ábrázolt, valóságos termelési konfliktusokban, hanem a kitalált szabotőrrel való külső konfrontációban mutatja meg magát. Azonban nem csupán a különbség, a hasonlóság is fontos: olyan világról üzennek, melynek lényege a munka, és ahol éppen ezért a konfliktus is mindig a munka tárgya körül keletkezik.
 
Az ötvenes évek első felének mérnökfigurája állhatott jó oldalon, de persze lehetett megátalkodott kártevő is a munkaverseny-operettekben, valóságos ellenség a szabotázsfilmekben. Ha netán a néző nem ismerte volna föl sanda tekintetéről, akkor abból lehetett tudni, hogy rossz oldalon áll, hogy miféle negatívumok is tartoznak hozzá. A sanda mérnök-figura beszélt például egyedül minőségről a mennyiséggel szemben. Ő volt az, aki kisszerű, egyedi megoldásokat támogatott, miközben a pozitív oldalon nagyszabású, és általános tervek fogalmazódtak meg. Ő volt az, aki az ellenőrzést, a vállalkozás szigorú kontrollját erőltette – vagyis kételkedett. Végül ő volt az, aki egyedül maradt, esetleg, ködös, gyanús múlttal. A többiek, a jók bezzeg együtt, közösségben dolgoztak, tiszta és biztos osztály-referenciákkal. Jellegzetes "termelési negatív figura" a "Munkaközösség" rendezte Gyarmat a föld alatt-ban a művezető, aki aggódik, hogy az új olajkutató fúrással "bakot lövünk", vagy a Teljes gőzzel vasúti bürokratája, aki szerint a mozdony nem bírja a súlyt, a pálya a terhelést. Fontosak a megjavulni képes termelési hősök is, akik mindig éppen az egyénieskedéssel, a külön utak keresésével szakítanak: a Keleti Márton rendezte Ifjú szívvel hőse - Soós Imre alakításában - például azt fogja belátni, hogy bár nagy dolog az újítás, bevezetése a termelésbe közös érdem - közösség nélkül megvalósíthatatlan.  
 
A hatvanas években – már rögtön az évtized elején a Megszállottakban --a magyar film „termelési történeteiben” minden a feje tetejére áll. Pontosabban helyet cserél jó és rossz oldal, a korábbi kártevőből a film hőse lesz, sőt, egyáltalán „hős” kerül újra a magyar film meséjébe, aki legalábbis a Jávor Pál figurák óta hiányzik. A mérnök-értelmiségi hős, pozitív figuraként is rendelkezik a régi kártevő fontos vonásaival. Mindenekelőtt egyedül van. Előélete titokzatos, a közösséggel – úgyis, mint sokasággal - szemben bizalmatlan. Szakmai kérdésekben minőség, óvatosság, és ellenőrzés barátja. Az intenzív megoldásokat többre becsüli az extenzív megoldásoknál, a helyi és egyedi konstrukciót többre az általánosnál és tömegesnél. A Megszállottak volna az új hős, új szemlélet, fordított értékrend úttörő filmje. A fordított receptet a későbbieknél talán kissé szigorúbban is követi: a vízmérnök itt tényleg helyi kutakat kíván fúrni egy igazi országos ügy, a csatornaépítés ügyének rovására, tényleg egyedi megoldást keres a kollektívvel szemben, és mindehhez hangsúlyosan meghasonlott lelkiállapotban, magányosan fog hozzá.
Az új termelési hős tehát ekkor, a hatvanas évek elején megszületik, és a küldetést kereső értelmiségi tabu-törő, cenzúra-provokáló dramaturgiai sémája éppen Makk filmjétől számítva viszonylag szilárd, az évtized több alkotásában pontosan követett formát nyer.
E forma lényege szerint szükség van mindenekelőtt magára a frusztrált termelő értelmiségire.
Hogy szakmája, pozíciója a mérnöké, az csak valószínű lehetőség, de nem feltétlenül szükséges. Értelmiségi itt ugyanis az, aki a film folyamán szavakkal-mondatokkal, de legalább néma gesztusokkal reflektálni képes magára, és helyére a világban. És mivel az az értékrend élteti, melyet a kor a film alkotójától és hősétől is elvár, természetesen ez a reflexió mindig olyan irányt vesz, hogy a hős -- személyisége legfontosabb vonásaként -- "termelő emberként" határozza meg magát. Ez az értelmiség-fogalom igazán tág: belefér Bacsó Kitörésének iskolázatlan, fiatal, de mégis termelési konfliktusba bonyolódó munkáshőse ugyanúgy, mint Fábri Zoltán Húsz órájának "Igazgató Jóskája", aki rangja és hívatása szerint Tsz-elnök, felsőbb végzettség nélkül, de a termelés-béli önreflexió minden "értelmiségihez méltó" képességével.
Az ilyen hős - kivétel nélkül férfi - a hatvanas évek-béli filmekben általában két nővel is találkozik: az egyik nő - leggyakrabban feleség -- a megalkuvást, termelési konfliktus kerülését sugallja, és többnyire akad egy másik is (a szerető), aki erkölcsi indikátor, aki tükröt tart neki, ha hősünk meginogna. Ismét Makk kínálja a mintát a Megszállottak feleség-szerető párosával, de a női szereplőpáros végig kitart az évtized termelési történeteiben -  Simó Sándor Szemüvegesekjén keresztül Kovács András Falakjáig.
 
Legalább ilyen elengedhetetlen dramaturgiai kellék a hatvanas évek termelési értelmiségi hőse mellett a taktikus férfitárs.  Olyan barátról van szó, aki a jó kompromisszumoknak is barátja, és az odavezető út ismerője. Esetleg olyasvalaki, akinek hatalma is van a kompromisszumkereséshez. A Megszállottakban ez a szerep még ketté van osztva: a Pálos György játszotta mérnök-figura mértéktartóbb, szerényebb barátja (Szirtes Ádám) ilyen, de kell mellé egy erősebb, tehát sikeresebb taktikus: az állami gazdaság igazgatója.  Későbbi filmekben hasonló dolga van az ilyen bölcs férfibarátnak: a hős ügyét kell sikerre vinnie. Talán a legjellemzőbb férfi-páros az évtized végéről Bacsó Kitörésében az Oszter Sándor alakította dühös és ifjú lázadó együtt a Liska Tibor megformálta mérnökkel, egy igazi "rezonőr taktikussal". Rezonőr - minthogy ez is a férfitárs fontos feladata: értelmez, a hős konfliktusát, annak esélyeit magyarázza, tanulságot sugall. Különleges helyzet az évtized közepétől, amikor a pozitív mellékszereplő, a "kompromisszumok barátja" átveszi a hős helyét. A vidék termelési történeteiben következik ez be leghamarabb. Az említett Húsz órában föl sem merülhet, hogy az amúgy pozitív figura, akit, a "gyilkos Varga" géppisztolygolyója terít le, a film hőse - mégpedig a régi doktrínákkal konfliktusba a termelő hőse - is lehetne. A film hőse a taktikus és rezonőr. Mert hogy a Kádári konszolidáció, a puha diktatúra sem előtte, sem később nem kapott olyan egyértelmű, és egyben meggyőző allegória-történetet, regényben is, de főleg filmben előadva – mint amilyen a Húsz óra. Ez egészen odáig érvényes, hogy „Igazgató Jóska” egyenesen magával az első titkárral azonosítható. Ezt a figurát valóban a kor emblematikus alakjának szánták. Valaki, aki megbékíti a megbékíthetőket, együtt tud élni békülőkkel és nem békülőkkel, sőt a soha meg nem bocsátókkal is. A "városi" termelési történetekbe ugyanakkor ezt az új kompromisszumos hőst a Falak vezeti be, és csupán az évtized végén.     
Kovács filmjében a taktikus nem pusztán párja magának a Latinovits Zoltán játszotta „nehéz embernek”, de a történet arányai, és film rejtett hangsúlyai alapján fontosabb is nála. A kettős hős ugyan dramaturgia szempontból nem igazán sikeres formabontás a Falakban, a történetet lassúvá, aránytalanná és komplikálttá teszi, másfelől viszont maga a látványos „hős-váltás” az egész hazai filmtörténetre vonatkozóan nagy jelentőséggel bír.

A hetvenes évek filmjeiben majd - ha megjelenik is bennük a termelés tematika, mint például a Budapesti Iskola néhány dokumentarista darabjában - az igazi hős többé nem hagyományos nehéz ember, nem mérnök-újító, botcsinálta feltaláló, hanem maga a funkcionárius, de legalábbis a taktikus vezető, aki hatalmi erőterek között, maga is a hatalom eszközeivel harcol. Ennek őstípusa jelenik meg a Falakban, Gábor Miklós alakításában, aki valóban az a színész, aki személyiségében hordozza ezt a bizonyos taktikus sokarcúságot, beleértve azt az „arcot” is, melyet Párizsban, a magyar disszidens ifjú és radikális francia feleségének mutat. Kovács, ugyancsak úttörőként, és meglehetős bátorsággal a francia nő tekintete által megmutatja ezt a taktikus-kádert kívülről is: ha nem is végkövetkeztetésként, de mégis meghagyva a lehetőséget, hogy ideológiája netán ellentmondásos, értékrendje hamis, fontosnak és szükségesnek érzett taktikus kompromisszumai egyenesen megbocsáthatatlanok. Hogy Kovácsot az évtized végére a taktikus-rezonőr sorsa valamivel jobban érdekli, mint az eredeti mérnök-hősé, ez nála nem annak tudható be, hogy a rendszer apologétikáján dolgozik, hanem éppen annak, hogy az évtized végére a „nehéz ember” közhelyfigurává lett. A „taktikus hős” ideje (és persze filmes diszkussziójának viszonylagos szabadsága) viszont még éppen csak most jött el, és majd csak a „Budapesti Iskola” néhány jellegzetes darabjában (például Vitézi László filmjében, a Békeidőben és Dárday István és Szalai Györgyi Harcmodorában) mutatkozik meg a maga teljességében. A „nehéz ember” címen köztudatba rögzülő szocialista élet-szerep nevén nevezése egyébként maga is Kovács Andrástól származik, még ha a szerep, magyar filmben megformálva, valamivel régebbi, mint maga a nagy társadalmi figyelmet vonzó dokumentumfilm vele azonos címe. A „legkorábbi” nehéz ember - akár a Megszállottakban, akár Kovács „névadó” filmjében - pusztán professzionista alkotószenvedélyét hangsúlyozza. A professzionizmus – még ha a termelési közeg sajátos hangsúlyozása önmagában is utalt a történetek rendszerhű foglalatára – megnyugtatóan ideológia-mentes egy olyan időszakban, amikor minden más közelítés fölösleges provokáció lett volna.

Később azonban ez a professzionalista alkotó-termelő szenvedély (és egyben világlátás) amolyan személyiség-gazdagító fénytörést kap. Például ilyen fénytörés, amikor az évtized közepén egyre fontosabbá válik, hogy a nehéz ember = fiatalember. Termelési konfliktusa Szabónál, Simónál, Sáránál nem mellékesen nemzedéki konfliktus is.
Az évtized végén azután, néhány rendezőnél, elsősorban Kovácsnál és Bacsónál a „nehéz ember tekintete” elé egy újabb izgalmas szűrő kerül, ugyanolyan fénytörő funkcióval, mint másoknál az életkor.  Ez a „szűrő” korábban magától értetődő volt, azután viszont egy bő évtizedig illett megkerülni, a provokatív képzettársítások miatt csak azért sem nem nevén nevezni. Ez a szűrő maga az ideológia, konkrétan a marxizmus. A Falak az a film, mely a mérnök-értelmiséginél a professzionizmus mögötti indítékra is rákérdez: ugyan miért és kinek, milyen távolabbi, magasabb cél érdekében vívja a hős a maga izgalmas, de mégiscsak helyi jelentőségű termelési csatáit? Van-e egész, amibe ez a személyes elhivatottság - mint rész - illeszkedik?  Kovács András azon az oldalon áll, ahol erre persze igen a válasz, de ennél sokkal érdekesebb, hogy az ideologizálás hosszú pihenője után először megint föl meri tenni a kérdést, és komolyan végig is gondolja – hőseivel végiggondoltatja – a lehetséges válaszokat.

Nehéz megválaszolni, mi okozta a termelési közegben játszódó játékfilmek hirtelen hitelvesztését. A hetvenes évek közepére mindenesetre az ilyen témájú, termelési konfliktusokra épülő „komoly” történetek – forgalmazási kategóriaként használva a szót – teljesen eltűnnek. Pontosabban: a taktikusnak, ahogy jeleztük, helye lesz a dokumentarista játékfilmben, de nyilvánvalóan már egész más történetben: funkcionárius-figurát látunk, aki harcol, néha korlátozott hatalmát-befolyását is mozgósítja, esetenként maga is használ meg nem engedett módszereket. Taktikus pályáját a dokumentarista film a maga hideg eszközeivel aprólékosan követi, alig hagyva teret a konfliktusok kisüléseinek, annak hogy a nem hősnek termett választott főszereplőket a hagyományos, hatvanas évek-béli mérnök-filmek  szenvedélyes hőseivel akár csak távolról azonosítsuk. 
 
Az eredeti filmek, közhellyé csiszolódott dramaturgia sémájukkal tehát lassan eltűnnek: nem tudni mikortól, de a hetvenes évek végén a néző már nem hinne el semmilyen megírt, irodalmi-valószerűvé csiszolt mondatot, ahogy komoly érces hangon a Kossuth-díjas színész száján kiejti az igazgatói székben, közben „termelési konfliktusba keveredik” telefoncsörgéstől és titkárnők sóhajától kísérve. Ugyanez vonatkozik természetesen az olajfoltos munkaruhában esztergapad fölé hajoló Kossuth-díjasra is. Hiszen éppen ilyen figurák számára keres megőrző-hitelesítő formát a dokumentarista mozgalom, elfordulva a termelésben játszódó hagyományos mozifilmtől, ami egy csapásra, tartalmától függetlenül, egyenesen mint „produkciós gesztus” vált ordítóan nyilvánvaló hazugsággá. Jeles András reflektál erre a helyzetre az Álombrigádban, sejtetve azt is, hogy a „munkaköpenyes Kossuth-díjas” az egészet groteszkké, bohózattá tévő, de leginkább a termelési közeget szőröstül-bőröstül idézőjelező filmekben ideig-óráig még fölbukkanhat.
Kései példa a rendszerváltás árnyékában Tímár Péter szatírája, az Egészséges erotika. Egyébként az első olyan filmek születése, melyeknél a termelési közeg nem lesz magától értetődő, egybeesik azzal a pillanattal, mely után maga a marxista művészi pozíció sem az. Természetesen, szó sincs arról, hogy a világnézeti egységben a hatvanas évek magyar rendezőinél még bárki biztos lehetett volna, ugyanakkor az nagyon is magától értetődő volt, hogy a születő kritikus alkotásokat ez után is az "érted haragszom" alkotói attitűd udvarias vélelmezésével fogadta a kulturális hatalom, és mindenféle hivatalosság, a recenzenseket is beleértve. A hetvenes évek közepétől lassan, de biztosan növekszik azoknak a műveknek a száma – Gazdag, Jeles, Bódy, Gothár, Tarr, Bereményi filmjei – ahol a pártos kritika vagy a filmpolitikus hivatalosság ezzel a tiszteletkörrel többé meg sem próbálkozik. Még csak az alkotók védelmében sem: a filmek és szerzők ilyen forma mentegetése túl átlátszó lenne. Ahol a marxista-pozíciót többé vélelmezni nem lehet, annak árulkodó jele, hogy többé a hős "termelésbe vetettsége" sincs értelme hiányolni.

Mi történik magával a játékfilm értelmiségi hősével? Tanulságos a folyamat, bár csak részben tartozik ide, hiszen egy másik filmcsokor darabjai felé irányítja tekintetünket, ahogy a hősök - a hajdani szenvedélyes mérnökemberek - fokozatosan sétálnak ki a termelésből. Először még megmarad "mesterségük címere": szakmájuk puszta nevén-nevezése, sőt, a termelési kulisszák is megmaradnak, de a konfliktus már olyan magán-frusztrációk tömegének kisüléséből születik, melyek mögött a termelés csak emlék. Ilyen film például Szörény Rezső B.U.É.K.-ja, vagy Gaál István Cserepekje. A következő fázisban már a szakma neve is csak emlék, és az pedig talány és sejtések tárgya, hogy a hősnek a Nagy Illúzióvesztés volt-e klasszikus termelési konfliktusa, hogy vajon akart-e a valamit abban a régen elhagyott közegben azzal a hatvanas évekből ismerős professzionista szenvedéllyel? Ilyen hangulatot áraszt András Ferenc Dögkeselyűje, ahogy a volt-mérnök, volt-taxisofőr a régről ismerős profi-szenvedéllyel egyengeti saját útját a pusztulás felé. És még ez sem a hős termelési közegtől való távolításának utolsó szakasza. Külön szót érdemelnének e tekintetben a kortárs-kritika által elkeresztelt „boldogtalan értelmiségi” filmek, Soós Mária Boldogtalan kalapjától Szörény Boldog születésnapot, Marylinjén keresztül Sándor Pál Ripacsokjáig. A mérnökből humán értelmiségi lett, esetleg művész, de még ebben a minőségben is egyre többször mos össze privát- és közszférát, vagyis a termelésben – (még a tágan vett, és bölcsész-művész szolgáltatásokat is magában foglaló termelésben is) csak fogyasztóként érdekelt. Az utolsó fázisban ennyire sem. A szereplőknek itt már nemhogy hivatásuk, de mesterségük sincs, nemhogy társadalmi szerepük, de privát szerepük sem marad. Ezek a szerepek immár megkülönböztethetetlenül mosódnak össze. Még fogyasztásuk sincs, hiszen ez is csak túl-konkretizálná életüket. Létük nyomorúságos lebegés – ha Tarr Béla Őszi almanachját, Kárhozatát vesszük példának – bár az értelmiségi önreflexióról az utolsó pillanatig nem mondanak le.

Erről a lebegésről egyetlen biztos tudása lehet a rendszerváltás előtti nézőnek: a termelés közegétől, és benne a hatvanas évek konfliktusos mérnökétől olyan távol történik, ahonnan már az emlékek pisla fénye sem látszik: a magyar filmnek réges-régen mégiscsak voltak ilyen előzményei. Akadtak közöttük jó filmek is.
 
Szerző: Hirsch Tibor


Címkék

műfajelemzés



Rendező Szabó István
Szereplők Karin Boyd (Juliette Martens)
Krystyna Janda (Barbara Brukner)
Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen)
Rolf Hoppe (Tábornagy)
Cserhalmi György (Hans Miklas)

nka emblema 2012