sex hikaye

Zöld Holló Filmklub – Örökmozgó, 2007–2008 

2007. szeptember 25. - filmhu
Az Országos Diákzsűri szervezésében, az ELTE, a Magyar Nemzeti Filmarchívum és a filmtörténet.hu közreműködésével létrejövő filmklub a honi játékfilm nyolc műfaját mutatja be. Szeptembetől májusig minden hónap utolsó szombatján filmtörténetünk nagyobb korszakait egy-egy filmmel reprezentálva kerül górcső alá az adott zsáner, amely áttekintést minden esetben előadás követ.
Műfajok története a magyar filmben
 
Az Országos Diákzsűri delegáló intézményeinek tanárai a vizsgált műfajhoz kapcsolódóan igyekeznek hasznos ismereteket nyújtani a vetítésekhez hasonlóan mindenki számára nyitott előadásokon.
 
"Napjainkban a filmes zsűrikben tevékenykedő szakembereknek új és mind gyakoribb kihívásnak kell megfelelniük: a szerzői film hagyományát folytató, éppen az értékelés szempontjából félrevezető művészfilmek mellett a műfaji vagy (szintén szerencsétlen, ugyanis pejoratív felhangú elnevezéssel) közönség-, illetve kommerszfilmeket is értékelniük kéne, gyakran éppen a szerzői filmekkel összemérve őket. A kortárs magyar filmek versenyére jellemző helyzetet mintegy intézményesítette a legutóbbi Magyar Filmszemle, amikor a zsánerfilm kategóriájában is díjat ajánlott fel. A döntés vitatható, mindenesetre jól kifejezi a megváltozott hazai filmes közeget.
A magyar film elmúlt fél évszázados történetében, különösen az 1945 előtti helyzethez képest, a műfaji filmek fokozatosan háttérbe szorultak. A hetvenes évektől a rendszerváltozásig szinte egyáltalán nem készültek tiszta műfajiságú filmek, legfeljebb különféle műfajok imitációjával, reflexiójával, játékos megidézésével, illetve „importjával” találkozhattunk. 1989 után ez a helyzet fokozatosan megváltozott. Az új nemzedék rendezői és producerei közül néhányan, különösen azok, akik külföldön szerzett képesítéssel, illetve reklám- és kliprendezői gyakorlattal vágtak bele első játékfilmjük forgatásába, már elkötelezett műfaji filmesként kezdték pályafutásukat (pl. Herendi Gábor, Bergendy Péter, Antal Nimród, Goda Krisztina rendező, Kálomista Gábor, Szekeres Dénes producer).
Az idősebb generáció tagjai közül pedig mindazok, akik korábban is érdeklődtek a műfaji film után, most jóval szabadabban, művészi „skrupulusok” nélkül valósíthatták meg elképzeléseiket (pl. Bacsó Péter, Tímár Péter, Sas Tamás). A sikert azonban a közönség sem adja könnyen – a kritikusokról és zsűritagokról nem is beszélve. A nyitottá vált piac miatt ugyanis a magyar műfaji filmnek a világ élvonalával, a legnagyobb sikerű filmekkel kell versenyeznie, továbbá le kell dolgoznia az évtizedes hátrányt, el kell sajátítania egy olyan filmkészítési módszert, amely mostanáig hiányzott a képzésből, fel kell építenie ehhez a megfelelő intézményi hátteret és így tovább. S a filmes szakembereknek is hasonló utat kell bejárniuk, hiszen az eddigi évek magyar filmesei elsősorban a szerzői megoldások iránt tették fogékonnyá őket, így a képzettségük is ennek megfelelő, míg a műfaji filmek értékeléséhez nincs meg a megfelelő fogalomkészletük, illetve érzékenységük.
 
A legfiatalabb filmes szakember-generációra, akikből a diákzsűri tagjai kikerülnek, talán már kevésbé igaz a fenti állítás, mégis úgy gondoltuk, hasznos lehet, ha egy előadás- és vetítéssorozat keretében felelevenítjük a magyar filmművészet műfaji hagyományát. Összeállításunk a gyakori, jellegzetes vagy éppen különleges műfajokat veszi sorra, amelyeket egy-egy, különböző filmtörténeti „tömbökből” kiválasztott film reprezentál az 1945 előtti, az 1945 és 1970 közötti végül az 1970 után időszakból. Az ilyesfajta rendszerezésnek természetesen a tények gyakran ellenállnak. Igyekeztünk követni ezt a logikát, de ahol nem lehetett, ott természetesen a filmek szabta kereteken belül mozogtunk. S még egy megjegyzés a filmek kiválasztásához. Léteznek olyan műfajok, mint például a vígjáték, amelyhez számos film tartozik. Ebben az esetben a válogatás önkényesebbnek tűnhet. Más esetben, így a sci-fi inkább különleges, mint reprezentatív műfajánál, csupán két magyar film jöhetne szóba, a harmadik már csak közvetve kapcsolódik az eredeti kategóriához…
Nem egy tudományos igényű rendszeralkotás a célunk, csupán a műfaji hagyományok történeti áttekintése, a fogalmak tisztázása, az értékelési szempontok megvitatása, hogy zsűritagokként legalább a szerzői filmeket mérlegelő szakmai ismeretekhez mérhető biztonsággal mondjunk ítéletet a műfaji filmek fölött. És még egy fontos cél: mindeközben érezzük is jól magunkat – hiszen mégiscsak műfaji filmekről volna szó!" (Gelencsér Gábor)

 
Program I. félév
1.SZEPTEMBER 29.  – vígjáték (ea: Murai Anrdás – BDF) 
11.00   Vajda László: A kölcsönkért kastély (1937) 
13.15   Herskó János:
Két emelet boldogság (1960)
15.15   Gyarmathy Lívia:
Ismeri a Szandi mandit ? (1969)

2.OKTÓBER 27.  – bűnügyi film (ea: Varga Zoltán – ELTE)
Tóth Endre: 5 óra 40 (1939)
Bácskai Lauró István:
A hamis Izabella (1968)
Dobray György:
Az áldozat (1979) 
 
3.NOVEMBER 24.  – történelmi film (ea: Kovács Ákos – PPKE)
11:00 - Pacséry Ágoston: Szováthy Éva (1943)
13:15 - Bán Frigyes:
A császár parancsára (1956)
15:00 - Lugossy László:
Szirmok, virágok, koszorúk (1984)
17:00 - Lázár Kovács Ákos (PPKE BTK) előadása a magyar történelmi filmekről
 

4.DECEMBER 8. – melodráma
(ea: Stőhr Lóránt)
11:00 Kalmár László: Halálos tavasz (1939) 
13:30 Szomjas György:
Könnyű testi sértés (1983)
15:10 Xantus János:
Eszkimó asszony fázik (1983)
17.10 Stőhr Lóránt előadása a magyar melodrámáról
 
Jegyár: 500 Ft
Egyszeri jegy diákkal 400Ft
Napi bérlet (3 film): 1000 Ft
Féléves bérlet (12 film): 3600 Ft
 
Program II. félév: kémfilm, eastern, sci-fi, zenés film.
5. kémfilm
Rodrigez Endre: Machita (1943)
Várkonyi Zoltán:
Nyugati övezet (1952)
Nádasy László:
Fény a redőny mögött (1965) 
 
6. eastern
Kardos Ferenc:
Hajdúk (1974)
Szomjas György:
Rosszemberek (1978)
Gábor Pál:
Hosszú vágta (1983) 
 
7. sci-fi
Hamza D. Ákos: Szíriusz (1942)
Fejér Tamás:
Az idő ablakai (1969)
Monory Mész András:
Meteo (1989) 
 
8. zenés film
Gertler Viktor:
Állami Áruház (1952) 
Banovich Tamás:
Ezek a fiatalok (1967)
Tímár Péter: Csinibaba (1997) 


Címkék

filmtörténet



Rendező Bereményi Géza
Szereplők Eszenyi Enikő (Marika, Monoriék lánya)
Papcsik András (Valkó Imike)
Tóth Barnabás (Imi Valkó)
Sőth Sándor
Andorai Péter (Berci)

nka emblema 2012