„Vér a vízben” néven vált ismertté a hidegháború alatt, 1956-ban, lezajlott szovjet-magyar vízilabda meccs, amelyet Joe Eszterhas forgatókönyvíró és Andrew Vajna készül filmre vinni. Az emlékezetes összecsapás az 1956-os olimpiai játékokon történt, amelyre éppen pár héttel a magyar forradalom leverése után került sor. A melbourne-i szovjet-magyar elődöntőt tartják a vízipóló legerőszakosabb meccsének. A magyar származású filmeseknek az InterCom székházában tett bejelentése szerint a mozit 2006 december 6-án tervezik bemutatni, ugyanis erre a napra esik a vízilabda-összecsapás 50. évfordulója.
Pár hónappal ezelőtt, nagy felzúdulást keltve jelent meg a botrányfilmjeiről és csillagászati gázsijairól elhíresült magyar származású hollywoodi forgatókönyvíró fenegyerek, Joe Eszterhas memoárja Hollywood Animal címmel. A kívülállóként ismert, lázadó és megmondó imázsát gondosan fenntartó magyar írófenomén visszaemlékezései hetekig vezették a különféle bestsellerlistákat, hosszú időre elegendő pletykamuníciót szolgáltatva a filmes álomgyár szennyesét előszeretettel teregető és – vigyázat, felkavaró képzavar! – kajánul csócsálgató bulvársajtó, illetve az erre fogékony milliós közönség számára.
Hollywoodban a forgatókönyvíró okos lehet, de szép soha. Akár nagy pénzeket is csinálhat, de kreatív kontrollal nem rendelkezik. A bukott film letörölhetetlen stigma a nevén, holott gyakorta megesik, hogy a kész mozi köszönőviszonyban sincs az általa leadott forgatókönyvvel.
Az ötvenes években menő, három évtizeddel később viszont már gyilkos szokás volt a dohányzás, legalábbis a hollywoodi filmek szerint. Az álomgyár napjainkra ismét előszeretettel dugja a bagót a nézők orra alá – állítja Hugo Rifkind, a Times újságírója.
Andy Vajna két filmmel ered az 1956-os melbourne-i olimpián történtek nyomába: a Freedom's Fury - A szabadság dühe című dokut követően nagyjátékfilm is készül a szovjet - magyar vízilabda meccs véres küzdelmeiről. A Puskin moziban olimpiai bajnokok gyülekeztek a vásznon és a nézőtéren.
Fegyverropogás és bombarobbanás verte fel a Józsefváros vasárnapi csendjét: a Szabadság, szerelem akciójeleneteit rögzítette Vic Armstrong irányításával az erre a feladatra specializálódott action unit.
Miután csütörtök délután megtekintettük Andy Vajna grandiózus, ötvenhatos forradalmat feldolgozó Szabadság, szerelem című opuszát, péntek reggelre az egyik budapesti szállodában faggattuk a film alkotóit. A forgatókönyv eredetileg háromszáz oldal volt, és Csányi Sándor szemtanúk előtt lőtt gólt Szécsi Zoltánnak. Minden, amit a Szabadság, szerelem-ről tudni szeretnél.
A forgatókönyvíró szakmát egyik talán leginkább megosztó kérdés, hogy milyen a jó treatment. Milyen hosszúnak kell lennie, mit tartalmaz pontosan, nem utolsósorban pedig mire való? Egyértelmű választ meg sem kísérlek adni erre a kérdésre, hiszen talán nem is létezik, miután annyira szubjektív, és egyén- illetve munkamódszer-függő a felvetés. Inkább néhány közismertebb és kevésbé népszerű elméletet és gondolatot elevenítek fel, illetve fejtek ki korántsem „megmondó”, sokkal inkább gondolatébresztő, esetleg vitaindító célzattal, miután a nagyjátékfilmes írást én is csak most tanulom. Jelenleg épp egy működő treatment megszerkesztésén fáradozom, és több utat is végigjártam, mire rájöttem, hogy nem szükséges feltalálnom a vajas kenyeret – elegendő elővenni az egyik legelterjedtebb hollywoodi formulát, amit nem véletlenül alkalmaznak csaknem három évtizede szerte a világon. De nem akarok nagyon előre szaladni, hiszen mielőtt a – nem véletlenül – legnépszerűbb megoldásra rátérnék, érdemes néhány problémát tisztázni.
Forgatókönyvek nem íródnak maguktól. Létezik túlzásba vitt tervezés is. Van, ahol egész éjjel nem megy le a nap. Pár fontos tanulság a Script & Pitch kurzus második off-line fordulójáról. Alig három hónap telt el, és az EU Media Programja által támogatott Script & Pitch workshop-sorozat nemzetközi résztvevőgárdája újfent találkozott. Torinó után a helyszín ezúttal Lappföld volt, az Északi-sarkkörön túl.