sex hikaye

A világ legjobb rendezői

Tarr Béla a 13. Helyen

2003. november 19. - filmhu
A Guardian kritikusai kiválasztották azt a 40 filmrendezőt, akik szerintük jelenleg a filmkészítés élvonalát képviselik a világon. A lista szerint David Lynch a befutó, őt szorosan követi Martin Scorsese. Egyetlen magyar rendező került a névsorba: Tarr Béla az előkelő 13. helyet szerezte meg, megelőzve többek között Almodóvart, Takeshi Kitanót és Tarantinót is. A listára nem került fel például sem Steven Spielberg, sem George Lucas.
Az önkéntes zsűri tagjai pontozással alakították ki a sorrendet. Ennek során a rendezők különféle "képességeit" mérték fel. A filmek lényege, kivitelezése, a szakmai hozzáértés, az eredetiség és az intelligencia voltak azok a szempontok, melyek a kritikusok számára döntő jelentőséget nyertek. Így például Scorsese az eredetiség terepén marad el Lynch mögött, a harmadik helyezett Coen-testvéreknek pedig némileg a lényeglátásuk gyengécske.

A bírálók szerint kétség sem férhet ahhoz, hogy jelen pillanatban David Lynch a legjelentősebb filmrendező a világon. Kiemelik a kollektív tudattalan világát megidéző, vad és félelmetes atmoszféráit, a minden kérdésre válasszal kecsegtető sötét titkokat, melyeknek a közegében - bár nagyon nem szeretnénk, mégis - zajlik az életünk.

Scorsese 2. helyét elsősorban vérbő temperamentumának köszönheti, amit generációk kezdtek el mintának tekinteni és a nyomában járni. A kritikusok nem vették figyelembe a rendező mostanában készült legújabb darabjait, például a New York bandáit, melyről megoszlanak a vélemények, felkerülhet-e olyan klasszikussá vált filmek közé, mint a Taxisofőr vagy a Dühöngő bika. Többek szerint Scorsese elveszítette nehézsúlyú bajnoki címét az amerikai moziban. 
 
A Coen-testvérek erőssége a kritikusok szerint a ravaszság, az alaposan kidolgozott dialógusok, a filmtörténet iránti tiszteletük, valamint a rendkívül pontos képi kidolgozottság.   

Tarr Béla szerepét a mai filmvilágban a kritikusok Tarkovszkijhoz hasonlítják. Megalkuvásra nem hajló hosszúsággal, lassú kameramozgással készíti sötét és misztikus példázatait. A Werckmeister harmóniákat a bírálók elbűvölő és fenséges filmnek látják. Tarr a 1994-es 7 órás Sátántangó óta kultikus rendező lett. A listán csupán 1 ponttal marad le Lukas Moodyssontól és David Cronenbergtől.   
 
A 17. helyet kapta Quentin Tarantino. A pontozás nála is a lényeget kevesli, és ugyancsak leértékelték a filmjeiben megjelenő intelligenciát. A Kill Billt még csak óvatosan értékelő kritikusok szerint '95-ben dobogóra került volna a rendező, de túl soknak ítélték azt a három évet, amire a Jackie Brown, és azt a hatot, amire a Kill Bill elkészítéséhez szüksége volt. Ugyanakkor úgy látják, hogy a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény szintjét új munkáiban nem tudta elérni.   

Az Oscar-díjas, sokat vitatott Michael Moore is helyet kapott a listában, a 28. helyre rangsorolták. Megemlítik humorát, tisztességét és szívósságát, mint ami dokumentumfilmjei sikerét okozhatta, valamint a politikai elkötelezettsége mögött húzódó szakmai tudást. 

Takeshi Kitano a 30. lett a sorban, az ő esetében különösen feltűnő a szempontok szerinti méricskélés semmitmondó üzenete: a maximális 20-ból minden kategóriában 15-16 pontot "gyűjtött". A rövid szöveges értékelés sem tud többet mondani annál, mint hogy az utóbbi időben változatos műfajokkal kísérletezik a korábban vizuális erejével és az erőszak ábrázolásával egyedi stílust kialakító japán rendező.

A harmadik részével trilógiává zárult Mátrix rendezőit, a Wachowski-fivéreket is gyorsan elhelyezték a filmművész-kánonban, a 35. hely jutott nekik. A látványban nyújtott teljesítményüket és a különféle távol-keleti filmkultúrák beemelését, a sci-fi műfajának megújítását elismerték a kritikusok, de meglehetősen lepontozták őket mondanivaló és intelligencia tekintetében.         

A harminchetedik helyre "szorult" Lars von Trier, miután filmjeinek "lényege", valamint "intelligenciája" alig múlja felül a Mátrix alkotóiét, látványban azonban "nyilván" nem versenghet velük. A kritikusok persze elismerik Trier erényeit, akinek emberi drámáiban a kegyetlenség és a könyörület egyenlő súllyal jelenik meg.  

Miike Takashi, a japán film enfent terrible-je lett a harmincnyolcadik. A kultuszfilmes népes rajongótáborral rendelkezik mind Európában, mind az Egyesült Államokban, ám ez az első eset, hogy a "hivatalos" filmkánon is tudomást vett róla. 

 
A 40-es lista:

1. David Lynch
2. Martin Scorsese
3. Joel és Ethan Coen
4. Steven Soderbergh
5. Terrence Malick
6. Abbas Kiarostami
7. Errol Morris
8. Hayao Miyazaki
9. David Cronenberg

10. Terence Davies
11. Lukas Moodysson
12. Lynne Ramsay
13. Tarr Béla
14. Wong Kar-wai
15. Pedro Almodovar
16. Todd Haynes
17. Quentin Tarantino
18. Tsai Ming-Liang
19. Aki Kaurismaki
20. Michael Winterbottom

21. Paul Thomas Anderson
22. Michael Haneke
23. Walter Salles
24. Alexander Payne
25. Spike Jonze
26. Alexander Szokurov
27. Ang Lee
28. Michael Moore
29. Wes Anderson

30. Takeshi Kitano
31. Richard Linklater
32. Gaspar Noé
33. Pavel Pawlikowski
34. David O Russell
35. Larry és Andy Wachowski
36. Samira Makhmalbaf
37. Lars von Trier
38. Takashi Miike
39. David Fincher
40. Gus Van Sant

Címkék

hír



nka emblema 2012